auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz C-Klasse: kachel blijft warme lucht geven

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220

men kachel blijft warme lucht geven ondanks ik hem op de blauwe stand zet.
reeds heb ik al de stekker nagekeken op de kleppen rechts voor ter hoogte van de module.
ik meet enkel spanning op de middelste pin van de stekker bij het aanleggen van het contact.

is dat oke?

groeten johan

Geplaatst door

johan1312 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met mijn W124 hetzelfde probleem gehad. Het kan 2 oorzaken hebben, ofwel de kleppenmodule is stuk, maar die heb je al nagekeken; ofwel de regelunit van de kachel zelf is defect. Dit is een electronisch gedeelte en het zit midden achter de schakelaars waarmee je de temperatuur regelt op de middenconsole. Om daar bij te komen moet je de beide draaiknoppen (van de Fan en de luchtcirculatie) er af nemen, dan kom je 2 grote platte moeren tegen. Die losdraaien en dan verder het "houten" deel weghalen. Je komt dan bij een zwart plastic omhulsel, waar die wieltjes iaan zitten om de temperatuur te regelen. Die plastic doos zit vast aan een brede stekker, midden-achter. Dat hele gedeelte vervangen.( is wel op de sloop te krijgen ) succes. Koos

happymercedes 0

16 jaar

hey koos,

bedankt voor de snelle reactie.
zou het niet beter zijn dat ik eerst naar de garage ga om dit te laten uitlezen door een computer?
ik merk nu ook sinds gisteren dat de digitale km stand en horloge niet goed meer zichtbaar is.
het probleem van de kachel heb ik al een heel eindje.
zou dat een verband kunnen hebben met elkaar? ik denk het niet, toch wil ik zeker zijn.

ik heb alle zekeringen nagezien en die zijn allemaal oke.

groeten johan.

johan1312 0

16 jaar

het geval van uw digitale km-teller en klok, vermoed ik dat het om een defect lampje gaat.

Tellerunit kan je losklikken door speciaal gereedschap met een haakje (of vlug zelf zoiets maken, heb ik ook gedaan) Het is mogelijk met schroevendraaiers maar dan moet je wel heeeel voorzichtig zijn dat je het dash niet beschadigd. Ik zou dit laatste afraden.

Naar wat geprul en gedraai is het mogelijk om de stekkers los te koppelen en wat wringen lukt het ook om de unit eruit te halen zonder het stuur te verwijderen. Dan gewoon aan de achterkant het defecte lampje eruit halen en vervangen.

Lukt het niet zonder het stuur eraf te halen, dan wielen rechtzetten, batterij afkoppelen, airbag aan de achterzijde met 2 bouten (ik dacht inbus) los zetten en wegnemen. Daarna de grote moer los nemen en het stuur wegnemen. (Eventueel hendelunit ook). Bij mij was het uiteindelijk gelukt zonder het stuur weg te moeten nemen


Uw ander probleem klopt zoals hierboven beschreven. Ofwel dat kleine moduletje waar dat die kleppen inzitten ofwel de regeling aan het dashboard.

Is veelvoorkomend probleem vooral bij de W124 en heb het ook al regelmatig gezien bij de W202

grtz

igl307 0

16 jaar

hallo igl307,

kan ik die draaiknoppen van de kachel zelf uitmeten om te weten of die nog oke zijn?

groeten johan

johan1312 0

16 jaar

bedoel je echt de draaiknoppen zelf of die rolknoppen (met de rood-wit-blauw-kleurencombinatie) in?

Die rolknoppen zelf geven meestal een goed signaal, maar het is de aansturing in dat moduletje zelf waar er ergens iets misloopt. Maar voor te meten moet je het moduletje uit elkaar halen, waat zeker niet gemakkelijk gaat zijn want je kan verschillende dingen kapot doen. Waaronder het asje van die rolknoppen. Achteraan de module is 1 dikke connector, je kan daarop meten welk signaal die rolknoppen geven maar welke verbinding het is weet ik niet.

Als je effectief over de draaiknoppen hebt, is er 1 elektrisch gestuurd (van de aanjager) en de andere is nog met een kabel vermoed ik (als je geen airco hebt). Maar hier kan ik natuurlijk ernaast zitten want in die periode (eind 95 begin 96) is er wel wat veranderd (niet veel, hier en daar wat elektrische prul aangepast) in de c-klasse (dus niet enkel en alleen bij de facelift zijn er veranderingen doorgevoerd)

Ik zou op de sloop kijken voor een andere module (ALS je zeker bent natuurlijk dat het niet die thermostaat van de verwarming is) Deze kosten niet zo veel meer en vind je gemakkelijk normaal gezien, eveneens die thermostaten van de verwaring vind je gemakkelijk, ik weet wel niet vanbuiten of die van de 124 hetzelfde is als van de 202

grtz

igl307 0

16 jaar

De kachel blijft warme lucht geven van mijn 180 C klasse 1994 kijk in dit topic hieronder, daar is het probleem mooi uitgelegd
over het bedieningspaneel en die regeling met de kleppen (of thermostaat hoe ik het hier genoemd had)


grtz

igl307 0

16 jaar

Hallo,

Ik weet niet of je probleem is opgelost, maar het probleem zit in het bedienings paneel op het middenconsole
daar zit op de achterkant een stekker waarvan op de printplaat een soldering los is als je die met een druppel soldeertin
weer hersteld is je probleem opgelost

mvg Louis

Louis656 0

16 jaar

Dag Louis,

Ik heb je een prive mail gestuurd. Zelf heb ik ee W124 CE300-24 Cabrio die hetzelfde probleem heeft. Ik ga je raad opvolgen. Zodra ik meer weet laat ik dit op dit forum weten.

mcvanish 0

15 jaar

Zoals gezegd ben ik met het bedieningspaneel aan de gang gegaan. In eerste instantie heb ik het oude paneel eruit gehaald en de soldeerpunten doorgesoldeerd, maar dat had geen effect. Mijn kacheltje blaast nog steeds alleen maar warme lucht naar buiten. Dus ik heb een 2e hands bedieningspaneel opgesnord en heb deze geplaatst... HELAAS nog steeds hetzelfde probleem. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het duoventiel / kachelkraantje defect is?

Kan iemand mij vertellen dat die gedachte kan kloppen?? Of kan ik het bedieningspaneel middels een electronische meter testen? Ik weet dat de bruine kabel de massa is en dat de andere twee de beide ventielen aansturen.

Stel dat ik dit meet en er treed geen verschil op (blijft 0 volt geven) is dan wellicht het 2e bedieningspaneel OOK kapot?

mcvanish 0

15 jaar

Ik zie dat ik eigenlijk bij een verkeerd topic sta, dus ik ga een nieuwe toppic openen. See u there!

mcvanish 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.