Sinds enkele dagen komt er aan de linkerkant van mijn kachel warmere lucht dan uit de rechterkant (of de rechterkant is kouder...). Heb de handmatige airco niet ingeschakeld, witte vlakje van regelaars staan beide in midden. Beide kanten reageren wel op regelaars, maar rechterkant blijft veel kouder bij zelfde instelling. Oplossing ????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even controleren of er op beide kachelkranen hetzelfde stuursignaal komt, en indien dit zo is , dan is de kraan aan vervanging toe , anders kan het probleem in de rolletjes van de verwarming zitten of in de bedrading.
succes
Eric,
Volg ik even niet: dus als op beide kranen hetzelfde signaal komt, dan is de kraan aan vervanging toe ?
Trouwens, waar zitten die kranen en hoe meet ik dat ?
20 jaar
Kranen zitten normaal rechts vooraan in het motorcompartiment ( 1 blok met twee kranen in dwz niet afzonderlijk vervangbaar )
Wanneer het stuursignaal op de beide kranen gelijk is ( wanneer de rolletjes binnen ook gelijk staan )wil dit zeggen dat er 1 kraan verder blijft openstaan dan de andere en uiteraard 1 kant van de wagen warmer wordt dan de andere, in dit geval is de kraan inwendig defect.Wat het meten betreft, dit kan je gewoon met een voltmeter op de kachelkraan . Er komen 3 draden op de kraan , je moet meten tussen groen/rood en bruin/rood, de spanning die je nu afleest moet ongeveer gelijk als je meet tussen groen/rood en bruin/violet.Indien dit veel verschilt terwijl binnen je rolletjes toch gelijk staan, dan zit er waarschijnlijk een probleem in het schuivenblok ( waar de rolletjes inzitten)
Best wel de meting uitvoeren bij draaiende motor en verwarming op zodat je zeker bent dat alle componenten aangestuurd worden
alvast veel succes
Begin het een beetje te snappen maar toch nog een vraag: Je zegt dat als stuursignaal op beide kranen gelijk is, dat er dan 1 kraan verder blijft openstaan. Even later zeg je dat ik bij het meten ongeveer een gelijke spanning moet meten. Zo niet, dan is het schuivenblok kapot...
Ik vertaal het als volgt: als ik gelijke spanning meet, dan zijn de rolletjes goed en is waarschijnlijk een kraan kapot. En als ik verschillende spanning meet dan is waarschijnlijk een rolletje kapot. Is dit juist?
Weet je toevallig ook hoeveel een kraanunit kost en wat zou er stuk kunnen zijn in het schuivenblok? En is dat uit te lezen bij de dealer?
20 jaar
je vertaling is correct!!
Wat de prijzen betreft weet ik niet precies wat de kosten zijn omdat wij zulke dingen veel op de sloop halen
normaalgezien is dit bij de dealer perfect uit te lezen
foutcode B1417 is regelklep links
foutcode B1418 is regelklep rechts
Ik heb daarstraks een foutje gemaakt met de kleuren van de bedrading ( veranderd in 1996 ) Je moet meten tussen rood/geel en bruin/rood en deze waarde vergelijken met de meting tussen rood/geel en roze
succes en sorry voor de verwarde uiteenzetting
he hallo,
even volgende, ik had het probleem dat de kachel dan warm dan koud blies,omdat
er door de vorige eigenaar geknoeit is met de kachel bedienings unit ( achteraf airco ingebouwd, daarom de unit aangepast met kunst en vliegwerk )...zijn waarschijnlijk de "potmeters" die verbonden zijn met de draaiknoppen beschadigd of zo, waardoor niet permanent de zelfde weerstand gemeten/ gegeven werd.
na een eigenhandige aanpak van de unit ( nieuwe unit gekocht en ook moeten aanpassen vanwege de vorige verbouwing door de vorige eigenaar...) heb ik de nieuwe unit moeten slopen om de oude unit werkende te krijgen...NU werkt de verwarming goed ( alleen moet ik aan de linker knop draaien om rechts de verwarming in te stellen...( foutje mijnerzijds ) en staat de airco aan als de kop van de airco UIT staat ( foutje vorige eigenaar )
Kortom....we zijn blij mercedes te rijden ! toch
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar