De kachelventilator doet het niet meer. Eerst heb ik de kachelmotor links onder het dashboard uitgebouwd en gecontroleerd. Deze doet het. Op de aansluitstekker staat echter geen spanning. Daarna heb ik de middenconsole verwijderd. Achter de 3 regelknoppen op de middenconsole bevindt zich een klein printplaatje, maar daar is niets aan te zien. Weet iemand waar ik de fout moet zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
regelweerstand in verwarmingkanaal omgeving rempedaal vervangen -- zwart rechthoek blokje van 4cm op 6cm
Hallo Willy, Ik heb de regelweerstand gevonden en gecontroleeerd. Deze blijkt in orde te zijn; zowel de weerstanden als de thermozekering die zich boven de weerstanden bevindt. vlakbij de regelweerstand zag ik een relais zitten. Ik weet niet of dit iets met de kachelmotor te maken heeft, maar voor de zekerheid heb ik ook het relais gecontroleerd. Ook dit blijkt in orde te zijn. Heb je wellicht nog een tip waar de mogelijke fout zit?
15 jaar
zekeringen toch nagezien vermoet onder zetel chauffeur (zie in handleidingboekje)
Op de weerstanden staat ook geen spanning t.o.v. de massa. Helaas mis ik de handleiding, waar de zekeringentabel in staat. Ik wil vanaf de zekering de bedrading nalopen, maar welke zekering is het? Kan iemand mij vertellen waar de zekering voor de kachelventilator zit en wat de waarde is? Bij voorbaat dank.
15 jaar
Zekering f22 onder zetel chauffeur - de stekker is toch niet van de schakelaar op het dasboard
Hallo Willy. Bedankt voor uw snelle reactie. De zekering blijkt doorgesmolten te zijn. Ze is echter niet in het midden doorgebrand, vandaar dat ik het niet gezien had toen ik alle zekeringen controleerde. Ik heb een nieuwe zekering geplaatst (10A) en de motor werkte. Toen ik echter doorschakelde tot op de maximum snelheid, brandde de zekering door. Ik kan mij niet voorstellen dat de motor meer dan 10A (is 120W) trekt.
Graag zou ik het volgende willen weten:
1) zijn er meer verbruikers aangesloten op deze zekering?
2) Kan het zijn dat de motor meer dan 10A trekt?
3) Wat dient de waarde van de zekering te zijn. Kan het dat er een te lage waarde in zat?
3) De aanjagermotor loopt niet erg licht, als ik er in spanningsloze toestand een draai aan geef loopt hij hoogsten twee omwentelingen door. Is dit normaal?
Willy, antwoord op jouw vraag: Met de stekker bedoelde ik de stekker die op de motor geplaatst moet worden.
Ik zit nu dicht bij de oplossing. Alvast hartelijk dank voor de hulp.
15 jaar
volgens ik zien is het alleen de motor 40 amp --als gewest te zien hoeveel amp de motor af neemt moet ge er een amperemeter tussen schakelen - het draaien v/d licht of zwaar kan ik moeilijk op antwoorden kan met stroomafname (amp) min of meer beoordeeld worden ( in u geval wel normaal 2 omw ) ( met hoeveel kracht u de draai geeft?? stekker bedoelde ik op de bedieningschakelaar aanjager
Om de stroom te kunnen meten heb ik de aanjagermotor opnieuw uitgebouwd en rechtstreeks op de accu aangesloten. Hij blijkt 14A te trekken, maar je waait dan ook bijna weg. Omdat ik hem toch in mijn handen had ben ik nog eens gaan onderzoeken of hij niet wat lichter zou kunnen lopen. Nadat ik de koolborstels verwijderd had, liep hij superlicht; dus ik hoef mij geen zorgen te maken dat de lagers kapot zijn. Alles zit nu weer op zijn plaats en voorlopig heb ik een zekering van 15A geplaatst. Ook in de hoogste stand blijft de zekering intact. Alles is dus opgelost.
Willy hartelijk dank voor alle hulp.
Nog eeeen vraagje: Heeft iemand een gebruiksaanwijzing van de VITO108D (1998) beschikbaar?
Eventieel in digitale vorm.
15 jaar
de handleiding kunt u ook bestellen bij dealer de zekering van 15A lijkt mij tocht te zwak 1A over dan is 20 A tot iets beter u moet het natuurlijk zelf weten verzwaren kan altijd
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar