Mercedes-Benz E-Klasse: koelvin

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 300

Ik rijd een Mercedes E 300 diesel uit 1995 en zet deze in als taxi.

Nu kwam gisteren mijn motortemperatuur tdik tegen de 120 graden.

Er is een nieuwe thermostaat op gezet en koelvloeistof is opnieuw bijgevuld.

Afijn heb wat gereden en weer gaat ie naar de 120 graden.

Ben naar radiateurenfabriek gegaan en daar zeiden ze dat de viscosevin stuk was.

Afijn is besteld en kost 156 euro ex BTW.

Vraag 1:

Is het nu zeker als die vin vervangen is dat het probleem is opgelost en

Vraag 2: was die oude thermostaat wel stuk?

Vraag 3: Klopt het dat het gebruik (voortdurende) van airco de motortemperetuur meer laat stijgen en zoja hoeveel???

metaliumronny

Geplaatst door metaliumronny (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Bril (0) PRO, 17 jaar geleden

1 Als je die vin vervangd kan het probleem over zijn (hoeft niet )want deze gaan niet zomaar stuk behalve als je hem plat neer legt bijvoorbeeld tijdens het sleutelen aan je auto nadat de vin is gedemonteerd
2 Een temostaat kan je testen in een bakje heet water +/- 60 graden gaat de temostaat open is die heel zo niet dan is die stuk.
3 Bij gebruik van je airco stijgt de temperatuur van je motor een paar graden dit komt omdat de airco pomp aangedreven moet worden
maar je ventilator brengt dit weer naar een normaal nivea (dus daar zal je normaal niet zo veel van merken hooguit een graad of 5)

MvrGr Dirk

metaliumronny (0), 17 jaar geleden

Dank U wel Dirk,

Nee die vin is er bij mijn weten nooit afgeweest.
Maar ja bij de EMA en radiateurenfabriek Eindhoven denken ze dat daarmee het probleem opgelost moet zijn.
Wat kan het daarnaast dan nog (allemaal) zijn Dirk mocht idd de temperatuur extreem blijven oplopen?
Die thermostaat heeft de monteur afijn dat hoor ik nog wel van hem of ie idd stuk was.Die vin duurt 2 dagen bij de EMA.
Ik kan 2 dagen niet rijden kon wel bij Mercedessloperij zo'n vin krijgen en die zouden ze dan passend maken omdat het een vin van een turbo betrof.Bovendien zou dan de plastic kap achter de radiateur eruit moeten...
Leek me beter een originele bij de EMA te halen toch?

BVD Ron

tommi (0), 17 jaar geleden

99 procent de vin stuk of een luchtbel in de radiator voel of de radiator boven en beneden effe warm is

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Meestal zit op de viscovin een blokkeerpal, die vastgezet kan worden indien de koppeling zelf kapot is gegaan.

Zet deze blokkerpal erop ( of laat dit doen), en ga dan rijden, indien het inderdaad de vin is, zul je een normaal temperatuurverloop van de auto moeten zien.


succes Marcel

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Zit geen blokkeerpal bij dit motortype.

Visco is idd stuk of de radiator is verstopt waardoor er een koude plek ontstaat en de visco niet aangaat. Dit merk je echter ook met snelwegrijden, dan zal hij ook over de 100 graden gaan.

Mocht de temp op de snelweg rond de 90 blijven dan is de visco stuk.

Heb dit veel meegemaakt bij deze auto's.

Groet,

Paul

metaliumronny (0), 17 jaar geleden

Hopelijk is ie morgen binnen die nieuwe viscovin.
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik reed er eergisterenmiddag mee en na koelvloeistofbijvulling ( na thermostaatvernieuwing)schoot het peil tegen de 120 graden aan.
Wegrijden zal ik testen vandaag.Bedoel je bij een koude motor?
Maar als de radiateur verstopt is dan schiet het peil toch niet naar zo'n ongekende hoogte ofwel?
Radiateurenfabriekmedewerker draaide aan de ventilator en constateerde gelijk dat de viscovin vervangen moest worden.

Nogmaals dank aan allen dus die blokkeerpal hoef ik niet na te kijken.
Hoe haal ik een luchtbel uit de radiateur?
Sorry ik ben een leek op autogebied.

P.S. Nog 1 vraag:

Kun je zelf zo'n viscovin vervangen en zoja hoe?
Hoelang doet een MB monteur er gemiddeld over en wat zouden de kosten zijn Paul of doen ze dat gratis als je bij EMA Mercedes de viscovin koopt???

metaliumronny (0), 17 jaar geleden

Het betreft niet de koelvin maar de viscokoppeling die de vin aanstuurt en die is er morgenochend 09.00 uur pas.
Kan er daarna nog sprake zijn van een luchtbel in de radiateur?
Kan
En hoe krijg je die eruit

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Lucht komt niet voor als je bijvult met draaiende motor. Zeer goed zelfontluchtend systeem.

Hoe hoog wordt de temp met 130 op de snelweg met airco aan?

metaliumronny (0), 17 jaar geleden

[quote=paulmichiel]Lucht komt niet voor als je bijvult met draaiende motor. Zeer goed zelfontluchtend systeem.

Hoe hoog wordt de temp met 130 op de snelweg met airco aan?[/quote]
Sorry Paul dat kan ik niet meer controleren omdat er nu sinds gisterenmiddag een nieuwe viscokoppeling op zit.
167 euro incl.BTW.Duurde wel lang voor EMA die binnen had zeg.
Heb meteen mijn multiriem laten vervangen zaten haarscheurtjes in.
monteurs kwamen er moeilijk bij zeg.
Afijn hij vroeg 75 euro voor 1 uur werk inclusief multiriem vervangen.
Wat kost een losse multiriem?

De temperatuur gisterenavond lag om en nabij de 100 graden dus dat streepje tussen de 80 en 120 en dat is normaal zeggen de taxichauffeurs hier.

Airco aan is toch dat EC lampje uitblijft he Paul?

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Klopt EC lampje brandt dan is de airco uit. Idd is 100 graden normaal met airco aan tijdens stadsritten. Op de snelweg rond de 85-90 graden. Loopt hij op de snelweg ook rond de 100 graden dan is de radiateur verstopt. Komt vaak voor bij deze auto's.

metaliumronny (0), 17 jaar geleden

[quote=paulmichiel]Klopt EC lampje brandt dan is de airco uit. Idd is 100 graden normaal met airco aan tijdens stadsritten. Op de snelweg rond de 85-90 graden. Loopt hij op de snelweg ook rond de 100 graden dan is de radiateur verstopt. Komt vaak voor bij deze auto's.[/quote]
[quote=paulmichiel]Vervang de radiator maar deze zit hoogstwaarschijnlijk verstopt in het midden.[/quote]
Sorry ik weet niet of je het tegen mij had of Hopmans maar ik denk dat hij met hetzelfde probleem zit vandaar mijn reactie ook daar.

Bij mij (Ron) is er aan de buitenkant niets te zien van een verstopping.
Je bedoelt aan de binnenkant zeker?
wat kost een radiator (bij MB) Paul?

Vanmiddag tijdens rijden met taxi weer 120 graden.

In Mercedes instructieboekje staat dat de koelvloeistof pas bij 130 (!!!) graden kookt en dat bij hoge temperaturen en in de bergen de temperatuur tegen de 130 graden mag zijn of zelfs de rode markering mag benaderen.Wist jij dat die grens zo hoog lag???

Ik weet niet of jij dat boekje bij MB garage hebt in Lelystad van e 300 diesel uit 1995 maar het staat op blz.97

Zou het komen omdat het een 6 cilinder is dat ie zo hoog mag staan Paul of heeft dat er niets mee te maken hoeveel cilinders het zijn onder de motorkap.

Nogmaals Dank en benieuwd naar je wijze antwoorden.

gr.Ron

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Motor bij normaal taxiwerk maximaal 100 graden worden. Dan staat de visco vrijwel star geschakeld.

Mercedes dekt zich in door in de boekjes te zetten dat hij 120 graden mag worden. Normaal is dit echter niet en mag uitsluitend voorkomen als je met zware caravan met 35 graden de klim in gaat.

Maar hoe warm wordt de motor nu bij 130 op de snelweg met airco aan?


Ik heb zelf ook een 300D met automaat en airco gehad. Toen ik hem kocht preventief visco vervangen. Toen temp in stadsverkeer altijd rond de 100 graden maar op de snelweg bleef hij hier ook op staan. Na vervanging van de radiator (prijs weet ik niet meer) op de snelweg hoe warm het ook was rond de 90 graden en in de stad 90-95 met airco aan en 85-90 met airco uit. Zo hoort het dus vervang de radiator maar om je kop (pakking) te sparen.

Succes,
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.