Mercedes-Benz C-Klasse: koelvloeistof niveau reservoir te laag en hoge druk

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 cdi

Ik heb zelf een mercedes 220 cdi bj 98 en heb een merkwaardig probleem met mijn koelvloestof systeem. Op een of ander manier zakt bij mij het koelvloeistof niveau naar een bepaalde hoogte na het rijden en blijft ongeveer op dat niveau staan met een vrij hoge druk. Ik wacht dan meestal dat de motor temperatuur wat gezakt is en als ik vervolgens de dop eraf draai stijgt het niveau weer to bijna max reservoir, en er vervolgens een hoge druk uit komt in het circuit zelf hoor je ook lucht bellen alsof de motor blok overal naar lucht snakt!! mooie van het probleem is geen verlies koelvloeistof en temperatuur is constant rond 80 graden. geen abnormale schommelingen in temperatuur tijdens rijden of stilstaan file bijv.... ik heb inmiddels de dop van het reservoir gewisseld en hebt nog steeds het zelfde probleem. Misschien thermostaat?? zelfs als ik gereden hebt met de auto en 's morgens de reservoir check hij nog altijd zo'n hoge druk heeft... radiatior slangen zijn ook vrij hard totdat ik natuurlijk de dop los draai dan worden ze weer zacht en het niveau in het reservoir stijgt... weet iemand misschien hier raad mee?? Men zei ook misschien koppaking..maar ik zelf betwijfel het.

Lito6617

Geplaatst door Lito6617 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk dat er lucht in het koelsysteem zit. laat een lektest doen by de vakman. ze zien dan meteen de oorzaak{kan de koppaking zyn}

mobiel (0), 16 jaar geleden

Toch ondanks de nieuwe reservoirdop,ontlucht hij wel goed?gr,Henk.

Lito6617 (0), 16 jaar geleden

Ja dat is ook nog de vraag..de dop is niet nieuw. heb hem gekregen van een mercedes specialist die had hij ergens in een laden liggen... en hoe werkt die ontluchting precies? Ik heb net nog een hele tijd gereden met de auto en temperatuur is iets lager dan 80 graden celcius. loopt prima!! als ik aan de slang voel van de radiator dan is ie vrij hard... is dat normaal?? verder zakt de vloeistof niet als ie op druk is heb hem gemerkt op het reservoir en komt iedere keer op dat punt als de motor warm is lager zakt ie niet?? nou koppaking of misschien thermostaat? verder bedankt voor de reacties :)

paulmichiel (0) PRO, 16 jaar geleden

99% koppakking. Bekend probleem bij deze motoren, slang is ook keihard als de motor koud is na een nacht stilstaan?

Lito6617 (0), 16 jaar geleden

ik heb vanmorgen weer gevoeld aan de radiatorslang.. maar vanmorgen was hij niet echt keihard. zat wel een kleine druk op maar kon de slang toch vrij goed in knijpen. Dus niet steen hard!

paulmichiel (0) PRO, 16 jaar geleden

Maar wel duidelijk weerstand voelbaar? Mag geen druk op staan bij koude motor. Als je bij koude motor dop losdraait en je hoort gesis en het koelvloeistofpeil stijgt dan is er toch lucht in het systeem door een doorgeslagen koppakking van verbrandingsruimte naar het koelsysteem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.