Mercedes-Benz 110 CDI: koelvloeistofprobleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 611.980, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 75

Hallo allemaal,

Misschien is dit vragen naar de bekende weg, ik heb namelijk al enkele antwoorden gevonden.
Naar alle waarschijnlijkheid vermoed ik dat de koppakking een lek heeft.

Vraag is echter hoe urgent het is deze te vervangen.

De motor wordt niet warm, ook niet `s zomers..
Het lampje van koelvloeistof brandt ; te weinig koelvloeistof.
Bij vullen van de koelvloeistof blijft de temperatuur bij snelheden tot 80km/h rond de 40 graden. Het lampje blijft branden.
Bij hogere snelheden/toeren gaat het lampje uit maar blaast de koelvloeistof er redelijk snel uit naar mijn idee, waarschijnlijk via de dop van het plastic vulreservoir. de directe omgeving van het tankje is dan nat, t.w. het tankje aan de motorzijde, de motor aan het reservoirzijden en de slangen links. (Ook zag ik een witte wolk uit de uitlaat neem ik aan bij 140 km/h na ca 15 km.)
Daarna gaat het lampje weer aan maar bij hogere snelheden, 135+ km/h, gaat het lampje weer uit.
Dan stijgt de motortemperatuur tot ca 80 graden (waarbij de verwarming het niet doet) om daarna te zakken naar ca 40-50 graden (waarbij de verwarming het wel doet), dit wisselt af. Ook bij lange ritten (Zuid-Limburg - Medemblik) met constant 140 km/h wordt de motor niet heet maar wisselt tussen 80 en 40-50 graden. De temperatuur wisselt dus tussen 80 max en 40 minimaal.
Er is nergens een lek te vinden waar de vloeistof uitgeblazen wordt, niet bij lage snelheden/belasting, en ook niet na hoge snelheden, wel dus nat maar geen lek in slangen of tankje.


De vraag is hoe schadelijk dit voor de motor is?
Waar zit de koelvloeistofmeter? Zou die stuk kunnen zijn gezien deze blijft branden als de vloeistof aangevuld is en pas bij hogere toeren uit gaat?
Hoe betrouwbaar is de motortemperatuurmeter? Slangen en radiator/tankje voelen echter lauw aan.
Eerlijkheid gebied dat ik ook al in deze toestand naar Oostenrijk heen en weer geweest ben 2 jaar geleden. Toen heb ik wel regelmatig bijgevuld maar pas onlangs viel me op dat rondom het vultankje/reservoir het nat was.
De motor draait echter normaal.
Na afkoelen van de motor staat het koelsysteem de volgende dag nog onder druk.
Er zit geen olie in de koelvloeistof.
Er zit geen koelvloeistof in de olie.
De motor gebruikt amper olie (1-1,5 liter per jaar) en geeft geen roet (bij roetmeting APK eind januari vond de keurmeester hem extreem schoon).
De motor loopt prima, zowel onder vollast als stationair.
De motor start direct, na anderhalve slag, eigenlijk zonder voorgloeien, ook bij vrieskou.


Heeft iemand ideeen of tips?

Een koppakking vervangen is door mij zelf te doen, ben bekend met motoren/sleutelen.
Heb ook het werkplaatshandboek van de Vito (in het Duits)
Waar moet ik rekening mee houden?
Wat is een normale tijd om dit in te kunnen doen, exclusief kop vlakken?
Waar moet ik op letten qua koppakkingset? (dikte, overmaat, merk?)

Bij voorbaat dank.

teijget

Geplaatst door teijget (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

teijget (0), 8 jaar geleden

Zou het ook aan de kachelkoeler kunnen liggen?
De kachelweerstand is onlangs vervangen.

PeterK011 (10), 8 jaar geleden

als er steeds druk op het systeem komt zal het wel de koppakking zijn , zeker de cilinderkop laten onder druk zetten , want het komt wel voor dat die bij CDI gebarsten is. de koppakkingset en bouten kan je wel kopen bij het bedrijf dat de kop vlakt , vaak wordt "elring" gebruikt. bij de vito CDI zal je wel veel werkuren hebben , omdat alles nogal krap opeen zit . hopelijk ben je een handige sleutelaar :) succes

teijget (0), 8 jaar geleden

[quote=PeterK011] zeker de cilinderkop laten onder druk zetten , want het komt wel voor dat die bij CDI gebarsten is. hopelijk ben je een handige sleutelaar :) succes[/quote]

Dank je voor je antwoord Peter.
Ja dat ben ik. ;) Alleen zit ik niet te wachten op twee dagen sleutelen natuurlijk.
Is het meer regel dan af en toe dat de kop barst? Is het verstandiger om een goede vlakke kop klaar te hebben liggen om gelijk mee te vervangen?
Persen en dan een lek tegenkomen en evt vlakken, terwijl de wagen onbruikbaar is, en/of dan een andere kop op de kop tikken is lastiger en vaak duurder dan er op je gemak ééntje zoeken.

PeterK011 (10), 8 jaar geleden

ik denk dat er ongeveer 50% kans is dat ie gebarsten is, is uiteraard moeilijk te zeggen , en als alles meezit en je bent een geoefend vito- sleutelaar mss 4-5 u werk om de kop er af te halen . je kan natuurlijk nog onverwachte problemen hebben om de injectoren te verwijderen , deze kunnen muurvast zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.