Mercedes-Benz C-Klasse: koppeling/aandrijving "slaat"

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo Mercedes-vrienden,

Ik heb de MB C 180 (Elegance) overgenomen van mijn zoon. Auto is van bwjr 8/1998, schakelbak, kmstand 137.000,benzine. Ik ben nu 3e eigenaar. Auto werd 2 jaar geleden gekocht van een kennis, de auto kent geen historie, volledig schadevrij.Auto verkeert in nieuwstaat.

Ik stoor mij echter aan het volgende.

De auto heeft of een heel gevoelige koppeling/aandrijving dan wel is er toch sprake van enige slijtage, maar wat???

De auto schakelt perfect, doch als ik vanuit stilstand in de 1e versnelling wegrijd, dan moet ik al precies het juiste “punt” zoeken, dus daar waar de koppeling de aandrijving in werking stelt en dan ook nog eens met de exacte hoeveelheid gas, zit je iets te vroeg dan wel te laat, dan “slaat” de koppeling/aandrijving heel erg heftig. Je hoort en voelt dan heftige schokkende bewegingen. Datzelfde, maar ook nog eens veel erger, treedt op tijdens het achteruit rijden.

Schakel je eenmaal van de 1e naar de 2e versnelling, dan is alles in orde.

Ik heb ‘ns gebeld naar de Mercedes-garage, doch kreeg daar enkel te horen dat dit normaal is bij dit type auto, doch ik kan mij, - voor een zo degelijke auto -, dat niet voorstellen.

Herkent iemand deze “bewegingen” en (hopelijk) zo ja, wat valt hiertegen te doen????

Alvast bedankt voor jou/jullie reactie.

Frans

Benz190

Geplaatst door Benz190 (20) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

benzje2 (0), 14 jaar geleden

Hallo Frans
Het schokken by het wegryden herken ik zeer zeker.
Moet wel zeggen er zijn tyden dat ik het niet heb.
Ik kan het voorkomen door met iets gas weg terijden.
Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden op problemcar

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Hallo Benzje,
ik ga ervan uit dat je ook een C180 hebt van ongeveer bwjr 1998. Ik heb het dus wel steeds en je kunt het ook "oproepen", ik bedoel bij mij verdwijnt het dus niet. Ja, je hebt gelijk als je meer gas gaat geven dan kun je dit "ratelen" compenseren, doch ik ga er nu ff van uit dat toen deze auto nieuw werd gekocht, dat "ratelen" toch niet aanwezig was, zou immers ook niet passend zijn bij de kwaliteit van Mercedes-Benz.

Normaal gesproken zou je toch zeggen dat de koppeling een behoorlijke vrije slag zou moeten hebben, waarmede ik bedoel dat je toch niet op een millimeter nauwkeurig het koppelingspedaal moet laten opkomen om zonder "ratelen" te kunnen wegrijden. Als je teveel gas geeft, is dit ook niet fijn om te horen. Het vreemde is dat dit enkel in de 1e versnelling optreedt, het opschakelen naar alle overige versnellingen verloopt perfect.
De auto rijdt overigens als een "Weltmeister!!"

Benzje, had je dit "probleem" zelf ook al 'ns ter sprake gebracht op problemcar??

In elk geval bedankt voor je snelle reaktie.

Ik hoop dat wij tezamen toch nog van een andere schrijver mogen vernemen hoe dit "ratelen" is op te lossen.

benzje2 (0), 14 jaar geleden

Alleen bij het inschakelen van de 1e versnelling staat de uitgaande as stil en is het toerental verschil groot denk ik.
Ik heb het ook eens aan een ervaren MB monteur gevraagd die dacht dat onder andere temaken met te slappe motor steunen.
Ik weet ook dat een moderator ene Hans van dat slaan last heeft
Het jammere vind ik dat je soms niet met stationair toerental kan wegrijden.

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Eye Benzje,
laten we hopen dat een van onze Mercedes-vrienden onze klacht leest en ons op het goede spoor kan zetten. Een Mercedes-monteur moet dit probleem toch direct onderkennen en aansluitend de passende oplossing kunnen aandragen. Wederom bedankt voor je snelle reactie.

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

probeert eens terwijl u rijd de koppeling te laten slippen (wel kortstonding) een paar keer achter elkaar --dan zou het vertrekkend schokken weg moeten zijn (is meestal een gevolg van fille rijden en kort stads verkeer afstanden )

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Oké Willy, zal ik morgen gaan proberen, aansluitend meld ik mij weer.
Bedankt voor Uw reaktie.
Gr. Frans

hodejong (0) PRO, 14 jaar geleden

Hardy koppeling van aandrijfas, of buitenste rubbers van subframe achter goed controleren op slijtage en / of losse vulcanisatie.

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Eye Willy, ik heb aan jouw suggestie gevolg gegeven, doch helaas heeft dat niet het gewenste resultaat gehad. Het "ratelen" blijft aanwezig.
Morgen gaat de auto voor de apk, maak bij de garage dit "ratelen" ook eens bekend. Ben benieuwd of zij nog een andere suggestie hebben.
't Is jammer en beslist storend, de auto rijdt anders perfect. Zou de oorzaak met zekerheid gezocht moeten worden in het vervangen van de koppelingsplaat, drukgroep en -lager, dan zou ik dit direct willen laten uitvoeren, doch helaas kan mij niemand die zekerheid geven.
Bedankt voor alle tot nog toe ontvangen reakties.
Gr. Frans

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

en als jij nu in zijn 2 probeert aan te rijden met slippende koppeling heb je dit slaan dan ook ,ik zou het op je koppeling zelf gooien .tenminste als je motorsteunen goed zijn even de motorkap opendoen handrem of voetrem erop houden dan in zijn 1e versnelling en net doen of je aanrijd en kijken of je motor gaat schudden

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

was er een verbetering zo ja- dan heeft de koppelingplaat er zeker mee te maken - anders eens iets langer doen slippen -- met ratelen bedoeld u toch het schokkende vertrek (precies of kan nog niet goed vertrekken) anders vermoet ik toch dat ge uw koppeling compleet moet vervangen

PS; wel eerst het dubbel vliegwiel goed controleren (of laten controleren) dat het niet te veel vrije koers heeft

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Eye Robby,
als ik in de 2e versnelling wegrijd, heb ik géén last van dit ratelen, dus enkel in de 1e versnelling en tijdens het achteruitrijden.
Ben benieuwd of er morgen tijdens de apk ook iets van dit probeem "gevonden" kan worden. Je hoeft dit "ratelen" dus niet te zoeken, je kunt het elke keer "opwekken". Ik laat morgen weten of er "iets" gevonden is.
Gr. Frans

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Eye Wily,
er was in het geheel géén verbetering, althans voor mij niet voel- en/of hoorbaar. Dat klopt, met "ratelen" bedoel ik het vanuit stilstand schokkende vertrek, maar dan enkel ik de 1e versneling en de achteruit. Enig idee wat het vervangen van een complete koppeling gaat kosten??
Gr. Frans

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Eye Wily,
er was in het geheel géén verbetering, althans voor mij niet voel- en/of hoorbaar. Dat klopt, met "ratelen" bedoel ik het vanuit stilstand schokkende vertrek, maar dan enkel ik de 1e versneling en de achteruit. Enig idee wat het vervangen van een complete koppeling gaat kosten??
Gr. Frans

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

vervangen koppeling zal de optie zijn

is bij dealer als set verkrijgbaar +/- 350€ meen ik plus 3u (ben niet heel zeker van prijs) best eerst eens inf;nemen --universele garage kan het net zo goed ---vraag een prijsofferte bij allebei

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

en 2 massa vliegwiel kost tussen de 500 en 650 euro ligt aan je type auto dus schrik niet als deze ook slecht is

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Ik ben zojuist terug van de apk-keuring en zoals ook omschreven heb ik daar ook mijn klacht ter sprake gebracht. Vlgs de garage (niet zijnde een MB-dealer) herkenden zij mijn klacht als zijnde afkomstig en veroorzaakt uit de versnellingsbak. In het gunstigste geval zou dus enkel een koppelingsset vervangen moeten worden(kopp.plaat, drukgroep en druklager, kosten ca. 700 euro incl montage) in het ongunstige geval zou ook een "ankerplaat o.i.d." vervangen moeten worden (kosten ook nog een ca. 700 euro), waardoor, - als alles zou meezitten -, de totale kosten zouden kunnen oplopen tot ca. 1500,- euro.

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

Uitgaande van uw klacht -- komt dit zeker niet uit de versnellingbak volgens mijn ervaring en ook het dubbel vliegwiel niet daar ge zeker trillingen of onbelans tijdens rijden zou moeten ondervonden hebben ( maar best nu toch de koppeling gedemonteerd word ook nazien)-- koppelingsset was veelal de optie
ps--hadt uw zoon dit probleem dan ook of is dit bij u nu pas opgekomen

Benz190 (20), 14 jaar geleden

Toen mijn zoon de auto kocht, - 2 jaar geleden -, was dit "ratelen" nog niet aanwezig, doch wel al vrij snel daarna. Het is dan maar net hoe je hier mee omgaat. Concentreer je je helemaal op het wegrijden (in de 1e versnelling) c.q. achteruitrijden, dan kun je dit "ratelen" veelal nog opvangen, doch eigenlijk is dat niet de bedoeling. Ik ben bang dat er steeds meer vroegtijdig gaat verslijten dan wel kapot gaat en dan zal er ook steeds meer vernieuwd moeten woden en zullen de kosten dus ook steeds hoger worden. Het zal er wel van komen dat de versnellingsbak uitgebouwd moet gaan worden en dat aansluitend de onderdelen, die versleten/kapot zijn, vernieuwd moeten worden. Er is gelukkig helemaal geen sprake van trillingen of onbalans tijdens het rijden. Zou dit "ratelen" niet optreden dan zou je denken dat je in een spiksplinternieuwe auto rijdt, zo fijn glijdt deze auto over de weg, terwijl deze auto toch bijna 11 jaar oud is.

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

koppelingset vervangen en is weer als nieuw
groetjes

benzje2 (0), 13 jaar geleden

Wagen is verkocht dus probleem naar buitenland verplaatst

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.