Mercedes-Benz 200: koude motor slaat af bij inschakelen automaat

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 200

Hallo, als ik mijn W 124 s'morgens start loopt hij direct, wanneer ik de automaatbak inschakel, slaat hij af,ook als ik iets gas bij geef,laat ik hem ongeveer 1 a 2 minuten stat.draaien dan schakelt de automaat wel normaal in, en dan heb ik de hele dag geen last meer,motor en bak werken dan probleemloos,
ik heb de auto nog maar net,en mijn vraag is, is dit normaal, zoniet wat kan de oorzaak hiervan zijn?

thessya

Geplaatst door thessya (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De koude motor draait met een iets te rijk mengsel..(choke) Niet alle brandstof komt in de cilinder aan, maar slaat hier of daar neer. Maar ook in de cilinder zelf is wat extra brandstof nodig om de verbranding correct te laten verlopen.
Er is een evenwicht tussen inwendige weerstand en het vermogen wat de motor dan levert...
Als de automaat wordt ingeschakeld verhoogt de weerstand en zal er meer vermogen geleverd moeten worden.
Een perfect werkende choke kan dat aan. Maar de minste of geringste onvolkomenheid erin verstoort het gebeuren.

Vooral bij een automaat... Bij een handgeschakelde auto geeft de chauffeur gewoon wat gas bij als hij gaat rijden...

Met motortoerental mag bij het inschakelen van de automaat niet omhoog en liever niet te veel omlaag.

Zoals je zelf al meldt, valt er mee te leven......

Wil je echter de zaak perfectioneren?? dan moet ik eerst weten of de motor een carburateur heeft?? lieftst merk en type erbij vermelden....
Of dat er injectiesysteem op is toegepast. Ook dan moet ik weten welke dat is.... Bosch... mechanisch of toch al electronisch....

thessya (0), 10 jaar geleden

Hallo,
dank voor uw reactie
ik ken de Mercedes nog niet zo goed, heb 40 jaar lang een frans merk gehad en nu mijn eerste Mercedes, of hij een carburateur heeft of injectie, ik weet het nog niet, donderdag kan ik daar meer over zeggen,
het afslaan bij koude motor komt voor mijn gevoel door de automaatbak,
als ik hem in de R of de D zet zou hij weg moeten rollen maar het is net of hij op de rem staat, of er veel weerstand vanuit de bak komt,
heb olie gepeild van de bak, staat ruim boven de streep, en is helder,

groet Jacob

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Of de auto zelfstandig remt kun je controleren door stilstaand in vrij de auto met de hand proberen te verplaatsen.

Afremmen op de automaat doet hij niet....

Jacob. Als je de automaat inschakelt. begint de koppel omvormer te werken. Bij het juiste motortoerental zal de auto neiging hebben om te gaan rijden.. echter licht remmen is voldoende om dat te voorkomen. Dat is allemaal heel normaal..en zo geregeld tijdens de constructie

thessya (0), 10 jaar geleden

de auto is zo rolbaar,
ik zal het probleem wat duidelijker omschrijven,
koude start, 1 keer vol gas en dan de sleutel omdraaien,motor slaat direct aan,maar als ik geen gas bij geef slaat hij weer af,
als ik hem in de R of D zet hoor ik iets onder de auto wat overeen komt met het geluid van een schoepenrad die ergens contact maakt, een tikkend geluid, motor slaat na 2 sec. af
als ik hem even warm laat lopen,2 min. dan is dat tikkend geluid er weer zodra ik hen in D of R zet,moet wel gas bijgeven anders slaat hij af,maar dan gaat hij wel rijden, en dan is dat tikkend geluid ook weg
heb op internet gezocht en volgens mij heb ik een Pierberg geregelde elek. carburateur

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Je opmerking over geluiden welke je hoort na het inschakelen van de aandrijving werpt een ander licht op deze zaak.....

Maar eerst even wat over de carburateur.. Door alvorens te starten, bij koude motor, eerst het gaspedaal in te trappen, veroorzaak je dat de (zg automatische choke klep zich kan sluiten.(veer)...en een mechaniek aan de choke zorgt dat de gasklep dan iets minder afsluit, als het gaspedaal erna is losgelaten. Het stationaire toerental ligt daardoor iets hoger. en de, meer of minder gesloten choke klep zorgt voor een rijker mengsel. Dat is nodig bij een koude motor.. Als de motor warm is wordt de choke klep automatisch open gedrukt en het er aan gekoppelde mechaniek belemmert de gasklep niet langer meer in zijn beweging..
Het is de bedoeling dat ook bij elke tussenliggende temperatuur. de veer op de choke klep de juiste spanning heeft en dat ook de ruststand van de gasklep klopt.. Ook de stationaire doseur (alias sproeier) en progressiepoorten in het gasklephuis, moeten hun steentje bijdragen aan het correct functioneren...Voorlopig is mijn advies, afblijven.....Zeker niet stellen oid..Schoonmaken komt later nog wel, Wel zou ik controleren of de electrische aansluitingen op de carburateur oke zijn..eventueel de stekkertjes wat meer spanning geven..

automaat zie verderop

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De automaat bestaat uit 2 grootheden... De zg koppel omvormer. En de, meer of minder, automatisch bediende versnellingsbak., Alleen de stand P is mechanisch. Bij alle andere standen is het nodig dat de versnellingsbak ronddraait om iets bewerkstelligd te krijgen.......

De koppel omvormer neemt de taak van de koppeling over en daarnaast is hij in staat het koppel te veranderen.....

Om je er iets bij voor te stellen moet je het volgende filmpje maar eens bekijken..

http://www.youtube.com/watch?v=LeD5uWJNF...

De zg stator erin kan wel eens het getik veroorzaken.... losse delen ervan komen dan bv tussen pomp en turbine. En de koppeling is dan niet vrij...

Als dit het geval is , moet ook tijdens het rijden wat te merken zijn..... geluid.

De koppel omvormer is dicht gelast en kan alleen door een specialistisch opengesneden , gerevideerd en weer dicht gelast worden....

thessya (0), 10 jaar geleden

Hallo
ben intussen 2 week en bijna 1000 km verder,
dat geratel bij wegrijden blijft,maar bij een snelheid boven de, pak weg'10 km hoor ik het niet meer, dat wil niet zeggen dat het dan weg is,
heb van de 1000 km zo'n 500 km gereden met 1600 kg aan de trekhaak,de auto gedraagt zich super,automaat werkt uitstekend, alleen het motorvermogen is een minpunt, ( 100 pk )
ik denk dat ik toch een keer aan een andere omvormer toe ben, maar zo lang als hij het ,,goed'' doet rijd ik nog door, of heb ik kans dat hij zomaar van het ene op het andere moment stuk gaat en dat ik niet meer kan rijden?

Groet Jacob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.