close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz S-Klasse: Koude start Probleem

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 380 sec

Hallo mensen ik heb een probleem

heb pas een auto gekocht uit zwitserland
een 380 sec van 1982 motor doet een beetje moeilijk als die koud is

als ik de auto een dag niet gestart heb dus als die koud is en ik wil hem starten moet ik gas geven en starten en als ik gas loslaat dan slaat die af

als ik gas blijf geven bij 1000 toeren en ik doe dat een minuut lang dan loopt die wel zonder gas tegeven maar de toeren vallen wel terug naar 450/500 en na 10 minuten dan is die inmiddels warm em draait die prima op 800/900 toeren

waar moet ik ongeveer zoeken of zal ik gelijk naar de dealer gaan?

Geplaatst door

HuGoBoSs (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dit zit in je koudstarttoerental verhoging je kunt het beste even bij dealer langs gaan om ergernis te voorkomen

nic 0
badge

17 jaar

Bedankt voor het reageren nic

ik kan niet zomaar langs de dealer ik heb nog geen kenteken platen auto komt uit zwitserland

rond april kan ik naar de rdw voor de keuring en kenteken platen wat een pech heb ik zeg

HuGoBoSs 0

17 jaar

Volgens mij[zekerweten] kun je iedere dag naar de RDW zelfs zonder afspraak waarom Pech

hathie 0
badge

17 jaar

Waarschijnlijk heeft 'hugoboss' een 380 sec die in april pas belastingvrij word,heb ik zo het idee....is zo zonde van de bpm die hij dan zou moeten betalen....

classicman 0

17 jaar

Juist classicman helemaal goed

HuGoBoSs 0

17 jaar

werkt je choke nog wel naar behoren?

classicman 0

17 jaar

nee choke werkt niet dat is het probleem denk ik maar ik kan die choke nergens vinden onder de luchtfilterhuis ingewikkeld zooitje daar onder

HuGoBoSs 0

17 jaar

Heeft de auto een tijd stil gestaan?
Waarschijnlijk zit er dan wat aanslag op de chokeklep o.i.d.
Wat je eerst zou kunnen proberen met dit soort problemen is een flesje van dat reinigingsspul halen,je weet wel,wat inwendig je systeem reinigt,baat het niet,schaadt het niet!

classicman 0

17 jaar

Ja auto heeft een tijdje stil gestaan hoe heet dat spul

HuGoBoSs 0

17 jaar

kijk maar eens op www.wynns.nl
is bij de meeste automaterialenzaken wel te krijgen.

classicman 0

17 jaar

ok bedankt hoop dat het helpt

HuGoBoSs 0

17 jaar

hallo hugo
je auto heeft helemaal geen choke maar een k jetronic systeem
daar moet je het inderdaad bij de koude start ventiel zoeken.
maar dat is behoorlijk moeilijk om dat hier helemaal uit te leggen.
je hebt waarschijnlijk geen idee hoe het benzine systeem werkt bij jou auto.
ik zou eerst een boek kopen om je daar een beetje in te verdiepen.
voor je aan allerlei schroeven gaat draaien.

mvrg tonnie

tony123 0

17 jaar

Hoi Tony
ik ga er zelf niet aan sleutelen ik ga een mercedes specialist zoeken in dordrecht de dealer mercedes benz dordrecht heeft geen verstand van klasiekers eenigste wat ze kunnen is aansluiten op de computer

ik heb nog even de tijd om een sec specialist tevinden

HuGoBoSs 0

17 jaar

koudstartventiel werkt niet.je kunt mischien op de sloop eenandere halen. volg de extre leiding die op de spinnenkop zit..despinnenkop zit onder je luchtfilter .er lopen allemaal stalen leidingen vanaf de spinnenkop naar de injectoren. de extra leiding loopt naar je koudstartventiel.

mart-vervoort 0
badge

17 jaar

Mart-vervoort hoe kan ik die koude start ventiel testen?

volgens een amerikaans mercedes site kan ht ook nog een sensor ofzo zijn :s

HuGoBoSs 0

17 jaar

hallo hugo
koude start ventiel word aangestuurd door trhermo tijd schakelaar
op de motor
je hoeft niet speciaal een sec specialist te zoeken k jetronic word op veel meer mb uit die tijd gebruikt .
en op andere auto s ook
alleen ik ben het met je eens dat monteurs tegenwoordig alleen maar opgeleid worden tot printplaatvervanger

tony123 0

17 jaar

hallo hugo
ik weet niet waar hij bij een 8cilinder zit ikheb zelf een 280ce een 6cilinder dus .
ook de thermo tijd schakelaar zit ergens op jou 8cilinder maar waar precies???
daarom adviseer ik jou om een boek te kopen waarin het precies uitgelegd word.
ik heb hier wel zo n boek maar jij woont mij net iets te ver weg.
die thermo tyd schakelaar heeft ook nog te maken met leeftyd precies van je auto want de ene keer schakelt hij met 15 graden en de andere keer met 5 graden.
dan heb ik het over een 280.
een 380 8cilinder kan wel andere waarde s hebben dat durf ik niet zeker te zeggen

tony123 0

17 jaar

tony bedankt voor je hulp

volgens mijn is een termoschakelaar een bimetaaltje en maak en verbreek contackt als ik hem heb gevonden en ik verbind hem door dan maak ik contackt en moet die hoger draaien als die koud is denk ik ik zal hem eens opzoeken en door verbinden dan weet ik in ieder geval dat de kaltstartvetil in orde is als die hofer draait
maar het kan ook zo zijn dat die juist gemaakt blijft dus dat de sensor denkt motor is warm dus niet de koudestratventiel bedienen ik denk dat het beste is de schakelaar als eerst te vervangen ik ga van de weekend eens kijken bedankt gozer

HuGoBoSs 0

17 jaar

Probleem is dat de koudestart ventiel geen spanning krijgt ik heb met koude en warme motor gemeten en was 0 volt weet iemand waar de voeding vandaan komt van de koudestratventiel?is dat de relais of de computerblok wat onder de bekleding zit va de pasagies stoel?
alle info is welkom bedankt allemaal

HuGoBoSs 0

17 jaar

Koudstartventiel krijgt alleen spanning als de startmotor draait EN de temperatuur beneden ongeveer 15 graden is. De maximale tijd dat hij inspuit wordt ook nog bepaald door de thermotijdschakelaar. Bij 10 graden is het maximaal 2 tot 3 seconden. Bij -10 graden is het een stuk langer.

Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

Paulus je heb gelijk als de startmotor even draait dan krijgt die 9 volt spanning en begint benzine te spuiten dus koude startventiel is goed

hoe kan ik de warmloop regelaar testen? volgens mijn is dat de boosdoener jammer genoeg het duurste onderdeel :S

HuGoBoSs 0

17 jaar

heb de warmloopregelaar gestest zoals daar geschreven spanning gemeten ik kreeg 14 volt en de weerstand wat ik kreeg zonder draaiende motor was 26 ohm volgens mijn is de warmloopregelaar ook goed

sjonge jonge nu blijft er helemaal niks meer over zit met de handen in het haar

Motor wat hier boven beschreven word in de link is een 280se motor een 6 cilinder de weerstand en spanning moet volgens mijn het zelfde zijn principe is het zelfde denk ik :S

wat een gedoe zeg

HuGoBoSs 0

17 jaar

He hugo heb je een oplossing gevonden. ik heb exact hetzelfde probleem op mij 380 se uit 1981. het heeft bij mij wel gewerkt, perfect zelfs. maar na "hulp" van een mb specialist op een ander vlak werkt het niet meer. ik heb wel een technisch handboek op cd, maar dat is in het duits en daar kom ik echt niet uit.
gr
gabe

grou8 0

17 jaar

Hoi Grou8


was bij u de stappen motor ook verwijdert?
is het ook een zwitsersauto?

ik heb het onderdeel er nog niet tussen nieuw is die duur en op de sloop zeldzaam

mijn auto moet nog naar de rdw ik ga het onderdeel na de keuring er in zetten als ik hem heb gevonden op de sloop

HuGoBoSs 0

17 jaar

hoi hugo, ik heb geen stappenmotor. er zit een stelschroef op waarmee je de luchttoevoer regelt, lekker helder. ik vermoed dat het probleem zit in de 2 sensors die meten wat de motortemp is. schijnt eentje dicht/open te gaan bij 17 graden en eentje bij 42 graden.
ik denk dat omdat ik een retard ontsteking heb. met vaccuum vanuit de slang/stelschroef voor stationair wordt de verdeler in de naonsteking getrokken. (ja ik heb ook een slang die hem in de vooronsteking trekt) in die vaccuum slang zit een valveoverswitch die de slang afsluit. als de slang afgesloten wordt springt de verdeler in de vooronsteking zoals een mechanische vervroeger dat op verhoogd toerental doet. punt is dat die valveoverswitch constant dicht staat (ook warme motor) waardoor de verdeler bij mij met stationair al in de volledige vooronsteking staat. die valveoverswitch wordt aangestuurd door die combinatie van temperatuur sensors en een regelunit daar tussen. het is een gekoppeld probleem dus.
ik ga nu de stekker van de switchover er af trekken en dan draait hij qua ontsteking alsof de motor gewoon warm is. lost het oorspronkelijk probleem wat jij ook hebt vwb verhoogd toerental met de koude start nog niet op natuurlijk, maar ik weet (nog) niet hoe ik die sensors moet testen. ik hou me voet wel even op het gas zolang hij koud is. hij rookt dat wel erg op benzine, maar dat zou ook kunnen komen doordat het injectie systeem het signaal voortdurend krijgt dat de motor koud is, maar dan zet ik hem toch op gas en ga ik om het injectie systeem heen.

wat ik maar niet begrijp is waarom je met een koude motor meer vooronsteking zou willen hebben. kan ik geen touw aan vast knopen, dat doen de latere versie met een gewone mechanische centrifugaal of hoe je dan ook zegt vervroeger toch ook niet.

de wagen komt uit duitsland.

succes
gabe

grou8 0

17 jaar

@ Grou8
we hebben de zelfde v8 motor maar de koudestart is anders bij ons ik heb een electronisch geregelde toerental
en ze hebben er meschanisch van gemaakt omdat die waarschijnlijk teveel co uitstoot gaf in zwisterland als me motor warm is loopt de auto prima en als die koud is moet ik tijdens het starten gasblijven pompen en dan een halve minuut me voet op hert gas houden op 1000 toenen en dan laat ik gas los valt die terug tot 500 toeren.en als me motor op temperatuur is dan draait die mooi 800/900 toeren met de versneling in P

ik ben al druk opzoek naar een stappenmotor dit is maar niks die koude (slechte) start

HuGoBoSs 0

17 jaar

je zou je kunnen vergissen. het verhoogd stationair deel bij een koude start van jou en mijn blok zijn misschien wel gelijk. ik heb geen stappenmotor, maar koud gaat het toerental wel omhoog, rara hoe kan dat dan.

grou8 0

17 jaar

Ja dat vraag ik me eigen ook af :S hoe kan dat

HuGoBoSs 0

17 jaar

er zit een omloop luchtklep die het stationair toerental regelt Onder de spinnekop zit een rubber balg deze gaan als ze heel oud zijn scheuren (dus valse lucht). Onder deze balg zit een rubber slang komt in sommige gevallen wel eens los meestal start ie dan heel moeilijk of helemaal niet meer. volg slang daar zit een stationair luchtomloopklep tussen. deze wordt electrisch aangestuurd en laat meer of minder lucht door dit wordt bepaald door de motorcomputer afhankelijk van de omstandigheden zoals bv temperatuur.

nic 0
badge

17 jaar

He, dat is nieuw. zal ik toch het luchtfilter eens demonteren om er eens goed onder te kijken. kun je die balg inspecteren zonder de spinnekop te demonteren. ik bedoel met de spinnekop demonteren zal ik ook al injectieleidingen moeten demonteren en dan kom ik vast ook daar wel meer rubbers daarin tegen die ik moet vervangen?

grou8 0

17 jaar

je kan, als luchtfilterhuis weg is met een spiegeltje proberen te kijken of met je hand er onder voelen (wel moeilijk bijkomen) of slang en balg slecht is gezien de leeftijd is het toch verstandig om complete spinnekop weg te halen voor grondige controle er zitten verder geen afdichtrubbers tussen. De drie ophangpunten losschroeven en de leidingen los dan komt ie los en kan je slang ook los trekken en inspecteren.

nic 0
badge

17 jaar

ik begrijp het niet meer
balg dit dat word me temoeilijk

HuGoBoSs 0

17 jaar

dank voor de tip nic. ik wacht even tot ik tijd heb en het weer is goed genoeg is. resultaat zal ik melden.

grou8 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.