Mercedes-Benz E-Klasse: Kraak bij het oprijden van bijv. drempels

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 300

Hallo,
Graag jullie ervaring over het volgende : als ik met mijn auto een drempel oprij (gewoon normale snelheid) hoor ik linksvoor een kraak geluid. Toen ik de auto net had had ik veel meer lawaai in de voorophanging en na het vervangen van alle vier de stabilisatierubbers was het stil, op dit ene kraakje na dus.
Bij een plotseling hoogteverschil in de weg hoor je het ook, een diepe groef of putdeksel.
Bij het alleen inveren van de auto hoor je niets, ook niet bij in/uit sturen. Ik kan bij stilstand het geluid niet reproduceren. De auto trilt ook niet tijdens het rijden.

Enig idee waar ik dit zoeken moet, zelf denk ik richting fuseekogel(s).
Bedankt vast voor de reacties.

Het is een W124 Kombi 300D uit jan 1994.

RolandK10257

Geplaatst door RolandK10257 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Zal waarschijnlijk de fuseekogel zijn. Om deze te testen de fuseekogel ontlasten dus krik/bok onder de draagarm zetten en zo het wiel optillen. Nu met een banden lepel speling controleren..

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. Weet iemand toevallig het duitse woord voor fuseekogel ?
Dan kan ik eens op de werkstatt cd kijken hoe je deze moet vervangen.

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Gevonden, het is "traggelenk".
Zo te zien is het aardig wat werk om de kogel te vervangen, hij zit in de draagarm geperst.
Dus de veer moet eruit, de draagarm eruit en dan in een pers de fusee eruitpersen en dan nieuwe erin persen.
Ik heb geen pers dus dat wordt lastig zelf doen denk ik.
Iemand ervaring met deze klus ?

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Vandaag het wiel er af gehad om de boel eens nader te bekijken. De rubberhoes van de fusee ziet er aardig "krokant" uit aan de onderkant, hij brokkelt af. Ik ga de hele draagarm vervangen, het voorste draagarmrubber ziet er ook niet echt fris uit. Voordeel van een nieuwe draagarm is dat er een nieuwe fusee ingeperst zit en nieuwe draagarmrubbers. Dus twee vliegen in een klap.
Kan even duren maar ik zal melden hoe het afloopt.

vraagje (0), 15 jaar geleden

voor tips staat hier wel ergens wat over de fusses

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.