auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 108 D: Lampjes accu, parkeerrem en koelvloeistof nivo gaan tegelijk bra

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Vermogen (kw): 58

Vito 108D, 389.000 km.
Sinds gisteravond gaan de lampjes accu, parkeerrem en koelvloeistof niveau gaan tegelijk branden.
Na een keer flink gas geven gaan ze tegelijk weer uit.
Na zo'n 30 km gaan de lampjes niet meer uit.
Mijn vermoeden is dat de dynamo aan vervanging toe is, maar waarom branden er dan 3 lampjes ?
Accuspanning was gisteravond 12,6 V, motor uit.
Voor alle zekerheid een acculader aangesloten.
Is dit de dynamo ?

Geplaatst door

poors (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meten is weten , zou ook eens meten wat de laadspanning is bij draaiende motor.
Snaar staat strak genoeg ?
Waarom er 3 lampjes branden ? , misschien is Mercedes overijverig met aangeven van een storing .

Spanning tijdens laden met een losse acculader is ca. 14 V.
Motor gestart, spanning blijft op ca. 12,5 V hangen.
Snaar is goed gespannen, vorig jaar nog vernieuwd.
Dynamo is nog nooit vervangen of gereviseerd.
Dan maar een nieuwe dynamo bestellen.
Bedankt voor de snelle reactie.

poors 0

7 jaar

Spanning meten zonder aangesloten acculader...

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

De spanning is gemeten zonder acculader, ca. 12,5 V.
Als motor uitgezet wordt blijft dit ca.12,5 V .
De dynamo doet dus helemaal niets meer.
Heb zojuist een nieuwe besteld.
Gezien de km stand lijkt het mij niet nuttig om alleen de borstels met lagers te vervangen.
Denk dat de sleepringen behoorlijk ver weg zijn.
Auto wordt bijna dagelijks gebruikt.
Bij mijn vorige auto was de dynamo na 200.000 km versleten, mag toch niet klagen.

poors 0

7 jaar

Door de hoge km stand de dynamo vervangen door een nieuwe, spanrol multiriem ook maar meteen vervangen, probleem opgelost.
De sleepringen waren 1 en 2 mm dunner geworden.

Bedankt voor de tips.

poors 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.