Mercedes-Benz M-Klasse: Lekke Koppakking

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 320

Hallo Forum, Ik heb onlangs een een hele nette ML 320 gekocht van 1998 met 280.00 op de teller die als een zonnetje loopt voor een verdacht nette prijs echter bleek natuurlijk al gauw dat er iets aan mankeerde, de koppakking is naar mijn idee stuk daar het koelwater reservoir belletjes vertoont bij warme motor.

Als ik het reservoir bij vul tot de juiste niveau wordt na een korte rit meer als de helft eruit geperst wat redelijk typerend is voor een lekke koppakking, ook blijft er altijd een hoge druk op het koelsysteem staan (zelfs bij een koude motor). De olie ziet er nog goed uit (geen emulsie) dus ik neem aan dat de lekkage van de verbrandings-kamer naar het koelwater systeem is.....

Echter de auto is verder in zulke goede staat dat ik het een reparatie waard vind, ik vraag mij af wat de kosten zouden zijn als ik dit door een garage uit liet voeren. Mocht dit ver boven de 2000 Euro uit komen (wat ik vermoed) dan voer ik de reparatie met plezier zelf uit maar heb geen ervaring met een motor van dit type.

Heeft iemand ervaring met kosten/werkwijze/moeilijkheids-graad voor dit type blok.....????

Alvast Bedankt, Ric.

Sjaako_01

Geplaatst door Sjaako_01 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz M-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Om van die lekkage zeker te zijn doe dan eerst de CO2 snuffeltest van de koelvloeistof. Gescheurde kop kan ook nog. Groeten.

Sjaako_01 (0), 12 jaar geleden

Hi Punt, dat is een goed idee maar ik kan geen enkele andere mogelijke oorzaak bedenken van overdruk en bellen in het koelsysteem, een scheur
in een van de koppen is natuurlijk ook mogelijk, demontage kan dat alleen bevestigen. Die CO2 test laat ik zeker uitvoeren, jammer dat er geen betaalbaar doe het zelf setje op de markt is... Grz Ric.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Sjaak; iedere goedwillende garage kan je helpen . Het is een klusje van 5 min. maar er geldt ook hier voor niets voor niets . Zeker niet als je met zo'n wagen aan komt rijden. !!! Succes.

Sjaako_01 (0), 12 jaar geleden

Haha daar heb je een goed punt... Punt. Zal hem laten meten maar ik denk dat het een worst/kaas (worst case) scenario wordt, ik heb wel zin om die reparatie zelf uit te voeren, zo'n v6 moet toch enigzins leuk sleutelen zijn...heb alvast een werkplaats handboek besteld... :-)

Sjaako_01 (0), 12 jaar geleden

Heb even bij Mercedes (EMA) geinformeerd voor een prijsopgave, demontage/montage koppen excl kopvlakken/kleppen/klepgeleiders en dat gaat ongeveer 1900 Euro's kosten incl materiaal zoals pakkingen/olie enz....

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zie G3 dus LPG. Check eerst de verdamper (indien aanwezig) op gaslekkage naar het koelsysteem. Zonde om er na koprevisie achter te komen -:)

Sjaako_01 (0), 12 jaar geleden

Hi Paul Michiel, dat is ook een goede tip maar ik denk dat de combinatie van witte rook en niet mee lopen van 1 cilinder na langere stilstand (sinds vandaag) redelijk veel zekerheid geeft over de koppakking status. (het begon met wat belletjes in het koelwater reservoir....:-( )... Bedankt voor de tip dit had natuurlijk ook nog een mogelijkheid geweest en een stuk eenvoudiger op te lossen...:-) Ik start volgende week maandag met het verwijderen van de koppakking...kop vlakken...heropbouw....en dan op naar het volgende probleem...transmissie schakelt niet in "Low Range"....

Sjaako_01 (0), 12 jaar geleden

Heb de koppen van de motor "getrokken" wat wel een redelijk karwij was, uitlaat flenzen hebben drie dagen in de kruip olie gestaan voordat ik ze los kreeg. Koppen bekeken en de op linkerkop was er duidelijk lekkage aanwezig van cilinders naar koelsysteem (zie foto). De lekkende cilinder is duidelijk te herkennen aan witte uitlaat klep en te lichte inlaat klep (zie foto's). Ook de zwarte plekken op de kop geven duidelijk verbranding/oververhitting aan. Koppen gevlakt en het geheel terug gemonteerd met nieuwe koppakking etc.
De kop was duidelijk krom tussen de twee lekkende cilinders in (goed zichtbaar tijdens vlakken) geen idee wat uiteindelijke oorzaak was.
Alles bij elkaar 50 uur werk 900 Euro materiaal (Bougies, olie, koppakkingen,koppen vlakken etc) maar dan weet je wat je hebt (met enig geluk :-)
De V-6 is redelijk makkelijk sleutelen en je kunt voor ongeveer 10 Euro een werkplaats manual downloaden wat makkelijk is tijdens het klusje...enige sleutel ervaring en een moment sleutel zijn een "must""...:-)
[url=http://postimage.org/image/5eof1hxzr/][img]http://s15.postimage.org/5eof1hxzr/17042...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/67az4m1rt/][img]http://s12.postimage.org/67az4m1rt/17042...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/4gwjh2zdx/][img]http://s10.postimage.org/4gwjh2zdx/17042...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/71k0ilio7/][img]http://s7.postimage.org/71k0ilio7/180420...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/48hnum8ep/][img]http://s16.postimage.org/48hnum8ep/18042...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/6dzltg44d/][img]http://s14.postimage.org/6dzltg44d/18042...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/4d3js5nbf/][img]http://s17.postimage.org/4d3js5nbf/19042...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/v3wan9es1/][img]http://s16.postimage.org/v3wan9es1/23042...[/img][/url]

Sjaako_01 (0), 12 jaar geleden

Nog een kleine toevoeging, de vorige eigenaar had niet gekozen voor Bougies bestemd voor LPG wat ik een vreemde besparing vind en de levensduur van de koppakking zeker niet geholpen heeft....

Grz Ric.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz M-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.