A 170CDI W168 bwj 1999 diesel automaat
Juist boven olievuldop is ronde buis met rond deksel dat er niet afgaat (oliedruk?), daaronder kleine ronde fiche en erboven rechthoekige fiche op duidelijk een olieleiding. Rechthoekige fiche zit duidelijk los en dus steek ik die terug goed op (hoe kon die ooit normaal loskomen en waarom gaf dit geen foutmelding of motorproblemen? dit zal zo al zeker een jaar er juist-niet-opzitten).
Had er beter afgebleven, automaat schakelt bijna niet en geeft geen motorvermogen! Dus fiche er opnieuw afgedaan zonder beter resultaat; dan fiche er opnieuw opgestoken met draaiende motor en geen beter resultaat.
Motor volledig stilgelegd, opnieuw gestart en ik heb de indruk dat motor zeer goed trekt maar automaat in zeer hoge toeren schakelt (bijna 4000 t/m maar slechts in 1st en 2de van de automaat, in derde gaat die niet boven de 3000 t/m - na stoppen in 1 en 2de niet meer boven 3000 t/m).
Bij manueel rijden (zonder te herstarten) gaat motor niet boven 3000 t/m in iedere manuele versnelling evenals bij stationair toerental in P stand.
Motor stilgelegd, na herstart dan zowel bij stationair in P, automaatrijden als manueel in 1ste en 2de vlot boven 3000 t/m maar in derde in noodloop = max 3OOO t/m evenals in P bij stationair
(bij terugschakelen in manueel rijden en bij hogere snelheid tov versnelling zakt het toerental zonder verder motorvermogen terug naar 3000 t/m maximum)
dus bij iedere herstart vlot motorvermogen tot 3de versnelling (automaat en manueel).
Heb verder niets aan auto gedaan dan fiche opgestoken die duidelijk los zat (oliepeil staat goed juist onder max).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uitlezen , er zal een storing in het systeem zitten.
Elektronika resetten, en storing verhelpen.
Wat is een fiche eigenlijk ?
Gr. Harry
Een stekkertje in het nederlands , ja harry dit is ook nog een gratis cursus vlaams.
OPGELOST
Om de fiche er terug te kunnen opsteken moest het koelvloeistofreservoir naar boven gehaald.
Juist achter dit reservoir (rechts) zit een rond iets (?) met twee fijne darmpjes op. Door het reservoir uit te tillen wordt het darmpje dat naar helemaal onderaan loopt (het zit er wel ongelukkig slecht om los te komen geef ik toe door een vloeistofleiding) serieus onder spanning gezet; helemaal onderaan (zeer moeilijk te zien) zit op de motorblok een ronde uitstulping met in het midden daarvan een nippel waar dit darmpje op moet en dit was dus losgekomen met het reservoir omhoog te tillen.
Testrit en ... alles prima jongens, wat een verschil.
Wel heel moeilijk om te zien en nog meer om dit er weer op te steken van bovenaf, bovenarmen (goed ontwikkeld) waren goed geschaafd.
Opgelost dus , mijn handelingen gevolgd klopt de oorzaak dus volledig
(hoewel ik mij nog twee vragen stel 1. hoe is die fiche ooit kunnen loskomen want zit er nu muurvast op? moet al zijn van een grote werkzaamheid en dat is al bijna 2 jaar geleden door garagehouder 2.als een foutcode uitgelezen wordt, dan is het toch nog zoekwerk waar er iets scheelt)
grts van nen opgeluchte eigenaar
11 jaar
Idd Kaleido weer wat geleerd ;)
Gr. Harry
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar