close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz E-Klasse: Mercedes E 220 Cdi (W211) van 2002 : airco werkt plots niet meer

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2200 cc cdi

We hervulden vandaag de airco van een E 220 cdi ( 150 pk ) van 2002 ( dus een W211 ) ,
er zat 230 gram 134a te weinig in , dus dan is het normaal dat die airco minder goed werkt .

Maar na leegtrekken , vacumeren en hervullen bleek de airco niet meer te werken ,
lage druk was noppes , hoge druk rond de 13 à 14 ,
maar dus geen koude lucht , de eigenaar was zeker dat deze voordien nog (miniem) koelde ...
nu was de lucht buitentemperatuur .

Er was geen tijd meer om te gaan nakijken wat er precies is misgelopen ,
volgens de eigenaar staat er "airco off" op de display en kan hij hem niet meer aanzetten .

Wat is er hier misgelopen ?

Geplaatst door

1NYA (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Filter/droger verstopt, Olie ingetrokken tijdens vacumeren ???

ron001 0

9 jaar

Waar zit de filter/droger bij deze wagen ?
Blijkbaar goed verstopt , wij vonden 'm niet !

1NYA 0

9 jaar

Heb helaas geen plaatje van de locatie maar als je de uitgaande leiding van de condensor (onderzijde) volgt kom je hem als eerste tegen. Hij is cilindervormig en zeker voorzien van merk op de in en uit (belangrijk) IN komt van condensor, UIT gaat naar expansie ventiel . Filter-droger dient altijd te worden vervangen bij hervullen van het systeem. Er kan namelijk compressor schade optreden door giga persdruk van de compressor wanneer filter-droger verstopt raakt. Houdt er rekening mee dat wanneer er olie in de filter-droger terecht is gekomen dit niet meer voor de compressor beschikbaar is. De hoge persdruk heeft zeer waarschijnlijk ook de hoge druk veiligheid aangesproken waardoor de airco dus op off staat en niet meer beschikbaar is, hoe deze te reseten is geen idee, zeer waarschijnlijk diag gebruiken (dealer).

Suc 6

ron

ron001 0

9 jaar

filter/droger zit onder de condensor , dat is al ok , airco is weer hervuld ,
nu moet hij ermee naar een dealer om de airco te laten resetten , vermoed ik .

1NYA 0

9 jaar

Na reset weer zoals het hoort ... waarom dit opeens gebeurde bij het hervullen blijft een raadsel !

1NYA 0

9 jaar

Is geen raadsel , is een beveiliging om het systeem voor beschadiging te beschermen als er echt te weinig koudemiddel in zit.
Bij het leeg halen is deze geactiveerd.

zo ver waren we mee , maar na een tiental W211 hervuld te hebben was dit de eerste waarbij dit gebeurde !
Wij gingen ervan uit dat een dergelijke beveiliging alleen in actie gaat treden bij een werkend systeem ,
en niet wanneer de airco leeggetrokken wordt terwijl de motor niet draait ...

1NYA 0

9 jaar

en uiteraard moest het systeem weer "gereset" worden via een Mercedes-dealer ...
is dit protectionisme of niet ? Andere dingen kan je vervangen en worden door de ECU zelf aanvaard ,
toch blijven er dergelijke akkefietjes voorkomen , gelukkig was de betaling voor de reset bescheiden ,
maar toch vind ik dat niet kunnen , om welke reden (buiten de voor de hand liggende financiële !) wordt dit gedaan ?

1NYA 0

8 jaar

Ik heb bij een 211 nog niet eerder meegemaakt dat het systeem gereset moest worden na het opnieuw vullen. Wel bij andere merken, zoals Renault bv.
Is het contact aangeweest tijdens de airco-werkzaamheden?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.