Mercedes-Benz Sprinter: mercedes sprinter motor nagelt ineens als je gas geeft

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 5 cillinder

Ik heb een mercedes sprinter van 95' en daarvan ging zojuist de motor ineens enorm ratelen als je wat toeren maakt.
Als ik het gas loslaat hoor ik niks, maar als ik gas geeft is het net alsof je startpilot er in gespoten hebt, en maakt de motor een
nagelend geluid. De temperatuur is goed, er zit olie in de motor, geen rare dingen aan de pijlstok te zien, en hij rookt niet.
Zou het soms met de brandstofpomp te maken kunnen hebben? Want dit is een gebruikte motor die ik er 2 jaar geleden heb in
gehangen en was er een pakking kapot van een of ander deksel vd brandstofpomp, en dat dekseltje schijnt erg belangrijk te zijn
voor de afstelling, dus heb ik dat uitbesteed gehad, en liep hij tot nu toe prima, alleen als het erg koud was, dan start ik 'smorgens
en kan ik gas geven wat ik wil, dan loopt hij net alsof hij geen diesel krijgt en zwaar onder z'n toeren, om na 5 seconden ineens
wel op het gas te reageren en meteen goed te gaan lopen. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

peter sprinter

Geplaatst door peter sprinter (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Nog een filmpje waar je niks ziet maar wel de motor even hoort lopen.

http://www.youtube.com/watch?v=9z8S4Hk7Y...

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Weet je zeker dat er geen benzine getankt is .

Tap wat brandstof af en zie of het is aan te steken . Zo ja ,dan zit er benzine bij .

Het geluid kan ook in de pompverstelling zitten maar bij mercedes niet mee gemaakt.

Succes.

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Het is mijn eigen bus, en is er dus geen bezine getankt. Op een ander forum dachten ze aan de distrubutieketting, maar
wat daar dan niet goed zou zijn, hebben ze nog niet verteld, dus zou het dan idd daar ergens mee te maken kunnen hebben?
Het gebeurde wel plotseling, dus niet een geluidje dat zich langzaam heeft opgebouwd.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

je kan ook in je eigen bus benzine tanken, gebeurt dagelijks, maar je weet dat zeker, dan is het dit niet, misschien een verstuiver

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Ik wilde maar aangeven dat het geen personeelsbus waar jan en alleman in rijd en men zo niet weet wie wat er in gegooit heeft.
Maar wat bedoel je met een verstuiver? Wat doet die dan wel of niet?

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

hij blijft door lopen sluit dus niet af

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

??? Hij start, loopt en stopt normaal. Ook stationair hoor ik geen abnormale dingen.

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Vandaag de motor eens gestart, en wat me op viel is dat waneer ik een beetje gas geef tot een bepaald toerental ( ik schat 1500 of zo)
en het gas daar dan vast houd, gaat hij ineens uit z'n eigen harder lopen, dus vermoed ik dat het iets electronisch moet zijn, dus een sensor of zo, en laat de auto morgen dan ook uitlezen.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Brandt er geen lampje trouwens? Zoals eerder gezegd: het kan door de vervroeging komen, alleen moet er dan haast wel een foutcode komen en het lampje gaan branden. Probleem kan in de pomp zitten of in de verstuivers.

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Ik heb hem gisteren dus laten uitlezen, en daar kwam het volgende naar voren, P1350 injection timing device solenoid valve,
dus volgens de man die heeft uitgelezen, het electische gevalletje dat onder aan de zijkant van de bosch VE pomp zit.
Ik heb mijn oude motor nog liggen, dus daar dat ding er afgehaald binnen een minuut,maar dan die van de auto eraf halen heeft me een hele middag gekost, want je kunt er amper bij, en draaide tot overmaat van ramp ook nog eens een vd torx boutjes rond, dus een ellende
om die er uit te krijgen. Maar goed het is dus gelukt, en waren de 2 boutjes van de sloopmotor nog wel redelijk goed, maar met erin zetten
ging het weer niet van harte, dus heb ik de handdoek in de ring gegooid en ga vandaag gewoon even 2 imbusboutjes halen, want
ik wens niet nog eens een hele middag op een koude vloer te liggen, want m'n rug was al rijp voor de sloop, en nu helemaal.
Verder kwam er nog 2 meldingen naar voren en dat was het edc indicatorlampje (p1625) en uitlaatgas regulatie (p0400)
maar die hebben verder niks met het euvel te maken waarom hij zo raar liep. Nou maar hopen dat het dan aan dat eerse ding ligt,
want het zou volgens de man die hem uitgelezen heeft, ook nog eens aan de verstuiver kunnen liggen met dat draadje eraan,
en dan ben ik nog niet jarig, want die zit als je voor de motorkap staat, helemaal achteraan, en 9 vd 10 x zitten die verstuivers vastgekoekt, en heb ik al eens een slagtrekker moeten maken om zo'n ellendige verstuiver met geweld eruit te rammen, en als dat het geval is, dan moet de motor er uit om er fatsoenlijk bij te kunnen.
Btw, die egr klep gaat toch alleen dicht als je, zeg maar volgas rijd? Dus bij lage toeren hergebruikt hij een deel vd uitlaatgassen, waardoor het hele inlaattraject dichtkoekt met smurrie? Kan dat ding niet gewoon afgedopt worden en was er dan geen truukje om de computer te laten denken dat die gewraakte klep gewoon werkt?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

EGR wordt alleen gebruikt in deellast. Als een motor geen LMM heeft, kan de EGR gewoon afgedopt worden.

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Vandaag dus de injection timing device solenoid valve vervangen, geen verbetering, toen de verstuiver met het draadje eraan vervangen, geen verbetering. Toen later na een half uur nog eens gestart, en loopt hij alleen stationair en reageerd niet meer op het gaspedaal.
Ik heb de handdoek dan ook in de ring gegooid, want ik weet het niet meer.
Wel vond in in het filtertje van die injection timing device solenoid valve wat metaalachtige deeltjes, maar dat kan toch niet vanuit de brandstofpomp zelf komen? In elk geval ben ik ten einde raad, dus als iemand iets weet, dan hoor ik dat graag.

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

die kunnen alleen van de pomp komen vrees ik
ook de verstuivers kunnen hierdoor stuk gaan
pomp zal je moeten vervangen en het hele brandstofsysteem spoelen
hopen dat de verstuivers nog heel zijn

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Misschien toch een keer op benzine gereden dan krijg je ook slijtage aan de pomp

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Dit euvel hoeft overigens niet alleen te ontstaan door een keer verkeert getankt te hebben.
Vergeet niet dat aan onze huidige dieselolie geen zwavel meer aan is toegevoegd, de huidige dieselolie is dan ook veel schraler.

Gr. paul

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Als je met een diesel op benzine gaat rijden, dan kun je er op wachten tot de gaten in de zuigers slaan. Verder is de pomp vervangen voor een nieuwe, want er kwamen aluminiumdeeltjes naar buiten,
alleen was het probleem nog niet opgelost, want elke ochtend duurde het een hele tijd voordat hij starte, en hebben ze de opvoerpomp
moeten vernieuwen, en nu heeft hij nog een ander probleem, en dat is dat hij de eerste 10 seconden niet op het gas reageerd, en daar jad ik met de ouwe pomp alleen last van als het vroor, maar niet met dit weer, en dat raadsel krijgen ze maar niet opgelost.
Ze hebben hem uitgelezen maar de computer geeft geen meldingen aan, dus als iemand het weet, dan hoor ik dat graag.
De motor komt wel uit een E290, dus stationcar, en zijn er wel wat verschillen met de versie die in een sprinter ligt, maar
ik heb die motor er 2 jaar geleden in gehangen, en die heeft het altijd probleemloos gedaan, behalve als het erg koud was, want
dan duurde het even voordat hij op het gas reageerde. Ik vraag me dan ook af of de computer wel 100% functioneert met deze iets of wat andere brandstofpomp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.