auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 300: mijn 300tdt wordt veel te warm als hij moet werken (aanhanger en

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 300 turbo diesel

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem waar ik echt niet uit kom, en jullie zijn op dit moment mijn laatste hoop.

Ik rij een 300tdt van 1993 met een vrij hoge kilometerstand (600.000km) ik kocht hem met 585.000km
Maar van het begin af aan wordt hij echt TE warm op het moment dat hij moet werken. Dwz als ik met beladen aanhanger in de bergen rij vliegt de temperatuur omhoog, en ik weet dat turbo’s er om bekend staan dat ze warm worden, maar bij mij gooit hij er dan gewoon het koelwater uit, en dat lijkt me nu niet de bedoeling.
ik zal nu even wat symptomen vertellen en wat ik er al aan gedaan heb: zonder aanhanger rijdt hij als nieuw (ik rij al 15 jaar w124, alleen maar 300td’s, nu voor het eerst een turbo)
hij wordt dan ook helemaal niet warm, verbruikt geen olie en geen water, en bouwt geen druk op in het koelsysteem. Wat ik wel raar vind, is de verwarming, hij blaast alleen warme lucht uit de kachel als ik gas geef, zolang hij maar meer toeren draait dan stationair.
ik heb de volgende dingen al vervangen, (alles nieuw en origineel mercedes) : thermostaat, koppakking, radiateur (behr)en de viscokoppeling.
Ik heb net 2 experts gesproken, de ene zegt dat ik de verkeerde radiateur heb, en de andere zegt dat de koppakking (weer) kapot is.
wat denken jullie?

update, waterpomp er ook af gehaald, daar is niks aan te zien, schoepen zijn heel, kan er dan toch iets mis mee zijn?

Geplaatst door

basco (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je een radiateur met plastic bakken en alu koel deel

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

ja inderdaad, volgens mij zit er wel alu in het plastic gedeelte, omdat je hem anders kunt slopen met het monteren van de slangen.
maar het koeldeel is inderdaad van alu.

hij koelt ook de automaatbak trouwensen het is een BEHR

basco 0

15 jaar

je kan de gok nemen en de bak aan 1 kant eraf halen en dan de kanalen door steken
denk dat er een aantal vervuilt zijn
dan de bak voorzichtig weer monteren en opletten dat t rubber er goed inzit
ik denk dat er teweinig doorstroming is om m met zware belasting voldoende te koelen
of je moet een koelingsystem cleaner gebruiken?

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

welke bak bedoel je?

de radiateur is nieuw he.

basco 0

15 jaar

Kop afgeperst bij vervangen koppakking? Koppen scheuren snel.
Staat er druk op het koelsysteem bij koude motor? Indien ja dan koppakking lek / kop gescheurd. Zijn gevoelige motoren de OM 603 met turbo.

paulmichiel 0
badge

15 jaar

ja kop afgeperst, alles ok, ook geen druk op koelsysteem, niet koud of warm

basco 0

15 jaar

Zat geloof ik bij de turbo's nog een extra waterpompje in het koelsysteem voor na te koelen, werkt deze goed? Misschien vandaar het kachelprobleem?

paulmichiel 0
badge

15 jaar

ik heb geen idee welk pompje je bedoeld, dit is mijn eerste turbo

basco 0

15 jaar

Heb je de met het monteren van de nieuwe visco,na de montage de motor een geruime tijd laten stilstaan of heb je dadelijk gestart,Want het is zo dat als je de visco toevallig horizontaal hebt gelegd deze geruime tijd in vertcale positie moet staan inverband met de visco olie in dit apparaat zoniet is deze terug stuk,doe maar navraag bij mercedes!

Roger10 0

15 jaar

Tijdens het rijden heb je de visco niet nodig, er is rijwind genoeg.........

paulmichiel 0
badge

15 jaar

ik was op de hoogte van de visco, die werkt ook goed

basco 0

15 jaar

Ik vind het raar dat de kachel bij stationair toeren geen warmte geeft.
Dan ga ik toch aan een probleem met de waterpomp denken.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Ja ik ook, daarom zet ik er toch maar een nieuwe op, heb de oude er toch al af, en weet niet hoe lang die er al op zit (dit ivm eventueel toekomstig lekken)

basco 0

15 jaar

misschien een rare opmerking maar ligt de multi snaar wel goed om de waterpomp, het kan zijn dat de pomp de verkeerde kant op draaid dit geld ook voor de visco

is helemaal niet zo raar, volgens mij lag hij goed, om de visco te vervangen hoefde de riem er niet af, maar nu de waterpomp er af ligt zal ik er extra op letten als ik het terug bouw

basco 0

15 jaar

Ik zou ook nog even de gassen uit de radiateur meten op uitlaatgassen, dit is zo gedaan met een vloeistof die verkleurd als er uitlaatgassen in de radiateur komen,

misschien is het wel een scheurtje in de kop, of weer de koppakking. je weet het nooit, maar het is wel vreemd dat de kachel koud blijft bij stationair lopen,
dit duid meestal op een slechte waterstroom. en die gaat bij een niet warme motor, niet door de radiateur, maar direct naar de kachel, dus als de pomp niet goed rondpompt doet je kachel het ook niet goed. misschien de verkeerde pomp op de auto??

succes Marcel

spanbandje 0
badge

15 jaar

ik denk dat ik het gevonden heb, ik heb vandaag de waterpomp verwisseld, en dit bracht ook weinig soelaas, hierna heb ik besloten om er van die reinigingstroep in te doen om het systeem te reinigen. (ik hou hier helemaal niet van maar ben ten einde raad) op de gebruiksaanwijzing staat dat ik op een bepaald ogenblik het water moet aftappen, toen ik dit deed kwam ik erachter dat het water in het begin vrij lauw was, terwijl de motor al meer dan 3 kwartier gelopen had, toen ben ik de radiateur gaan voelen, en ja hoor het is WEER zover, de radiateur heeft koude stukken, dat betekent dus dat deze NIEUWE radiateur WEER verstopt zit, ik hoop dat deze reinigingstroep zijn werk doet, hier weet ik morgen meer over te vertellen. Anders hoop ik dat iemand nog een manier weet hoe ik deze radiateur kan gaan reinigen zodat ik niet weer een nieuwe moet gaan kopen.

basco 0

15 jaar

zie #4#

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=basco]ik denk dat ik het gevonden heb, ik heb vandaag de waterpomp verwisseld, en dit bracht ook weinig soelaas, hierna heb ik besloten om er van die reinigingstroep in te doen om het systeem te reinigen. (ik hou hier helemaal niet van maar ben ten einde raad) op de gebruiksaanwijzing staat dat ik op een bepaald ogenblik het water moet aftappen, toen ik dit deed kwam ik erachter dat het water in het begin vrij lauw was, terwijl de motor al meer dan 3 kwartier gelopen had, toen ben ik de radiateur gaan voelen, en ja hoor het is WEER zover, de radiateur heeft koude stukken, dat betekent dus dat deze NIEUWE radiateur WEER verstopt zit, ik hoop dat deze reinigingstroep zijn werk doet, hier weet ik morgen meer over te vertellen. Anders hoop ik dat iemand nog een manier weet hoe ik deze radiateur kan gaan reinigen zodat ik niet weer een nieuwe moet gaan kopen.[/quote]
In tegenovergestelde richting spoelen!!!!!

Roger10 0

15 jaar

met spoelen kun je niet genoeg druk en water door de radiateur krijgen om de troep los te persen
of je moet op straat een brandkraan kunnen aansluiten met voldoende druk en water

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

er moet wel een reden zijn voor het verstopt raken van de radiator.
probeer dat ook op te sporen anders heb je over een tijd weer hetzelfde.
kan zijn dat je de verkeerde vloeistof gebruikt!

zit er niet door de jaren een laag roest/zand(van het gieten ) onder in de koelkanalen vh blok
heb ik al een paar keer gezien bij koppakking vervangenof iig de kop eraf
ik zuig ze ook altijd leeg met mn olie zuiger en spoel eventueel na met water om m goed schoon te krijgen

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Nou ik ben eruit, het was NIET de radiateur. Het blijkt dat de NIEUWE ORIGINELE MERCEDES THERMOSTAAT vanaf dag 1 gewoon niet ver genoeg open ging!
De radiateur had ik in een radiateurenfabriek laten open maken en nakijken, en die was volgens hun perfect in orde. En hebben hem dus weer mooi dichtgemaakt.
Na weer een nieuwe thermostaat te hebben gemonteerd op aanraden van iemand van de radiateurenfabriek, doet hij het nu goed.

Ben er gisteren mee naar Duitsland geweest. En met een buiten temperatuur van tussen de 17 en 20 graden, en met een aanhanger met totaalgewicht van 2350kilo, blijft hij bij een kruissnelheid van ongeveer 120,(ook bergop) gewoon rond de 90 graden.

Het enige wat ik een beetje raar vind, is dat ik het 2 keer heb gehad bij bovenstaande situatie, dat ik na een uur ongeveer dezelfde snelheid reed (120 dus) en als ik dan een afslag nam, liet ik hem op de motor afremmen (zover dat gaat bij een automaat) tot ongeveer 30/40kmh, daarna gas geven als ik de bocht uitkwam was de temperatuur heel even gestegen tot 110 ongeveer, binnen een paar seconden was hij weer gewoon op de 90 graden . Dit is mijn eerste turbo, dus ik weet niet of dit normaal is, bij mijn vorige autos, allemaal 300td (geen turbo dus) koelde de motor juist flink af als ik op de motor afremde.

Het rare geval dat de verwarming pas warme lucht blaast als ik (veel of weinig)gas geef, en niet bij stationair draaiende motor, is nog steeds.
Maar al met al ben ik nu al hel blij met deze situatie, want ik kan met aanhanger weer lekker doorrijden zonder dat ik mijn ogen meer op de temperatuurmeter houdt dan op de weg! ;-)

basco 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.