Mercedes-Benz 280: motor galopeert in drive bij stoplicht

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 104

beste mensen

ik heb een een mb van bouwjaar '93 type e280 6 cilinder.tijdens rijden geen probleem totdat je bij een stoplicht komt en je houdt het schakel hendel in drive gaat het motor torental hoog en laag zaag effect
ik heb het injectie gedeelte uitgelezen en kreeg als foutcode lambda rijk en corectie factor van 20%

parameters stationair
temp motor warm 93 graden
luchtmassameter 9kg/?
de en aceleratie schakelaar reageren goed
de trothle valve -1%%
lambda spanning 99mv ,bij gasgeven en en contante hoge toren bv 2500 lambda regelt goed
inspuit 2,5ms

voor geschiedenis van deze auto dat er aantal onderdelen recent vervangen
luchtmassameter
gasklephuis opgestuurd voor defect was goed
nw motorkabelboom
motor ecu gerepareerd de plus aanturing van hfm was uitgefikt
gasklephuis en adaptie waarde geriset en ingeleerd
lambda sensor vervangen

wat mij wel opvalt dat de throtle valve -1%

ik heb constant een rijk mengsel van 20% correctie er is ook geen vacuum lek en stationair geen probleem motor draait goed.
heeft iemand misschien een sugestie

angel

Geplaatst door angel (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Blijft de spanning afgegeven door de lambda-sonde vast staan op 99mV? Of pendelt deze ook?

angel (0), 11 jaar geleden

beste Jarno

de vraag is of lambda signal vast blijft bij 99mv
reactie; ja deze blijft bij stationair draaien van de motor 99mv, op moment dat je gas geeft en gaspedal vast houdt bij een bepaalde toerental dan regel de lambda wel bv in 10 seconden 6 a7 sinus gemeten met scoop,alleen bij verhoog stationair draaien

wat opval met viergasmeeting dat de co ook pendelt van 0,2 naar 0,5 a6 en de lambda ook het zelfde en deze alleen bij stationair draaien
in de bijlage kun je het foutcode zien en de foutcode van hfm is opgelost door het vervangen van kabelboom en reparatie ecu
[url=http://postimg.org/image/un51246jb/][img]http://s7.postimg.org/un51246jb/P1000453...[/img][/url]

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Het lambda-signaal moet altijd pendelen, tussen 0,5 en 0.8mV grof gezegd. Alleen een lambda-sonde NA de katalysator blijft redelijk gelijk, al zal jij maar één lambda-sonde hebben.

angel (0), 11 jaar geleden

dat klopt jarno
lambda sonde moet varieren tussen 0,2/0,8 volt continu en op deze auto is er geen lambda sensor na de kat
het vraag blijft nog steeds waarom de lambda rijk is

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Of is de sonde defect?

angel (0), 11 jaar geleden

beste jarno

aleerder al aangegeven lambda sonde al vervangen

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Niet gezien, sorry.
Welke foutcodes komen er terug na het wissen? Ontsteking is in orde?

angel (0), 11 jaar geleden

geeft niet Jarno

de foutcode na het wissen van het systeem motor management komt alleen lambda rijk zie bijlage foutcode orgineel foutcode van Mercedes
de injectoren worden door de ecu aangestuurd massa schakelend en er zijn 3 disq bobine twee cilinder per bobine ofterwijl deze systeem wordt electronisch geregel

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

De foutcode zegt dat het mengsel te ARM is, niet te rijk.
Er staat wat cryptisch bij dat de verrijking het maximum heeft bereikt omdat het mengsel steeds arm is.
Correctiefactor van +20% geeft ook aan dat het mengsel te arm is en steeds verrijkt wordt.

Vaak is dat een verouderde luchtmassa meter (maar die is al vervangen) of toch valse lucht.

angel (0), 11 jaar geleden

beste oldford

je heb gelijk het mengsel is arm vandaar dat de lambda +20 correctie factor is en geen -
dus de ecu probeert de inspuit tijd te vergroten dmv de tijd langer te te laten aansturen bij stationair +/-2,8 ms bij een temp van 93 graden
ik heb een foto gemaakt van viergasmeeting tijdens stationaire draaien ik heb gelijkertijd ook de brandstof druk gemeten 3,5 baar en bij afnemen van vacuum slangetje van de regulator naar 4 bar deze traject inorden
wat mij wel opvalt dat met het viergasmeting valse lucht te hoog is o2 ?????

[url=http://postimg.org/image/xuwtycvaz/][img]http://s17.postimg.org/xuwtycvaz/viergas...[/img][/url]

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Jullie hebben gelijk. Het is idd een arm mengsel, ook volgens de spanning die lambda-sonde afgeeft.

De 4-gaswaardes die je toont zijn ook op het moment dat de motor loopt te halen? Zit hier ook nog een stationair-regelkast op?

Heb je de foutcodes al eens gewist en daarna opnieuw uitgelezen?

angel (0), 11 jaar geleden

beste Jarno

statinaire regel systeem zit in het gasklephuis en gasklep is al vervangen door een nw deze ingeleerd en adaptie waarden geriset
het enigte foutcode wat hij aangeeft is lambda zie boven vorige bijlage

angel (0), 11 jaar geleden

beste oldford/jarno

reactie en oplossing op dit storing
volgens oldford zou evt de lhm of valse lucht moeten zijn, de lhm was het niet want ik zou in mijn signaldraad tijdens galoperen ook verandering moeten zien maar dat was niet zo wat betrefd valse lucht dat klopte volgens oldford het was inderdaad valse lucht en zonder rook pot had ik het nooit kunnen vinden vandaar dat ik stellig was dat ergeen valse lucht was in het begin
het was dat de absortievat linker voor scherm hellemaal verroest en gaten in zaten en dmv rookpot kwam van uit het linkerschem heel veel rook uit deze vervangen en probleem opgelost
ik dank jullie allen voor het medewerking voor deze storing

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.