Mercedes-Benz 110 CDI 2000: Motor loopt in noodloop

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 611.980, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 75

Hallo allemaal,

Sinds kort loopt mijn dieseltje in noodloop.
Heb het forum al afgezocht maar kan niet echt wat vinden als oplossing.

Rijdend met 140 km/u, open raam en langs de linker vangrail, hoorde ik een geluid alsof je over een plastic zak rijdt en die platrijdt.
Gelijk daarop viel het motorvermogen weg.
Ik dacht dat het einde oefening was voor mijn roestbakkie maar na uitrijden en naar de rechterbaan sturen om de vluchtstrook op te zoeken, pakte de motor bij 100 km/u weer op.
De auto loopt dus in noodloop begreep ik later op internet.
In lage versnelling en toeren reageert hij "normaal", vanaf 2500 toeren wordt het vermogen er af gehaald.
0-100km/u in 5 kilometer, max snelheid 110 "bergaf".

Om de storingen uit te kunnen lezen heb ik een XXLTECH NX200 aangeschaft, helaas ondersteunt deze diesels pas vanaf 2004.
Voordeel van deze NX200 is dat je geen computer nodig hebt, nadeel dat je niet kan printen.
Hoewel ik er geen storingen mee uit kan lezen en resetten, en enkele andere functies niet ondersteund zijn, kan ik wel realtime zien wat mijn motor doet onder belasting.
Vanwege het niet uit kunnen printen dus maar even een Excel formuliertje aangemaakt om gegevens te kunnen noteren.
De auto start normaal (in twee slagen) en reageert in vrijstand ook normaal op gas geven.
De turbo hoor je tijdens rijden aanslaan en wordt ook uitgeschakeld bij +2500 toeren of een lagere motorbelasting dan 100 %.
Wel is er een "fluitend" geluid af en toe te horen, wat op een scheur of lek zou kunnen duiden.

Daarna ook bij een garage langs geweest om de storingscodes uit te laten lezen.
De monteur kon ook niet zijn vinger leggen op waar het gefluit/geluid vandaan kwam.

Ik heb toegang tot de WIS/ASRA-EPC van Mercedes maar daar heb ik nog niets over P1470 terug kunnen vinden,
Wel is het makkelijk om per onderdeel een gedetailleerde omschrijving te hebben voor de- en montage, alsook exploded views van onderdelen per groep zodat je weet waar en hoe alle subsystemen lopen en simpel eventuele onderdelen kunt bestellen zoals pakkingen, filters ed als ik eea uit elkaar haal.

De volgende DTC`s kwamen naar voren;

P0703 Remlichtschakelaar signaal niet logisch
P1616 Voedingspanning stuurapparaten te laag
P0600 Seriële databus CAN functioneringsstoring
P1630 Wegrijdblokkering component geblokkeerd
P1470 Drukomzetter turbodrukregeling regelafwijking

Helaas heb ik geen freezeframes opgevraagd. (als die er zijn)

Wat ik zelf denk;
P0703 heb ik eerder over gelezen kan een oorzaak zijn
P1616 komt waarschijnlijk doordat mijn accu was leeggelopen (lampje vergeten)
P0600 zou kunnen door in en uitpluggen van de NX200
P1630 mijn contactslot is defect maar ik kan wel de auto starten, de startblokkering wordt normaal opgeheven door de sleutel
P1470 ???? ik vond een filmpje op YouTube dat ging over een vacuumschakelaar oid onder de rechter koplamp, bij mij zit daar niets.

Ik denk aan een scheur of breuk in een luchttoevoerleiding gezien de MAP sensor eigenlijk de normale luchtdruk aangeeft onder alle belastingen. Waar deze het drukverschil aan zou moeten geven.
Hij geeft waarden aan van 99-102 kPa. Hij lijkt me niet stuk, evenmin lijkt me het probleem in de EGR zitten gezien de storingscode.

Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?
Om bij eea te kunnen komen moet een deel van het front, de bullbar, bumper en bodem gedemonteerd. En als ik nieuwe slangen oid nodig heb zit ik niet gelijk bij een onderdelenshop of sloop in de buurt.
Het zou dus een hoop schelen als ik een beetje richting heb waar het precies aan zou kunnen liggen en waar ik moet zoeken.
Misschien kunnen jullie me een beetje verder op weg helpen.

Onderstaand de meetwaarden en foutcodes(van de garage)
Als je het Excelbestand wilt hebben, er zit nog een blad bij, moet je me even mailen. Het is er in grijs en wit en kan aangepast met Excel.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet.

teijget

Geplaatst door teijget (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ofstone (0), 7 jaar geleden

Het heeft iets met de drukvulling te maken.
Als eerste moet je denk ik op zoek gaan naar een lekke slang vanaf de turbo naar intercooler, en van de intercooler weer naar het spruitstuk.
De P1570 krijg je waarschijnlijk omdat de actuele turbo druk lager blijft dan de gevraagde turbodruk, terwijl de regelklep zijn maximale waarde behaald heeft. Hij gaat dan inderdaad in noodloop om verdere schade te voorkomen. Turbo die te weinig druk levert door een defect, of de regelklep zelf die stuk is hoort ook tot de mogelijkheden.
Eerst maar eens zoeken of de lucht niet ergens verdwijnt, das een kwestie van slangen volgen. Vaak zit er een vettige aanslag bij de slang en omgeving waar een scheur zit.

teijget (0), 7 jaar geleden

Hoi Ofstone,
Dank je voor je antwoord.
Ik hoop dat je P1470 bedoeld. ;)
Morgen heb ik tijd om hem op de brug te zetten.
Hopelijk vind ik iets in die geest.

Mvg

teijget (0), 7 jaar geleden

Even een korte update;

Dat was moeilijk te missen.....
Rondom de turbo aan de onderkant was het overal vet, met blaassporen omhoog tegen het schutbord.
Dat duidde op iets dat naar boven blies.
Ook was de aansluiting op de intercooler vet.
Na schoonmaken/ontvetten bleek de S-slang aan de bovenkant een scheur van ca 5 cm te hebben.
De bocht onderaan de intercooler vertoonde geen breuksporen. Zou dus niet vast genoeg kunnen zitten.
Niets gedemonteerd overigens.
Onderkant verder geïnspecteerd en daar was toch wel eea wat verholpen moet worden wil hij over een half jaar door de keuring komen.
Voorlopig dus goeie hoop dat het probleem alleen de S-bocht betreft onderaan de turbo, dit verklaart alle symptomen.

Beide bochten gisteren besteld a €58,81 samen (nr 29 en 32 op tekening).
Die zijn alleen tegenwoordig nergens meer in Nederland op voorraad bij Mercedes en zijn er pas morgen.
Een ashoesje vervangen kan in één keer mee als hij weer even de brug op gaat morgen.

check

Beste antwoord, geplaatst door teijget (0), 7 jaar geleden

Slangen vervangen.
Uit het onderste bochtje kwam een scheut olie, bochtje was niet stuk maar toch maar vervangen
De turbo heeft erg zijn best staan doen om de boel op druk te krijgen denk ik en heeft wat extra olie gezogen via de ontluchting van het carter wat aan de aanzuigbuis gekoppeld zit.
Luchtfilter dus ook maar gelijk vervangen zodat hij meer lucht krijgt.
Binnenste ashoes ook vernieuwd en eea nagelopen.
Waren 3,5 welbestede uurtjes op de brug.

Auto reageert weer normaal.
Auto moest in de eerste kilometers nog wat olie uit het systeem kwijt dat niet verbrand was tijdens de noodloop.
Nadien weer normaal, geen rookpluimen meer bij hoge toeren in lage versnellingen.
Real time uitgelezen met OBD en alles lijkt normaal, Mapsensor reageert ook prima.

Moet alleen nog de storingscodes uit laten lezen/wissen eigenlijk.
En kijken wat er terugkomt.
Voorlopig is het weer het scheurijzer als vanouds.

Helemaal heppie.
Dank voor de hulp.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Graag gedaan!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.