Mercedes-Benz C-Klasse: motor schudt bij ontkoppelen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: C200 cdi

Mijn Mercedes produceert bij stationair lopen 'schrapende' geluiden. Geluid komt vanonder de motorkap. Met open raam hoor je het erg goed. Klinkt als resonantie uit plastic onderdelen (luchtinlaat, bodemplaat e.d.) Meer CDI's hebben bij stationair een wat rauw geluid vanuit het motorgedeelte der kap, maar dit is net iets te erg.
Ik voel de auto ook licht schudden en het geluid klinkt redelijk ongelijkmatig.
Zodra ik licht gas geef of wegrijdt verdwijnt het en loopt de motor soepel en strak. Verder geen rook te zien. Bij koud stationair wel wat witte rook, maar met het huidige weer is dat niet zo gek.
Onder het rijden komt het geluid terug zodra je de koppeling intrapt . Vanwege de snelheid hoor je het dan minder goed, maar het zit er dan wel. Bij warme motor wordt het geluid een stuk minder, maar blijft aanwezig.
Het toerental bij stationair is schat ik zo rond de 850 toeren/min. Wie weet in welke richting ik moet zoeken?

Oja als ik de contactsleutel omdraai naar de uitstand schudt de motor ook een tikkeltje na. Staat net niet meteen mooi stil, maar geeft een schok/slag na (kleine seconde maar)

Dani002

Geplaatst door Dani002 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jan T (5) PRO, 14 jaar geleden

als deze motor een twee massa vliegwiel heeft dan ga ik daar aan denken dat die slecht wordt.

groetjes jan.

Dani002 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Jan. Ja is niet een zo'n gekke veronderstelling. Weet jij iets van kosten over het vervangen van zo'n dubbel massa vliegwiel? Een grove schatting is voldoende.
En kan het ook met motorsteun te maken hebben? Of vuile injectoren/verstuivers?

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

een twee massa vliegwiel kost ongeveer 900 ex.
kijk de motorsteunen een na deze gaan ook regelmatig stuk, en de ophang rubbers van je luchtfilter, hierdoor gaat hij best veel lawaai maken.

MARC

Dani002 (0), 14 jaar geleden

Marc bedankt,
*au*, da's prijzig, hopen dat dat het niet is.
Ja laat ik daar eerst maar eens naar kijken. Vooral dat luchtfilter, want het lijkt erop dat die het meeste kabaal voortbrengt.
Heel drastisch trilt de auto ook weer niet. CDI motoren brengen bij stationair (en nog koud) altijd wel wat rauwe/knorrende geluiden en lichte trillingen voort. Kan zijn dat zo'n luchtfilter + inlaat als een versterker werken. Ik ga na werktijd meteen controleren.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Testen met de stethoscoop lijkt mij raadzaam want als het vliegwiel uit elkaar rolt (wat ik bij een vw gezien heb) daar wordt je niet vrolijk van..Succes .Jan.

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

ik heb zelf ook een cdi, en heb dus ook al dat vliegwiel gehad met de rest van de koppeling, was toen 1500 euro kwijt.
wat bij mij wel was, dat het koppelings pedaal er snel aangreep toen mijn vliegwiel stuk begon te gaan. misschien heb je er iets aan.

marc

Dani002 (0), 14 jaar geleden

Marc, aan het koppelingspedaal merk ik niks afwijkends (en dat wilde ik ook zo houden;)

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

zou ik ook doen.

ik denk sterk aan je motorrubbers en je luchtfilter rubbertjes, dit zijn er trouwens vier, twee ronde van een cm of 3 en twee kleintje die worden ook wel hoefijzertjes genoemd.

marc

Dani002 (0), 14 jaar geleden

Gisteren in de sneeuw nog wat aan het luchtfilter gevoeld. Zat aardig wat speling op. Met een beetje drukken en bewegen werd het geluid 10 x erger en af en toe was het helemaal weg. Ik ga me dus eerst focussen op dat luchtfilter, maar dan een keer met beter weer (was mijn garage maar al af....)
Motorrubbers laat ik binnenkort iemand naar kijken, weet niet precies waar ik kijken moet en volgens mij zit er van alles voor dat het zicht blokkeert. Beste even op de brug zetten.
Ik laat het nog wel weten als ik een stap verder ben.

Dani002 (0), 14 jaar geleden

Het luchtfilter maakte met onderzijde contact met de motor. Ik heb er een stuk rubber tussengepropt en het was weg (ik hoor nu de riemen herrie maken, maar da's het volgende probleem om aan te pakken. De meeste herrie is zo al weg. Het rubbertje is alweer ertussenuit getrild, ik ga het filter eerdaags compleet demonteren en dan kijken of er originele rubbers ontbreken waardoor 'ie te ver doorhangt en contact met blok maakt.

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

bij de dealer 4 rubbertjes halen 2x de 6119970481 en 2x de6110940385
het trillen van je snaar komt waarschijnlijk door de vrijloop van je dynamo, als je dit niet optijd vernieuwd trilt ook je spanner kapot, en dan heb je twee onderdelen die stuk zijn, is toch zonde.

marc

Dani002 (0), 14 jaar geleden

Ah bedankt Marc. Artikelnummers erbij, perfect.
Ik zal die vrijlooprol en ook spanrol (wie weet is die al gaar) rap controleren. Kan het ook die andere riem zijn die het lawaai veroorzaakt? Omtrent de aandrijving van de dynamo ben ik gewend dat als je stroomverbruikers zoals achterruitverwarming aanzet het trilgeluid nog luider wordt. Dat is bij mij (nog) niet het geval.

Groetjes Daniel

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

welke andere riem bedoel je? je heb er maar 1.

Dani002 (0), 14 jaar geleden

Verrek da's allemaal een en dezelfde riem ja... dat ding loopt kris kras.
Ik laat het beste alle rollen waar die riem overheenloopt eens nakijken. De herrie komt daar echt vandaan. En het wordt toch wel luider als ik grote verbrukers aanzet. Met het raam open hoor je het verschil wel. Zal me eerst concentreren op die vrijloop van de dynamo.

Dani002 (0), 14 jaar geleden

Het was inderdaad de vrijlooprol van de dynamo... de herrie is compleet weg. De ophangrubbers van de luchtfilterbak waren vergaan en zijn ook vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.