hallo ik zit met een probleem dat mijn auto niet temperatuur komt. hij wordt niet niet warmer als +- 60 graden. nou dacht ik het licht aan het thermostaat dus die heb ik vandaag vervangen maar zonder resultaat. het beeld wat ik nu heb dat de ventilator zachtjes draait en als ik in die bovenste slang van de radiateur naar het thermostaat toe knijp heb ik ook wat het idee of zit die niet vol koelvloeistof. ik hoop dat iemand een andwoordt op mijn probleem heeft
mvg willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit probleem zit in de zogenaamde zuheizer, deze hangt rechts onder de bumper.
deze extra kachel zorgt er voor dat de motor goed op temp komt (heb zelf deze fout ook gemaakt)
de dealer kan met een tester deze kachel aansturen en eventueel kijken wat deze doet of niet.
marc
is er ook een mogelijkheid dat ik dat onderdeel zelf test want als ik wat langer rijdt dan wordt hij ook niet warmer dan 70 graden dan praat ik over een +- 15 km
14 jaar
je kan proberen met een knopje bij je pook (die recht onderin zit) die eens in te drukken en kijken of er een lampje achter het knopje gaat branden.
en idd met langer rijden wordt de auto ook niet warm. bij mij is hij nog steeds stuk dus ik weet precies wat je bedoeld.
ga maar een 160 rijden op de snelweg, dan wordt hij wel warm maar zodra je terug valt koelt hij ook weer af.
marc
14 jaar
waar is dat knopje voor dan want moet die aan of uit zijn zit de zuheizer dan als ik voor mijn auto sta rechtsonderin de bumper. wat kost zo,n apparaat dan ongeveer.
mvg
14 jaar
dat knopje is om hem uit te zetten (misschien per ongeluk wel ingedrukt)
hij zit rechts gezien vanuit de stuur positie.
een nieuwe kost 430.39 incl btw
14 jaar
ik wou morgen deze zuheizer er wel even afhalen en doormeten alleen nu herken ik nog niet echt waar deze zit. en weet iemand mischien een tekening om het wat makelijker te maken.
mvg
14 jaar
ik er gisteravond achtergekomen dat er geen zekering in zat voor de zuheizer dus deze geplaats op pos 37. nu heb ik denk ik wat duidelijkere informatie. van morgen 13 km gereden auto was 70 graden ik ben gestopt om te pinnen zag ik rookwolken rechts voor onder mijn autoweg komen en soms ook een vonk. ik snel weer zekering 37 eruit gehaald en snel was dat probleem weer over want ik kreeg het idee dat deze niet op de knop reageerde. ik doorgereden na +- 6 km auto 80 graden maar toen ik thuis was en de auto nog even stationair liet draaien daalde de temp meter ook al weer een beetje. ik de auto uitgezet aan de slangen gevoeld bovenste slang koel lauw en onderste slang warm toen best wel warm. ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
mvg
14 jaar
de rook die je zag is normaal, de zuheizer verbrand diesel en geeft dus uitlaatgas. die vonken weet ik zo niet, het kan zijn dat de aansturing verkeerd is.
hij reageerd idd niet op de knop als deze al in zijn cyclus bezig is, dan moet je hem indrukken voordat er bij koude motor wordt gestart.
als je mij even mailt dan zal ik je een tekening sturen van de zuheizer.
marc
14 jaar
ik heb het idee dat het niet aan de zuheizer ligt want de auto wordt wel 70 graden en naar een 30 40 km ook wel net wel net niet 80 graden. dus mischien dat ik een ander thermostaat moet proberen mischien orgineel bij mercedes weg. dat het dan sneller gaat anders weet k het ook niet. zit er nog meer in het koelcircuit waardoor hij niet snel op temperatuur kan komen.
mvg
14 jaar
ja zou je kunnen doen, maar z'n thermostaat kost denk ik 70 euro en lijkt mij zonde van je geld.
blijft de auto ook warm als hij stationair draait?
marc
14 jaar
nu het een beetje warmer is komt mijn auto gewoon mooi op 80 graden doet wel een 20 km over. met of zonder zuheizer dus denk dat het daar aan ligt want hij rookt zo erg dat als ik rem mensen naar me wijzen en toeteren echt heel veel rook. mischien kan iemand mij vertellen welke componenten ik moet demonteren om hier bij te komen om hem te demonteren en te reviseren.
jah alleen als ik de kachel warm heb dan koelt ie weer wat af als ik stil sta.
mvg
14 jaar
als je bij je rechter voorwiel de voorste binnenkuip er uit haalt zie je hem zo zitten.
ik stuur je vanavond wel de mail met de tekening, dat lukt niet vanaf mijn werk.
marc
14 jaar
super bedankt en kan ik de onderdelen ook gewoon online bestellen.
mvg
14 jaar
dat is fijn van mij, zeg ik dat ik je ga mailen vergeet ik het gewoon, lekker stom.
ga vanavond nog eens proberen.
of je online kan bestellen? geen idee, ik zou niet weten bij wie.
marc
14 jaar
Dag Willem, ik heb zelf ook enige tijd geleden de thermostaat van mijn 270 cdi vervangen omdat de motor niet veel warmer dan 60gr werd. CDI's zijn vrij efficiënte motoren waardoor het lang duurt voor ze op temperatuur zijn (maar ze lopen het beste bij 80-82gr). Als de thermostaat kapot is, blijft ie gewoon open staan (wel zo veilig maar het wordt dus niet warm). De bijverwarming (zuheizer) heeft niets te maken met de motorverwarming zelf maar is een een stukje extra comfort om het binnen wat sneller op temperatuur te krijgen wanneer het buiten lager dan 7gr. wordt. Ikzelf heb hem altijd uit staan en mijn motor bereikt zelfs met vorst uiteindelijk 80-82gr (maar dit kan wel zo'n 20 tot 25km duren bij een koude start). Mijn advies: plaats een nieuwe (originele) thermostaat, ik was hiervoor uiteindelijk maar 35euri kwijt. Groeten en succes, Paul
14 jaar
de zuheizer heeft bij deze cdi wel degelijk te maken met motortemp. zonder deze zuheizer komt hij gewoon niet op temp. ik heb zelf ook een cdi als deze en mijn zuheizer doet het niet maar mijn thermostaat is 100% goed, en hij haalt in de stad de 60 graden net en op de snelweg ongeveer de 75 graden.
marc
14 jaar
Hallo Marc, je hebt wel gelijk in de zin dat de zuheizer er voor zorgt dat de motortemperatuur sneller verhoogt maar mijn punt is dat de motor uiteindelijk ook zonder zuheizer z'n eindtemp moet halen (de zuheizer versnelt dit alleen als het erg koud is). Wanneer de motor zonder zuheizer bij normale buitentemperaturen nooit de 80graden haalt is of de thermostaat niet goed en/of schakelt de ventilator te vroeg in (en koelt daardoor te hard). 's winters kan ik me overigens wel voorstellen (zeker als je rustig rijdt) dat de zuheizer vaak in bedrijf is.
groeten Paul
14 jaar
op de 200 en de 220 cdi zit de zuheizer er op om de motor op temp te krijgen, als deze het niet doet komt hij gewoon niet op temp. hoe het bij de 270 cdi zit weet ik niet precies.
ik weet wel dat het niet snel of goed op temp komen van deze cdi motoren uiteindelijk veel reperatie kosten met zich mee kan brengen.
de zuheizer schakeld in bij een buitentemp van minder dan 7 graden of een koelwater temp lagen dan 70 graden. bij de 200 en de 220 cdi tenminste.
groeten marc
14 jaar
mijn auto wordt wel gewoon 80 a 82 graden alleen duurt even zo,n 15 20 km. dus denk wel dat het aan de zuheizer ligt deze rookt enorm alleen ben er nog niet mee heen geweest. weet iemand ook wat het kost om mijn mercedes uit te laten lezen. welke zekering is nog meer van de zuheizer 37 weet ik dacht dat er 2 waren. maar kan ik niet terug vinden.
mvg
14 jaar
bij dealer vragen -- vermoet zuheizer best vervangen beste tijd gehad -- met dit en dan weer dat blijft u maar aan modderen en om toch nog te moeten vervangen zonde van tijd en geld
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar