Besten,
Het betreft de auto van een vriendin en sinds een week begint de motor ineens te tikken. De auto is al bij de garage geweest en daar zeggen ze dat het waarschijnlijk de kleppen zijn. Ze willen komende week, á 140 EURO, andere olie erin doen en voorzien van een extra ""reinigingsmiddel". De motor zou dan "schoon" worden, zodat het tikken tijdelijk weg zou gaan. Dat zou dan een goed moment zijn om de auto in te ruilen, daar er niet te lang mee kon worden doorgereden. Om dit te repareren zou een kostenplaatje van rond de 2500 euro gemoeid zijn.
Toen mij dit ter oren kwam vond ik het maar een apart verhaal. Ik kan me voorstellen dat de kleppen vervuild zijn geraakt door slechte verbranding, of dat de klepstoters (volgens mij hydraulisch) niet goed met olie gevuld raken door vervuiling. Toen ik op internet ging zoeken kwam ik eigenlijk alleen maar berichten tegen over de distributieketting. Ik vroeg me meteen af of ze dit bij de garage waar de auto geweest is ook bekeken hebben.
De vraag : Hoe kan ik zien of het probleem in de ketting zit? Is dit makkelijk te controleren, of moeten er onderdelen gedemonteerd worden?
Ik las ook dat de spanner de ongespannen kettingzijde onder druk zet. Deze druk wordt opgebouwd vanuit de oliedruk van het blok. Waarschijnlijk kan dit ook onderdeel van het probleem zijn?
Ik hoop dat iemand me een zetje in de juiste richting kan geven. Ik heb de auto stil laten zetten, voor het geval dat.... Ik ben alleen nog zoekende waar ik het beste kan beginnen.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit zal waarschijnlijk echt in de olie/klepstoters zitten.
andere olie proberen zal waarschijnlijk de goedkoopste oplossing zijn, het tikken kan echter geen kwaad voor de klepstoters/motor/distributie.
dit is meer weersafhankelijk ik denk ook dat je sinds het winterweer echt de problemen hebt gekregen?
groeten
Hoi Toemes,
Ik denk dat ik dan inderdaad de reiniging ga proberen. Heb je misschien een tip over welk spul ik het beste kan gebruiken? En moet ik dan ook meteen de oliefilter vervangen? Of kanik de oude laten zitten tijdens de reiniging en vervangen wanneer er weer nieuwe olie (zonder reinigingsmiddel) in gestopt word?
Bedankt!
Mark
13 jaar
hey mark,
hier zijn allerlei middeltjes voor te krijgen, evt al bij de benzine pomp.
als ik je mag adviseren zou ik naar de automaterialen zaak te gaan of evt informatie in te winnen via de mercedes.
ik ben niet zo super fan van die middeltjes en je zou het beter eerst met nieuwe olie/filter kunnen proberen.
ik hoor het wel als het probleem blijft voordoen.
groeten thomas
13 jaar
En dan?
veel km ???
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar