close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Sprinter: motor tikt als hij op temperatuur is.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2900

Ik heb een sprinter 312 van 95, ja een oudje van alweer 21 jaar, maar rijd verder prima, tot 2 weken geleden wat toen kwam er ineens
een tik in de motor. Ik heb toen eerst de olie ververst en tal van vellen keukenrol aan een schroevendraaier vast getapet, zo goed en kwaad
als het ging de carterpan uitgeveegd, op zoek naar eventuele schilfers, maar niets, alles brand schoon en elk stukje keukenrol
nadien met wasbenzine schoongespoeld en gefilterd door weer nieuwe vellen, maar niet het kleinste schilfertje te vinden.
Dan nog het oliefilter een beetje met wasbenzine uitgespoeld, maar ook daar niets te zien. De bus rookt niet en gebruikt geen olie
en rijd verder prima, want ik ben vandaag zelfs naar duitsland gereden om met een aanhanger een ouwe VW LT bus te kopen,
en dat bij elkaar 800km, en ben ik nog maar net thuis, en tikt de motor gewoon nog het zelfde als een week of 2 geleden.
Een jaar of 4 geleden heb ik er nog een gereviseerde VE pomp op moeten laten zetten, en een half jaar geleden de verstuiver
met sensor moeten vervangen en meteen alle verstuivers laten afpersen om te zien of het nevelbeeld nog in orde was en
die waren nog prima in orde.
Waar ik nu dan aan zit te denken is een hydraulische klepstoter, maar dan zou je eerder zeggen dat na een nachtje staan
de olie er tussen uit loopt, en dan bij de eerste start wat tikt, en als de klepstoter dan weer op druk gebracht word
het dan over is maar hier is het precies andersom want de motor ga juist tikken als hij warm is dus kan een hydraulische
klepstoter dan op een of andere manier dan toch voor dat tikken zorgen? Want ik zou anders niet weten waar het anders
aan zou kunnen liggen en ik het toch in die richting moet zoeken.

Geplaatst door

peter sprinter (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat je koppakking aan het kapot gaan is.
Bij de eerste cilinder zit een oliekanaaltje, deze willen daar wel eens door slijten.

MB 0
badge

7 jaar

Dat had ik al een keer met de vorige motor, maar daar gaat hij niet van tikken, maar wel van roken als een hoogoven.
Bekend kwaaltje dat rond de 200dkm voor komt bij deze blokken.

Draai eens 1 voor 1 je verstuiverleidingen los , en kijk eens of het tikken verdwijnt.

en als dat het geval is, wat is er dan aan de hand?

Pistonpen speling of een slechte verstuiver en daarmee een beschadigde zuiger is een optie.

Ik heb ondertussen nog 700km gereden, waarvan de helft met een aanhanger met daarop een bestelbusje, en dan gewoon rustig aan
80/85kmh en toen deed hij alleen maar tikken, maar nu zonder aanhanger en dan een stukje flink gas geven gaat hij ook een
schavend geluid maken, dus vermoed ik toch een drijfstang of krukaslager. Alleen wel raar dat ik dan maar geen slijpsel heb gevonden
toen ik de olie aftapte. Maar goed, ik ben dan begonnen met de motor er uit te halen en ben al zover dat ik hem morgen
met de heftruck er uit kan lepelen, en dan zullen we wel zien wat er aan de hand is. Dus morgen meer nieuws.

Goed en slecht nieuws. Het goede is dat er geen lager kapot is en geen slijpsel in het carter lag.
Sterker nog, de lagers hebben totaal geen enige vorm van slijtage en zijn dan zelfs nog voorzien van het matte laagje
dus blinken ze niet eens, en dat voor een blok dat al dik 3 ton gelopen heeft.
Het slechte nieuws is dat ik dus voor een raadsel sta, want ik zou niet weten waar het anders nog aan moet liggen.
Ja, wellicht toch een verstuiver wegens het tikken, maar hoe kan een verstuiver dan dat getik veroorzaken?
Want het zijn gewone verstuivers dus niet elektrisch gestuurd of zo.
En dan nog dat schurende geluid als hij warm word, dus heb ik de waterpomp handmatig gedraaid en die loopt ook zonder problemen,
en heb ik de vacuumpomp er af gehad en ook die is in orde en is dan ook 6 jaar geleden vervangen voor een nieuwe,
dus de dynamo dan? Die doet het ook prima en is wel het oudste onderdeel dat nog nooit is vervangen, maar die breng ik morgen
weg voor een schoonmaakbeurtje want die is zo vet als spek en zo oud als de bus zelf, en wellicht dat daar dan een lagertje moeilijk
gaat doen als de bus flink warm gereden is.
Verder heb ik nog een chef werkplaats van een mercedes garage aan de telefoon gehad, en die zei dat
het tandwiel dat de vacuumpomp en brandstofpomp aandrijft wel eens een lager probleem zou kunnen krijgen
maar ook daar zie ik weinig aan als ik er zo naar kijk, en er af halen doe ik liever niet, want ik heb geen ervaring
met een stuurketting en de timing vd brandstofpomp, dus daar wil ik m'n vingers liever niet aan branden,
want dan ben ik nog verder van huis. Dus wie heeft er nog een idee waar dat slepende/schavende geluid vandaan
komt als de bus flink belast word?
Ik sleutel normaal aan oude transitjes en daar heb ik eens een dergelijk geluid gehad, en dat kwam door de
afdekplaat die tussen de motor en bak zit en door een deukje tegen het vliegwiel aan liep, dus zo'n geluidje
moet je eigen voorstellen. Niet dat het bij mijn sprinter ook het geval is, want daar zit zo'n plaat niet verbouwd,
dus ben ik een beetje ten einde raad.

Nu ik dit zit te typen, schiet mij wel te binnen dat de turbo wel een natte olieboot is, maar die zou dan toch gewoon
vast moeten lopen? En ook heel het inlaattraject is wel een vette olie bende, dus zou ik het dan in die richting moeten
zoeken? Als ik het asje vd turbo beetpak en dan heen en weer beweeg, dan zit er speling op, en dat schijnt zo te horen
want een turbo loopt niet op een lager, maar op een laagje olie dat er onder druk ingeperst word, en zie ik ook geen
schoepjes ( aan de inlaat kant) die tegen de behuizing zijn gelopen.
Nou, ik weet het verder niet meer.

Laat je verstuivers eens testen , door een verkeerd inspuitbeeld kan er detonatie ontstaan en dit kan een tikkend geluid veroorzaken.
En daarbij veel schade aan je zuiger/s veroorzaken .
Kun je daarna , als de verstuivers er uit zijn even met een endoscoop in de cilinders kijken en de zuigers op schade controleren.

De verstuivers gaan getest worden, maar dan dat schavende geluid nog.
Als er toch ergens schade optreed, dan had ik nu toch slijpsel in het carter of oliefilter moeten vinden?

Tenzij het schaven uitwendig zit natuurlijk .
Geluiden zijn altijd lastig te plaatsen vanachter een pc.

Peter; staat de spanner van de distributie niet aan zijn eind van het spannen ??

Succes. met de de- en montage .

Punt 50
badge

7 jaar

@ Kaleido en Punt

De motor is inwendig in orde, dus dat kan ik alvast gaan uitsluiten. En verder ga ik zeker naar die distributie spanner kijken,
want als die het niet is en ook de turbo niet, dan zou ik het niet meer weten.

Daarnaast heb ik nog twee vragen waar ik liever niet een nieuwe vraag voor wil starten, en dat is dat ik een 2 massa vliegwiel heb
die er om de 5 jaar compleet uit ligt, en nu ook weer zo goed als versleten, dus zag ik dat er ook ombouwsets
zijn waarbij je een gewoon vliegwiel krijgt en een koppelingsplaat met veren, maar is dat wel aan te bevelen?

En m'n turbo is een bonk vet en olie, dus waar vind ik een losse oliedichtring? Want verder is er niks mis mee,
en heb ik geen zin om een paar honderd euro uit te moeten geven voor een andere, terwijl het ook zelf
met een simpel ringetje te maken valt.

Zijn dat ombouwsets die geschikt zijn voor jou type motor ?
Slijtage van 2 massa vliegwiel , komt vaker voor , ook bij minder dan 5 jaar , is afhankelijk van belasting / rijstijl en de staat van de motor.
Als je besluit om tot een vast vliegwiel over te gaan , zal de motor minder rustig lopen en zullen er meer trillingen voelbaar zijn.
Turbo is specialistisch werk , is niet even simpel een ringetje/glijlager vervangen en klaar.
Komt de tik niet uit je 2 massa vliegwiel nu dan ?

Nee die tik komt niet van het vliegwiel, en dat de motor iets minder mooi rond gaat lopen vanwege een vast vliegwiel
kan ik beter mee leven dan om de zoveel jaar een nieuwe te moeten kopen van rond de 400/500 euro.
Ik snap zowieso niet waarom die vliegwielen allemaal 2 massa vliegwielen zijn geworden, want het is gewoon zo nutteloos
als de pest imo, en alleen maar een peperduur onderdeel dat nu ook aan slijtage onderheving is, en een ouderwets vliegwiel
wel 1000 jaar mee kan al het moet. En merk ik met een 2 massa vliegwiel niks van een rustigere loop cultuur vd motor,
dus van mij mogen ze die waardeloze "vinding" zo weer bij het oud ijzer gooien. Sterker nog, als die koppeling in dat 2 massa vliegwiel
gaat slijten, dus speling gaat opbouwen, dan gaat de motor er alleen maar ruwer van lopen, en word het zelfs zo erg
dat ik de motor gewoon wat harder stationair moet laten lopen om het gerammel tegen te gaan bij stationair toerental.
Echt, ik vervloek die dingen ook en het enige nut is dat de dealer er weer meer geld mee verdiend voor iets dat vroeger
nooit kapot ging. En een normale set met een gewoon vliegwiel én een koppelingsset, is samen goedkoper
dan een los 2 massa vliegwiel zonder koppelingsset. 5 jaar geleden waren die er nog niet voor mijn bus, maar nu dus wel,
dus wil ik die er nu een onder hangen.
Dan de turbo. Ik heb een youtube filmpje gezien waarin de turbo gewoon een nieuw oliekeerring kreeg
en dat was net als een nieuw zuigerveertje dus een abctje om dat even te vervangen ipv de hele turbo.
De mijne is dan ook niet stuk, maar lekt gewoon steeds meer olie, dus lijkt het mij dan het volstaat om een nieuw
ringetje te monteren en klaar is kees.

Nou, ik heb de motor er uit gehad en geen enkele slijtage te zien aan lagers of zuigers, want er lag geen slijpsel
in het carter. Ik heb alle lagerkappen er af gehad en zien de lagers er uit als nieuw, dus alles weer dichtgemaakt
en verder nog een nieuw 2massa vliegwiel vervangen en een gloednieuwe turbo omdat deze olie lekte.
Toen de motor weer ingebouwd, en na 100km begon hij te roken als een schoorsteen en komt er een lucht
van verbrande olie van af, en dat is meestal de koppakking waar een oliekanaaltje naar de eerste cilinder
doorscheurt, want dat is een kwaaltje van deze motoren. Ik vond al dat de uitlaatpoort wat vettig was
toen de motor er uit lag, en zal de nieuwe turbo het laatste zetje hebben gegeven.
Nou wil ik graag weten of het zelf goed te doen is om de koppakking te vervangen, en wel met het oog
op de timing van de brandstofpomp, krukas en nokkenas, want dat heb ik nog nooit gedaan, en m'n werkplaats
handboek is ook niet echt duidelijk, dus wie kan mij zeggen of dit een relatief makkelijk karwij is
of toch specialistenwerk? Want als het dan toch los moet, wil ik meteen de ketting en geleider vervangen,
alleen heb ik daar heel geen ervaring mee.

Die koppakking vervangen is niets! om tegenop te zien.

De constructie is zo gemaakt dat de ketting NIET van de tandwielen kan als je de zaak ontspant.

Om de kettinggeleider te verwijderen moet je de pennen uit de kop trekken met een stevig boutje maar wel de hele schroefdraad in de pen draaien en met een vulbusje en moer de pen uit de kop trekken.

Er staat ergens een filmpje op het net hoe dat gaat .

Bij de eerste cilinder een vette uitlaatpakking is een teken dat de pakking lekt.

Succes.

Punt 50
badge

7 jaar

Bedankt Punt, ik had een prijs opgevraagd om het te laten maken, maar daar kwam even 1800 euro naar voren, dus
ben ik zelf er maar aan begonnen. Ik heb de nokkenas op het 0 punt gezet, de vacuumpomp verwijderd omdat die anders
de brandstofpomp zou kunnen verdraaien en heb ik zelf nog merktekens op de ketting en tandwielen gezet voor het zekere.
Ik was alleen bang dat de ketting van het tandwiel dat op de krukas zit, los zou raken, en dan de timing niet meer klopt
en kan ik daar niet bij zonder het hele distributiedeksel te verwijderen, maar dat is dus niet nodig volgens jou.
Het is dat ik gisteren niet over een m10 dop beschikte om de kopbouten los te maken, want anders had hij
er al af gelegen, en was maar 3 uurtjes werk om het los te maken.
Maandag ga ik de kop laten vlakken en dan denk ik nog 4 uurjtes nodig te hebben om alles weer in elkaar te zetten.
Het revisiebedrijf wilde de motor er compleet uithalen, maar dat is nergens goed voor, want je kunt er zo ook prima
bij allemaal, dus ben ik blij dat ik de stap zelf maar genomen heb, want dan ben ik voor plus minus 250 euro klaar.

Verder nog een vraagje, en dat is dat ik de kopbouten waarschijnlijk eerst met, ik noem maar wat, 55Nm moet aantrekken
en dan nog eens 90 graden. En bij een sprinter kan ik niet echt uit de voeten om die 90 graden te draaien, dus
wil ik een gradenboog kopen, maar mag ik dan bv die 90 graden in 2 stappen doen dus 2x 45 graden, of moet dat
in een keer aangetrokken worden?

Zet na de bouten op spanning te hebben gezet er een merkteken op met een streepje verf .

Zodat na een aantal graden verder te draaien alle merktekens dezelfde kant op staan.

Ook is dan goed te zien of je alle bouten wel hebt aangedraaid. Gradenboog lijkt leuk maar alles veert en beweegt mee . DUS.

Succes.

Punt 50
badge

7 jaar

Hoi Punt, geweldig simpel plan van dat merktekentje met een stift er op te zetten. Je moet er maar op komen.
Verder ben ik net terug van de kop er nog "even" af halen. Nou de kop op zich was een wandelingetje in het park,
maar die twee %*#$*!! rotte pennen van die kettinggeleider!!! Gruwelijk muur en muurvast!
De bovenste die er uitsteekt scheurde gewoon open op een gegeven moment, dus de inwendige draad trok ik ook
er uit, dus heb ik aan de buitenkant draad gesneden en daar een moer op gedraaid en toen een stuk slag
gereedschap in elkaar geknutseld en die daar opgelast en na 2,5 uur tobben kreeg ik die er dan eindelijk uit.
Toen nummer 2, en die zit dus in de kop, dus eerst de inwendige draad goed schoon gemaakt en even een snijtapje
er doorheen om al het vuil en roest te verwijdederen en toen een nieuwe 8.8 stalen bout er in gedraaid, vast gelast
aan het slaggereedschap, en brak die bout ook weer af. Toen heb ik een boor van 8mm genomen
en het pennetje zo een paar mm weg heb kunnen boren en waardoor en nog een heel dun wandje overbleef.
Toen in het restant weer een nieuwe bout er in gedraaid, en toen kwam het dan ein-de-lijk een keer los
met alsnog veel geweld met de slagtrekker. Tjonge jonge, wat een kl*te karwei was dat zeg!
Maar aan de andere kant toch weer m'n stelling waar gemaakt, want ik roep altijd dat ze datgene dat ik niet los krijg
nog moeten uitvinden.
Nou, het is dus het bekende kwaaltje, en wel dat de pakking is doorgeslagen bij een oliekanaaltje bij de eerste cilinder.
en lekte hij ook helemaal achter op de hoek, zo te zien een olie retour kanaal.
Dus nieuwe pakking, kop vlakken, en doe ik meteen de hydraulische stoters vernieuwen. Kop en kleppen
zien er netjes uit, en hebben de cilinders nog het originele hoon beeld, dus zeer goed te noemen voor een blok
dat toch alweer dik 3 ton gelopen heeft.
En schreef ik al eerder dat ik de krukaslagers en drijfstanglagers ook heb nagekeken, en waar ook geen
enkele slijtage aan te zien was, dus toch een zeer goede motor verder.
.
Dan rest nog de vraag of ik bij het aantrekken vd kop, de 90graden ook in 2 stappen mag doen,
want met de meest achterin liggende kopbouten, kan ik nooit met fatsoen in een keer 90 graden draaien,
want de motor ligt in de bus, en daar is nou niet bepaald genoeg ruimte voor een lange ratel, en ben ik
schwarzenegger niet.

Misschien heb je hier wat aan..?

[IMG]http://i67.tinypic.com/2va0brc.png[/IMG]

Hans4040 1205
badge vip badge

7 jaar

Nu we het toch over de bouten hebben . Onder de kop en de schroefdraad invetten met vet die in aandrijfassen wordt gebruikt.

Het aantal hoeken die je gebruikt is niet zo belangrijk als het aantal graden maar klopt.

Succes.

Punt 50
badge

7 jaar

Bedankt Hans, die aanhaal volgorde heb ik wel wat aan.
En bedankt Punt voor de tip.
Nou maar hopen dat de nieuwe pennen vd kettinggeleider er makkelijker in gaan dan de oude er uit, want dat was echt een drama.

Draai in die pennen zover mogelijk een stevig boutje om de schroefdraad niet te beschadigen.

Vet de pennen ook in, het is maar een lichte perspassing.!

Succes.

Punt 50
badge

7 jaar

Lichte perspassing? 5 uur om die 2 rotzakken los te krijgen. Ik heb geen armen en polsen meer over van met die slagtrekker slaan,
dus dan weet je het wel. Om er zeker van te zijn dat de nieuwe er makkelijk ingaan, ga ik de pennen invriezen
en de kop lichtjes verwarmen en dan snel de bevroren pennen er in tikken.

Je kunt ook eerst meten wat je aan perspassing hebt en dan dit iets aanpassen.

De pen klemt op de laatste cm.!

We horen er vast nog wel meer over.

Vr. Groet.

Punt 50
badge

7 jaar

Dat die klemt heb ik geweten. Uiteraard ga ik eerst voorzichtig te werk, want het moet niet zo zijn dat hij er maar half ingaat en dan
weer muurvast gaat zitten, want er in rammen is dan geen optie en denk ik eerder dat ik dan een scheur in het aluminium
maak en dan heb ik pas echt een probleem. En dat idee van invriezen werkt ook wel goed, want zo heb ik eens een geperst lager
van een pignontandwiel van een achteras voorzien van een nieuw lager, en had ik het lager verwarmd in een oventje en de
pignon in de vriezer gelegd, en toen viel het lager gewoon op z'n plek zonder te moeten slaan of persen. Toen het
allemaal weer op kamertemperatuur was, zat het dan ook weer muurvast.

Nou, hij is klaar hoor, en hij loopt weer als nieuw. Het getik kwam dus van een onregelmatige verbranding in de eerste cilinder
en wel omdat die dus olie mee ging weg staan stoken. Ook hoor ik geen bijgeluiden meer, en heb dan ook meteen de waterpomp vervangen
en nieuwe hydraulische klepstoters. En dus ook een nieuwe turbo en een nieuw vliegwiel, dus kan hij hij weer een tijdje tegenaan.
Probleem opgelost dus.

Mooi, kun je er weer een paar ton bij rijden!

MB 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.