Mercedes-Benz E-Klasse: motor word te warm bij stationair draaien of filerijden

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 300ce

ik heb een aantal maanden geleden een Mercedes 300 gekocht, zeer moei en goede wagen, nu heb ik het probleem dat deze te warm word bij stationair draaien en file rijden , als ik gewoon rijd op autosnelweg of gewone baan en ik kan doorrijden blijft de temperatuur goed. dingen die ik nagekekn heb zijn: retour expansivat losgemaakt en spuit eruit bij draaiende motor, ontluchting thermostaat opengehad en koelvloeistof vloeit er zeer goed uit, dus de waterpomp is het al niet en de thermostaat volgens mij ook niet, kan mis zijn natuurlijk. nu merk ik wel dat de grote ventilator niet sneller gaat draaien als hij warm word en de 2 kleintejs vooraan op de radiator van de airco draaien alleen maar als ik de sensor overbrug. waar bevind zich de sensor van de visco? en hoe kan ik de visco nog testen? zijn er schemas te vinden? kan visco niet tegenhouden met draaiende motor maar blijft dezelfde snelheid draaien ook als ik gas geef. hoop snel ideeen of oplossingen te horen. Mvg

BVT_Gadget

Geplaatst door BVT_Gadget , lid sinds 7 jaar geleden

4 Reacties

cor van jaarsveld PRO, 7 jaar geleden

Tijdens het rijden is er rijwind....De wind koelt de vloeistof in de radiateur.... De thermostaat beperkt de circulatie van koelvloeistof als de temperatuur door de rijwind te laag dreigt te worden.
Tijdens stilstaan of langzaam rijden is de rijwind onvoldoende om de radiateur te koelen. Daarvoor zorgt dan de zg zelfdenkende vin...
Een schakelaar(thermocontact) onder in de radiateur zet die vin in werking.
Dat gebeurd echter pas als de temperatuur in de radiateur een stuk(je) hoger is dan die door de thermostaat wordt hoog gehouden..

Als bv de thermostaat opent bij 87 graden, zal het thermocontact pas bij ongeveer 92 graden inschakelen...

De thermostaat zit op de plaats waar de temperatuur het hoogst is en dhet thermocontact op de plaats waar de radiateur zijn werk al heeft gedaan, dus de relatief koudste plaats...

Bij warme motor mag nooit de dop van het koelsysteem verwijderd worden.. Het systeem staat namelijk onder druk... en als dan plaatselijk de temperatuur van het koelwater hoger is dan 100 graden, begint dat te koken en spuit de stoom dan misschien het complete systeem leeg.

Voor alle duidelijkheid. De druk zorgt ervoor dat het water pas bij een veel hogere temperatuur dan 100 graden gaat koken....

Als uiteindelijk de vin aan en daarna weer uitslaat? is het systeem oke...

BVT_Gadget, 7 jaar geleden

de fan blijft hetzelfde toerental draaien en gaat dus niet sneller draaien wanneer de motor te warm word, ik ga is zien of ik die thermocontact onder in de radiateur vind en zien of deze nog werkt. anders is mss de fan kapot? of kan het toch nog de thermostaat zijn? Mvg

BVT_Gadget, 7 jaar geleden

probleem opgelost denk ik. thermostaat vervangen, oude was dus degelijk stuk. temperatuur blijft goed zitten tussen de 80 graden en de streep erboven. wel heb ik nog de indruk dat de fan niet aanslaat. mss omdat hij niet te warm word? is dat een mogelijkheid?

cor van jaarsveld PRO, 7 jaar geleden

bleef de thermostaat open staan??? In dat geval bleef de motor tijdens het rijden te koud, en meet je ook een behoorlijk temperatuur verschil tijdens rijden of stilstaan.

Heeft de meter gekleurde vlakken? of wijst deze de temperatuur aan in graden celcius??? In het 2e geval hoef je niet ongerust te zijn als de meter soms 100 graden aangeeft......

Een goed gesloten, gevuld en ontlucht koelsysteem kan heel veel aan.. Bij gesloten hoort een goed werkende overdruk/onderdruk dop...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.