Mercedes-Benz S-Klasse: Motorblok vervangen 320CDI

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: OM 642930

Beste mensen,

Het olieverbruik van mijn S-klasse kan ik niet oplossen.
Inmiddels heb ik al veel geld uitgegeven maar er moet toch een ander blok in.


Hierbij heb ik de volgende vraag :

De motorcode van de S-klasse is OM 642930.
Het is erg lastig om dit blok te vinden met een lage KM-stand.

Ik heb me laten vertellen dat elk kaal blok dat begint met OM 642xxx hetzelfde is.
Het verschil zou hem alleen maar zitten in sommige aanbouwdelen zoals de turbo en de aansturing.

Als dit inderdaad zo is dan wordt het vinden van een goed blok een stuk eenvoudiger.
Ik kan dan namelijk ook kijken naar blokken uit een C- / E- / ML- klasse of zelfs uit een Viano of Vito.
Dan moet ik wel nog mijn eigen aanbouwdelen overzetten natuurlijk.

Kan iemand mij vertellen of bovenstaande klopt of doorverwijzen naar een deskundige op dit gebied ?


Alvast bedankt voor de reacties.


Bulman

info@bulman.nl

Geplaatst door info@bulman.nl (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Erwin2907 (0), 9 jaar geleden

Weet je al waar het olieverbruik plaats vindt en dat je dat echt niet op kunt (laten) lossen?

info@bulman.nl (0), 9 jaar geleden

Er is in ieder geval geen sprake van lekkage.
Inlaatspruitstukken zijn vervangen.
Turbo is getest.

Het is dus aan de binnenkant van het blok.
Het blok is behandeld met Forte maar heeft ook niet mogen baten.

Er zit een scherpe overigens ook tik in.
Verbruik is ca 1 liter per 600 km.

İnmiddels ben ik ook het zoeken beu,.. vandaar mijn besluit.

finjaer (0), 9 jaar geleden

hallo het getik uit je motor is waarschijnlijk je eerste krukas lager die stuk is. Haal de Multi v-riem eraf en je zal het verschil wel merken. Waar ze ook last van hebben is dat deze lekken aan de turbo, en een oliekoeler tussen het V Blok onder de brandstoffilter, 4kleine dichtingen die veel olie lekken en daarvoor moeten de inlaatspruitstukken gedemonteerd worden, dus als ze niet mee vervangen zijn zou ik deze eens controleren, en voor je motorblok OM642 zou ik zeggen dat die van de vito Viano M-klasse, E-klasse, sprinter, GL, R klasse voor de personen wagens zal blok denk ik hetzelfde zijn, maar voor de vito, Viano en sprinter heb ik geen zekerheid of je deze kan gebruiken.

Kan je zien dat je een buitenlek hebt van olie.

info@bulman.nl (0), 9 jaar geleden

Beste Finjaer,

Bedankt voor je reactie.

De inlaatspruitstukken en alle pakkingen waren al vervangen. Er was toen geen olielek zichtbaar. Dus ik denk echt dat het inwendig is.

Ik vermoed dat de tik bij de eerste cilinder vandaan komt,..dus waarschijnlijk heb je gelijk wat betreft de krukaslager.

Maar goed, inmiddels is er dan ook een ander blok op gezet. Deze komt uit een ML van 2012.
Ik hoop dat met deze dure reparatie alle problemen zijn opgelost. Morgen kan ik de auto ophalen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.