Mercedes-Benz E-Klasse: Motormanagement lampje blijft branden

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 200 Kompressor

hallo lezers,

Ik heb een E200 Kompressor uit 2004 (W211);
het motormanagementlampje blijft de laatste tijd branden, er wordt geen foutmelding in infosysteem gegeven.
In eerdere instantie naar dealer geweest, daarna is het vanzelf uitgegaan.
De dealer zegt - zonder blikken of blozen - reparatie kost 1400 euro, met de MOGELIJKHEID dat lampje niet meer zal branden.
Ze kunnen geen zekerheid geven; ze denken dat het aan de electrische leidingen liggen.

Wie-o-wie kan me wat meer helderheid geven of wie heeft het eerder meegemaakt.
Tips, oplossingen, of waar kan ik een betere diagnose laten opstellen.
Bij voorbaat dank!

Groet, Auerie

auerie

Geplaatst door auerie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Weet je ook welke foutcode er uitgelezen wordt? Want zonder die code is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Code kan desgewenst door (bijna) iedereen worden uitgelezen, hoeft niet per se een Mercedes-dealer te zijn.
Lampje hoeft ook niet te branden op het moment van uit lezen. Als het maar gebrandt heeft in de afgelopen 40 ritten.

auerie (0), 13 jaar geleden

Beste Oldford, Bedankt voor de tip.
De diagnose van MB dealer bijgepakt (a 100 euro!?!): kabelboom en lambasensor.
Prijsopgave MB dealer: stelmagneet nokkenas, electrische kabel motor reinigen en vervangen, motorelectronica herstellen/reinigen, O2-sonde van lambaregeling voor katalysator vervangen, geber, etc. Alles bij elkaar: 1400 euro.

Vanochtend diagnose laten stellen bij een universeel garage:
de volgende codes uitgelezen: code 56 (Kat. sonde 1), code 88 (Kat. sonde 2) en code 28 (wisselwerking).
Prijsopgave Universeel garage voor herstel is 600 euro.

Wat een prijsverschil! Het gevoel dat bij me opkomt, is dat ik door mijn eigen dealer wordt opgelicht. Ja, ik voel me bekocht...
Ik hoop dat de diagnose klopt, want ben van plan door deze garage te laten repareren. Anders heeft het weer gevolgen voor de katalysator...

(Uw) reactie is meer dan welkom! Bedankt.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze codes ken ik niet, helaas. Misschien iemand anders.
Ik had eigenlijk andere codes verwacht (beginnend met een P), zeker gezien het bouwjaar. Waar zijn deze codes mee uitgelezen?

Met foutcodes op lambdasondes vraag ik altijd door. Kan namelijk zijn dat de sonde goed werkt en een andere fout aan geeft.
Code 28 - wisselwerking: betekent dat dat de katalysator niet goed meer werkt?

Meestal is er een voorgeschiedenis bij een niet werkende katalysator.
Dingen als kapotte bougies/bobines, lekkende injector, misfires ten gevolge van mengsel problemen.
Heeft deze auto hier iets van gehad of nog steeds?
Heb je last van hikken/horten/stoten, vermogensverlies?

Of ter controle auto uitlezen met een algemene EOBD/OBD2 scanner en dan eerst foutcodes lezen.
Daarna in live data de "Long Term Fuel Trim" uitlezen en waarde plaatsen.

auerie (0), 13 jaar geleden

Ik heb ook geen verstand van de apparaten waarmee ze uitlezen; hij slot de computer via kabel onderaan de stuurkolom.
Daarna leest de computer de SD-card uit met bijbehorende codes. Hij heeft ook de motor uitgelezen: het klopt dat de klep(pen) van de lambasondes dicht bleven ipv dat ze opengaan.
Nee, ik heb geen voorgeschiedenis met de katalysator. Auto heeft acht weken geleden een grote beurt gehad (klein 2000 euros).
Uw genoemde gebreken heb ik geen last; geen gehik/ geen gehort/ geen gestoot of vermogensverlies. Auto rijdt eigenlijk heel normaal: lekker en soepel. Vandaar de verbijstering over het lampje van de motormanagement. De universele garage heeft het lampje inmiddels gereset, waardoor die voorlopig niet zal branden.

Ik denk dat de contastering van de lambasondes wel goed zit (of fout: reparatie ;-). Enkel de MB dealer prijst zich rijk door ook eventueel de electrische bedradingen te reinigen/vervangen - doordat olie op de motormanagementmodule is gekomen - voor een extra duit van 800 euro. Kassa! Een MB dealer die je glashard bedriegt...

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

"het klopt dat de klep(pen) van de lambasondes dicht bleven ipv dat ze opengaan. "
Geen idee wat daar mee bedoelt wordt. Kun je dat nader verklaren/uitleggen?

Uitleg van de dealer vindt ik zo gek nog niet. Dat zou best eens kunnen.
Resetten helpt niet, repareren wel. Dus ik snap niet dat die garage van je geen nader onderzoek doet.

edition (0), 13 jaar geleden

zit het probl niet in de katalizator zelf???

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

Eerst zo maar eens proberen, als er iets ernstigs is gaat je lampje wel weer branden tenslotte.

De 2 cijferige codes heb ik nog noooooit gezien bij dit type.
Als je weer problemen hebt, even bij een garage met EOBD apparatuur laten uitlezen.
Krijg je duidelijkere codes (vaak een P en 4 cijfers) die codes zeggen velen veel meer.

Of nog eens bij de dealer uitlezen (als je durft:) en om een uitdraai van de diagnose vragen.
Krijg hier vaak mensen die bij een Benz dealer geweest zijn en die hebben eigenlijk allemaal
een rapport met duidelijke codes en omschrijvingen mee gekregen.

Oiram

auerie (0), 13 jaar geleden

Beste mensen,
bedankt voor alle enthousiaste berichten over hoe-te-handelen! Afgelopen vrijdag heb ik bij de universele garage de lambasondes voor en achter de katalystor laten vervangen. Het motormanagement lampje brandt niet meer. Tot op heden geen problemen meer; ik hoop dat hiermee het probleem is opgelost.
Wat betreft de MB dealer: voor reguliere onderhoud ga ik nog wel terug. Enkel alles wat zij me nu gaan melden, neem ik eerst met een grote korrel zout in 'achtung'.
Nogmaal bedankt. Ik hoop dat het probleem is opgelost, anders horen jullie van me.

Het beste, Auerie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.