Wat gebeurt er precies
1. In lage toeren schokt de motor sterk, maar veel minder of niet in de middenhoge en hoge toeren. Bij dit schokken is ook de uitlaat goed hoorbaar, niet als knal maar als een drukgolf door de uitlaat. Het gebeurt niet direct als ik het gaspedaal indruk, maar het lijkt te reageren op de uitlaat, iets met de toerenregeling.
2. In stationaire stand gebeurt hetzelfde: lage toeren veroorzaakt een schuddende motor die bijna afslaat, middenhoge en hoge toeren zijn stabiel en veel minder schokkend.
3. Ook het afremmen op de motor verloopt tegenwoordig anders: mijn Mercedes verliest veel sneller snelheid en voor het aanremmen van een rood stoplicht slaat hij bijna af.
Wat kan de oorzaak zijn? Iemand ervaring hiermee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mercedes gebruikt helaas geen standaard foutcodes, maar geeft een eigen uitleg.
Heb je naast die nummers ook de exacte foutcode tekst? Misschien dat er dan wat meer van te zeggen is.
Beste Oldford,
Bij deze de uitdraai van de stardiagnose. Is wel in het duits en mijn duits is niet al te best vandaar scan gemaakt en uploaden maar.
9 jaar
Beste Oldford,
Ik heb geprobeerd om de uitdraai van de stardiagnose te uploaden maar lukt helaas niet. Kan ik het eventueel naar u mailen?
Groeten Kurt
9 jaar
Gewoon ergens op een fileserver uploaden en de link hier plaatsen. Kunnen anderen er ook naar kijken.
Ik had eigenlijk een uitdraai van de diagnose sessie verwacht, niet een aantal pagina's uit een manual.
Welke foutcodes heb je nu precies en wat verwacht je dat ik met dat manual doe?
als u om een foutcode vraagt, dan heb ik als code 201a/b en het advies is om te renegereren. Zal dit wel genoeg zeggeb?
9 jaar
Nee. Er zijn verschillende versie van de genoemde foutcodes.
Elk van die versies geeft een misfire aan in een andere cyllinder terwijl de tank leeg is of niet.
De vraag die daarbij opkomt is of de tank echt leeg is (kan een reden tot misfire zijn) of dat de tank vol is maar de computer denkt dat de tank leeg is als gevolg van een sensor-fout. Dit in geval je foutcode krijgt die een misfire bij lege tank aangeeft.
Dat regenereren zal de "Freibrenn" functie wel zijn die in het document staat. Dat is om koolaanslag op de klepstelen weg te branden.
Dat rapport schrijft geen halve maatregelen voor.
1. Controle met een endoscoop of er koolaanslag is.
2. Vervanging van de injectoren (indien nog niet gedaan).
3. Update van de motor-software om de nieuwe "Freibrenn" functie te ondersteunen (indien nog niet gedaan).
4. Starten van die "Freibrenn" functie met behulp van de diagnose tester. Daar is ook nog een hitteschild voor nodig dat zelf gemaakt moet worden.
De kosten lopen denk ik flink op en het kan alleen door de dealer gedaan worden.
De oude methode was andere klepveren en klepveerschotels inbouwen.
N.B.: Die koolaanslag zou alleen voorkomen als de motor overwegend laag belast word en/of in een laag toerental draait.
Maar er zijn nog veel meer redenen waarom je zo'n misfire code kunt krijgen.
Zoals, defecte onstekingsdelen, defecte injector, verkeerde brandstofdsruk, defecte sensor, valse lucht, etc. etc.
Lijkt me dat er wel eerst moet worden vastgesteld of er wel koolaanslag is, voordat er dure maatregelen worden genomen.
Ze waren al begonnen met bougies vervangen, conclusie niets veranderd. Als ik nu de auto start loopt op, zo te horen 3 poten. Ik heb voor aanstaande woensdag een afspraak en inderdaad hoe u het ook beschrijft is er ook een hitteschild nodig hebben ze gezegd. Eventueel verstuivers vervangen, dit ivm van 4 naar 6 gaats verstuivers?!?
Trouwens in de tank zit er ong. 45 liter benzine.
9 jaar
De hele procedure is kennelijk alleen nodig bij auto's die laag belast worden en met een laag toerental rijden.
Waarom koop je een auto met kompressor als je die niet belast?
In mijn ervaring wordt er met geblazen motoren (of dat nu een turbo of een kompressor is maakt niet uit) flink gas gegeven.
Dus ik vraag mij af of dit wel de goede weg is en of er niet een andere (veel vaker voorkomende) oorzaak is.
Dat er nu 45 liter in de tank zit, zegt niets. Hoeveel zat er in de tank toen elk van die foutcodes werd gezet, dat is de vraag.
Of te wel, rij je de tank weleens/vaak bijna volledig leeg of tank je altijd ruim voor die tijd?
Tank was vol en ik tank altijd ruim op tijd rij bijna nooit leeg, ik vraag mij nu wel af hoever ik kan en moet belasten?!
9 jaar
Op dit moment? Helemaal niet belasten en eigenlijk helemaal niet mee rijden.
De kans op dure gevolgschades is aanwezig, zoals een defecte katalysator.
Als alles goed werkt?
Als de motor warm is dan kun je volgas geven in alle versnellingen tot aan de rode lijn op de toerenteller.
Wat je beslist niet moet doen, is het zogenaamde nieuwe rijden - opschakelen bij 2000 toeren en dat soort grappen.
De vraag blijft staan: hoe reed je voor de problemen begonnen?
Stevig door rijden en af en toe flink gas geven of schakelde je op onder de 2500 toeren?
af en toe rustig rijden maar wel vaak stevig doorrijden. Ben nog mee naar vakantie geweest en eigenlijk ook wel flink door getrapt. Het blijft raar. Ik heb deze auto in april gekocht en stond op 168dkm nu staat die op 183dkm. Woensdag heb ik een afspraak bij de MB specialist voor regenereren en ik vind de adviezen en mensen met ervaring toch heel belangrij en kan in ieder geval nog kijken wat ik voor de afspraak kan doen.
9 jaar
Tja, hoe reed de vorige eigenaar met de auto? Want daar kan een begin gemaakt zijn met een eventuele vervuiling.
Had je na aankoop al last of toen helemaal nog niet?
De exacte foutcodes die in de auto zaten zijn nog steeds van belang.
Vertellen die dat de misfire(s) bij een lege tank voorkwamen dan geeft kennelijk de brandstofpeil sensor niet goed aan.
met rijden helemaal geen last van gehad, wel wat opviel is dat tijdens het starten van koude motor toch wel iets anders klonk en dit ook dan maar heel even.
9 jaar
Best eerst met stardiagnose fout code opvragen wissen en proef rijden en dan zien welke fout code er terug in komt en dan dieper met star "t probleem nazien .Want zo komt u volgens mij zeker niet tot een goede diagnose stelling en oplossing.
gr
Oldford zo te lezen snapt Kurt50 er geen bal van.
inderdaad willy9 ,ik heb er geen verstand van. Vandaar dat ik de probleem hier voorleg.
9 jaar
vandaag opnieuw bekeken en wat blijkt db ketting uitgerekt en versleten tandwielen.
9 jaar
Niet leuk, maar wel goed dat er nog even doorgezocht is.
Anders had je een flinke hoop geld uitgegeven zonder enige noodzaak aan injectors etc.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar