Mercedes-Benz C-klasse 200 D: motortemperatuur stijgt richting 120 gragden

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D

Beste heren,

ik zit met een klein probleempje.
Gisteren toen het zo mooi weer was en lekker warm buiten was begon mijn auto warm te worden.
Het ritje op de snelweg was normaal totdat ik op de file stuite.
Toen begon de temperatuur ineens op te lopen tot bijna 120. (tot voor het rode gedeelte)
In de binnenstad bleef hij ook oplopen.
En als ik het goed hoorde ik de kleppen ook harder tikken ineens ( kan ook psychisch zijn)
Ik heb de termperatuur omlaag kunnen brengen door gewoon mijn kachel op de warmste stad aan te zetten.
Dit rijdt niet echt prettig.

Wat kan het zijn,
er zit genoeg vloeistof in
ik zie geen lekkages
de motor die tikt wel soms
en er zit 10w40 olie in van helix

Graag enige hulp zodat ik wat dingen uit kan sluiten.

Alvast bedankt voor jullie hulp

groetjes
beni

sinterklaas

Geplaatst door sinterklaas (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

sinterklaas (0), 15 jaar geleden

niemand ????

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat verwacht je? Het is zaterdag, we zijn vrij.

basco (0), 15 jaar geleden

mijn ervaring leert dat het meestal de radiateur is die verstopt zit, dit is heel makkelijk te testen. je zorgt dat hij op bedrijfstemperatuur is, dan moet je minimaal 5 minuten gereden hebben, dan stoppen, en dan METEEN met je vlakke hand op de achterkant van de radiateur voelen of er koude stukken bij zitten. zo ja, is hij verstopt, (meestal komt dit door verkeerde koelvloeistof, er moet glycantine in)
ik heb METEEN zo geschreven omdat als je te lang wacht met voelen de warmte zich verspreid over de radiateur en dan weet je nog niks

jogr63 (0), 15 jaar geleden

De fan werkt dmv. een magnetische koppeling, elektrisch aangestuurd gaat het daar wel goed ?
Bij lage temperatuur kun je hem stoppen bijvoorbeeld met een opgerolde krant, boven de +/-
100 graden moet dat niet meer kunnen en moet hij vast meelopen.

spanbandje (0) PRO, 15 jaar geleden

Aan je verhaal te horen moet het in de aansturing van de koelfan zitten, zit hier ook niet een visco koppeling op die als de temp hoger wordt de fan inschakeld.

als de motor 100+ graden is en je de motor uitzet moet de fan direct stilstaan maar als hij niet ingeschakeld wordt draait hij na, controleer dit even, als de fan electrisch aangestuurd wordt zou je die even direct kunnen aansturen om de koppeling te testen, met een draad vanaf de accu of een ander + punt .

succes marcel.

jogr63 (0), 15 jaar geleden

Visco was altijd bij de grotere motoren vanaf 250 D, de motoren daaronder hadden een elektrische-magnetische koppeling maar misschien is dit veranderd in de loop der tijd.

paulmichiel (0) PRO, 15 jaar geleden

Verbind de stekker van de elektromagnetische koppeling van de ventilator door en zet de auto op contact, je hoort een klak en de ventilator is star verbonden aan de poulie, je kan hem dus niet draaien. Contact uit weer klak en je kan de ventilator weer draaien.

Werkt het zo als boven dan is de sensor stuk, zit in de bevestiging van de bovenste radiatorslang aan de kop vast.

Je hoeft niets af te tappen, ding zit op het hoogste punt. Gaan regelmatig stuk.

Succes!

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

[quote=basco]mijn ervaring leert dat het meestal de radiateur is die verstopt zit, dit is heel makkelijk te testen. je zorgt dat hij op bedrijfstemperatuur is, dan moet je minimaal 5 minuten gereden hebben, dan stoppen, en dan METEEN met je vlakke hand op de achterkant van de radiateur voelen of er koude stukken bij zitten. zo ja, is hij verstopt, (meestal komt dit door verkeerde koelvloeistof, er moet glycantine in)
ik heb METEEN zo geschreven omdat als je te lang wacht met voelen de warmte zich verspreid over de radiateur en dan weet je nog niks[/quote]
Dit probleem ontstaat , zodra de rijwind weg is.
Dat kan dan geen verstopte radiateur zijn maar een ventilator die zijn werk niet of niet voldoende doet.

basco (0), 15 jaar geleden

het kan allebei mijns inziens, kleine moeite om te controleren in ieder geval

sinterklaas (0), 15 jaar geleden

he dank jullie wel voor jullie antwoorden.
ik ben eruit, het is de visco koppeling deze zat onder de olie.(olie was eruit gelopen)
ahhum komt er nog bij dat de radiateur verstopt zat, deze hebben ze met perslucht vanaf de andere kant schoon gemaakt tot de nieuwe binnen is.
wel duur zo`n koppelingetje, maar liefst 119 eurotjes voor dat kleine wiel.
de radiateur van 149,- dat had ik wel verwacht.
maar mijn auto maakt nu wel een zoem geluid als ik optrek hahah net een vliegtuig.
dank jullie wel
groetjes
beni

basco (0), 15 jaar geleden

mooi dat we konden helpen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.