Mercedes-Benz A-Klasse: Multiriem / Spanrol A160

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Multiriem van de polies gelopen, bleek het lager van de spanrol zijn beste tijd gehad te hebben. De looprol en spanrol heb ik vernieuwd...Wie oh wie kan mij vertellen hou ik de spanrol los kan maken en hoe ik hem kan spannen??? Is moeilijk bij te komen, zie alleen de dynamo en geen bout of stel nok voor de spanrol

BVD

Erwin

Achterberg

Geplaatst door Achterberg (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz A-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ToniMB (0) PRO, 16 jaar geleden

Je kunt een ringsleutel 15 verlengen, stuk bandijzer aanlassen ofzo, die op de bout van de spanrol zetten en dan naar rechts draaien om te ontspannen.

Achterberg (0), 16 jaar geleden

Hoi Toni,

Bedankt voor deze tip, ga het morgen proberen....Heb nog een andere vraag:
De spanrol was van het lager afgelopen dus ik weet niet welke er op zat, zover ik kan beoordelen zit er een gegroevde meelooprol net onder de dynamo en is de daadwerkelijke spanrol een gladde rol??? Bij de MB dealer weten ze het niet zeker, op die tekening staan 3 rollen maar ik heb er echt maar 2
Heb GEEN airco

BVD
Erwin

ToniMB (0) PRO, 16 jaar geleden

Ok, zo uit mijn hoofd zit het zo:
Zonder airco is de dynamopoulie de achterste rol, ca. 15cm daarvoor zit een gegroefde meelooprol. Daar ca. 15 cm boven zit de spanrol, daarvoor zie je de motorsteun met vlak daarvoor een gladde meelooprol, daaronder de krukaspoulie. Bovenin de nokkenaspoulie, en halverwege de dynamo en de nokkenaspoulie nog een gladde rol die een beetje onlogisch is omdat de gegroefde kant van de riem eroverheen loopt.
Dus: 2 gladde rollen en een gegroefde.

Ik zie nu trouwens dat ik je eerste vraag niet helemaal begrepen had. Je wilt dus eerst de oude rol erafhalen, hiervoor draai je de bout er linksom uit. De spanner is veerbelast en ontspan je dus met die verlengde sleutel door gewoon de bout rechtsom te draaien. Riem eromheen prutsen is geen leuk werkje trouwens met die zeer beperkte ruimte. Ik zou als ik jou was ook even iemand in de werkplaats vragen of ze even willen uitprinten hoe de riem moet lopen.

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

nokkenas poelie?

Het zit zo:

[url=http://imageshack.us][img]http://img143.imageshack.us/img143/355/8...[/img][/url]

ToniMB (0) PRO, 16 jaar geleden

lol, inderdaad waterpomp natuurlijk.

Achterberg (0), 16 jaar geleden

Allen bedankt, het is gelukt.

Het bleek dat er 1 meeloop rol (de bovenste na de waterpomp) compleet verdwenen was, bout losgelopen....Nu alles weer okay

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.