Hallo, hier het volgende:
Na het vervangen van de bougies van een e klasse W211 2004 met 1.8 motor wilde de motor niet goed meer draaien en ratelde continue.
ik heb het mm uitgelezen en daar kwam uit "sensor nokkenas aanzuiging links: signaal buitensporig" nou leek me duidelijk de nokkenassensor!
Nee dus! Dealer gebeld en kreeg het advies om te kijken of er olie in de stekkers van de nokkenasverstellers zat.
En inderdaad olie en ook in de kabelboom tot aan de ecu.
Ik heb de hele kabelboom gereinigd en op advies de elektromagnetische spoelen van de nokkenasverstellers vervangen.
Maar dat mocht niet baten hetzelfde geluid en dezelfde foutcode.
Hierop heb ik het kleppendeksel gedemonteerd en wat bleek, de inlaatnokkenas staat van tijd.
Mijn idee is dat de nokkenasversteller is gaan klapperen in zijn regelgebied en vast is gaan zitten in zijn uiterste stand waardoor de as verdraaid staat.
Nou dan maar naar de dealer om even een tandwieltje te halen. Maar dit valt even tegen 632,55 euro voor een tandwiel.
Op internet en onderdelenlijn niets goedkoper te vinden.
Nou ja wat moet dat moet, maar mijn vraag is dan nog:
Heeft iemand hier ervaring mee en is het tandwiel te demonteren om hem weer gangbaar te maken?
Als ik de motor met de hand rondraai blokkeert deze vlak voor bdp, kunnen de kleppen de zuigers raken binnen het verstelgebied?
Of is de ketting versprongen, lijkt mij niet daar de ketting vrij strak zit en uitlaatnokkenas perfect op tijd staat met de krukas?
Wie heeft er nog tips?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Binnen het normale regelbereik kunnen de kleppen ze zuigers niet raken, maar als de versteller echt kapot is dan kan het natuurlijk wel fout gaan.
Die tandwielen zijn inderdaad erg duur, misschien kun je autosloperij van lievenoogen eens bellen in boxtel, dit is een Mercedes gespecialiseerde sloperij.
Een nokkenas versteller gangbaar maken of herstellen raad ik af, die versteller staat niet zomaar vast, dan is er inwendige schade.
ketting vervangen en kettingspanner-- tandwielen goed bekijken of de tanden niet weggesleten zijn +/- 100000km
gr
Bedankt voor de adviezen heb vandaag de nokkenassen verwijderd en zag dat er een tuimelaar gebroken was van inlaat op 1e cilinder.
Begin nu toch te twijfelen of het door de olie in de stekkers komt waarschijnlijk is de ketting bij de inlaatnokkenas versprongen.
Dan toch maar de ketting en spanner vervangen.
zou de gebroken tuimelaar de klep beschermd hebben? ben zelf bang van niet, de kleppen zijn iets schuin geplaatst.
toch maar koppie lichten?
gr
een tuimelaar breken is meestal klep zuiger contact geweest- kleppen krom en zuiger beschadigd- best nazien --cilinderlek meten of met endoscoop zien
oorzaak , versleten ketting en of spanner vast geslagen bekent bij Mercedes dealers
gr
Hallo heb de kop er inmiddels af en inderdaad zijn de klepjes aangetikt maar ik kan een gebruikte kop regelen.
Ben nu bij de distributie aangekomen maar even een vraagje over de krukaspoelie, kan het zijn dat de bout linkse draad heeft?
Ik heb de poelie geblokkeerd met een wringijzer en een dop op de bout gezet waar ik een pijp van een meter op gezet heb maar ik krijg de bout met geen mogelijkheid los ook niet na warmstoken van de bout.
gr
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar