Mercedes-Benz 200: slecht lopen bij koude motor

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2-liter

Hallo,

ik heb een mercedes 200 (W123) automaat uit 1982 die op benzine/lpg rijdt.
Ik heb een probleem bij koud weer. De motor slaat 's morgens wel vrij snel aan
maar als ik een klein stukje gereden hebt en ik moet stoppen bij b.v. stoplicht of voorrangsweg
dan slaat hij telkens af. Als motor eenmaal warm is loopt hij prima en slaat ook niet meer af.
Nu kan ik de gashendel natuurlijk zo afstellen dat hij harder stationair gaat lopen maar
dat is ook geen handige manier omdat hij dan eenmaal warm gedraaid, stationair veel te veel toeren maakt.
Waar zou dat probleem met koud weer en steeds weer afslaan als ik moet stoppen, aan kunnen liggen.
Hoop dat jullie een tip hebben.

Groeten,
Hans

hans van gestel

Geplaatst door hans van gestel (60) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Doet hij dit zowel op benzine als gas ?

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

Ja, zowel op benzine als gas doet hij dit.

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Dan zou ik eerst gaan zorgen , dat hij op benzine goed blijft lopen , choke werking eens controleren .

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

Ik heb het idee dat chokewerking goed is zolang als ik de auto start en hem stationair
laat lopen. Zo gauw ik begin te rijden ontstaan het probleem.

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Hoe hard loopt hij stationair bij koude motor ?

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

Dat zou ik moeten schatten want ik heb geen toerenteller maar ik denk
1000/1100 als hij in N of P staat

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Is het injectie of carburateur ?

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

carburateur

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Verdenk toch je choke aansturing , dat deze er te snel af gaat , stationair zou koud ook hoger moeten zijn.
Zo uit het hoofd is deze nog met een bimetaal , deze zou defect kunnen zijn of verkeerd afgesteld !

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

Kun je me zeggen hoe zo'n bimetaal eruit ziet en waar het zit ?

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Als ? de aansturing met een bimetaal is , zit deze aan de zijkant van de chokeklep in een rond huis , huis demonteren en dan zit daar binnenin een krul die verbonden zit aan je chokeklep met een haakje.
Maak eens een foto van de carburateur .

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Een stromberg carburateur , dan kon het membraan tussen de bovendeksel en onderdeksel wel eens lek kunnen zijn.
Gasnaald wil nog wel eens uit slijten in de hoofdsproeier.
De choke zit achter het dekseltje , waar de 2 dunne waterslangetjes aan zitten .
Google maar eens op stromberg carburateur , op you-tube staat ook het 1 en ander.

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

- met dekseltje bedoel je uiterst rechts op de carburateur (met de bout erop) ?
- bovendeksel en onderdeksel: bedoel je dan de deksel waar de gele draaidop in zit ?

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

PS:
- omdat hij eenmaal warm prima loopt, is het dan toch mogelijk dat membraan tussen boven en onderdeksel lek is
of dat de naald in de hoofdsproeier uitgesleten is ? Dan zou hij toch continue slechter moeten lopen ?

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Kijk nu eerst eens op you -tube , onder stromberg carburateur , daar krijg je alle antwoorden op de diverse vragen en gaat er een wereld voor je open.
Ik wil best alles uitleggen , maar zelf zien lezen en kijken is mijns inziens een betere manier.

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

Beste Kaleido,

bedankt voor alle info, ik heb al eens gekeken op you tube maar als je stromberg carburateur ingeeft dan krijg je allerlei
hits maar het gaat over allerlei soorten stromberg, in allerlei talen. Is heel lastig om op die manier de juiste informatie te
krijgen die betrekking heeft op mijn "probleem" , maar goed ik ga het nog eens verder proberen.
In ieder geval heel erg bedankt.

Gr,
Hans

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

Hallo,

ik heb de choke nagekeken. Ik kon verder niets bijzonders zien en heb e.e.a. weer dichtgemaakt.
Daarna deed het probleem zich echter niet meer voor ??
Hoe dan nu kan weet ik niet maar ik ben in ieder geval geholpen.
Bedankt.

Groeten,
Hans

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Hier nog een handige site; http://www.ruddies-berlin.de/index2.htm

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Crea bea slaat toe , zal toch iets niet goed mee zijn geweest , heb je voor de volgende keer wel een idee waar je moet zoeken.
Prettige jaarwisseling.

hans van gestel (60), 9 jaar geleden

Allemaal bedankt voor de tips, hopelijk hoef ik een volgende keer niet meer te zoeken aangezien ik hoop
om niet meer met hetzelfde probleem geconfronteerd te worden.
Prettige jaarwisseling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.