Mercedes-Benz S-Klasse: (ont)koppelingsprobleem

Bouwjaar: 1968, Brandstof: Diesel, Motorcode: 300D

Hallo,

sinds woensdag heb ik een vrij vervelend probleem met mijn koppeling van mn w108 (diesel ombouw uit een w115).
Toen ik reed voelde ik iets ploppen aan mijn pedaal en plots werkte de koppeling niet meer, alleen bij vaak intrappen lukte het af en toe nog maar dat was ook snel voorbij. Dus maar naar huis gereden in vrijwel versnelling, schakelen wanneer hij op toeren was lukte zo nu en dan nog(met moeite) zonder koppelen dan.

Nu ben ik zelf best technisch en heb al wat lopen zoeken/ proberen, ten eerste even de vloeistof aangevuld die nog net boven minimum stond.

Ten tweede gekeken hoe het systeem in elkaar zit. Van het vaatje gaat er 1 leiding naar de cilinder bij het pedaal en van daaruit naar een hulpkoppelingcilinder bij de bak.

Eerst gepoogd te ontluchten boven bij de cilinder bij het pedaal, hier kwam tig keer trappen nog niks uit, enkel een heel klein beetje wanneer er kort/ snel achter elkaar wordt getrapt. Dus hij bouwt geen/ niet genoeg druk op.

Daarstraks onder de auto gelegen en bij de hulpkoppelingcilinder de nippel losgedraaid, wanneer het pedaal dan ingetrapt wordt komt er direct vloeistof uit.

Nu is het dus de vraag waar zit het probleem?:

- Is het systeem niet goed ontlucht?
- De bovenste cilinder werkt naar behoren volgens mij. of kan deze ook nog slecht zijn?
- Is de onderste hulpkoppelingscilinder kapot?
- Of ernstiger?

Alvast bedankt voor de reacties.

w116 Benz

Geplaatst door w116 Benz (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Wouter als de onderste cilinder stuk/lek is ben je in no time je vloeistof kwijt , dus gaan we voor de bovenste cilinder deze lekte vaak al bij het pedaal. vervangen is een eitje. Kun je ook gelijk de vloeistof vervangen altijd het ondergeshoven kindje .Wat is bij jou de kleur van dat spul??? De onderste kan je op roest controleren. Veel succes . Jan. Dat geluid kan gekomen zijn van die hulpveer bij het koppelingpedaal !

w116 Benz (0), 14 jaar geleden

Hoi Jan,

bedankt voor je tip nog. Sorry voor de late reactie, heb het erg druk gehad.

Het probleem is nog niet opgelost helaas, had de cilinder er uit gehaald en vervangen door een uit een type w115 en met een verloopstuk proberen aan te sluiten. Dit lukte niet aangezien de aansluiting aan de achterkant zat ipv de zijkant (slang knikte om).

Toen toch de juiste gevonden, deze bleek echter muurvast geroest te zijn. Mijn pedaal boog er zowat krom van, dus die er weer uit en terugbrengen. Nu ben ik bij mercedes geweest en blijken ze voor 17 euro een reparatiesetje te hebben :) dat is geen geld natuurlijk.

Enige wat nog rest is het compleet demonteren van het pompje, kapotte onderdelen vervangen, en terug in elkaar weer.

De vloeistof is er nu helemaal zo goed als uit geweest, was donkergrijs van kleur, bij het ontluchten ververs ik hem zover mogelijk.

In ieder geval, we zijn er nog even mee bezig. Hopen dat het dit weekend nog lukt, ik moet alleen even uitvogelen hoe ik dit pompje moet demonteren. Daar zal ook wel wat tijd in gaan zitten.

Groeten

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Wouter Zorg je wel dat er geen roest sporen aanwezig zijn. en gebruikATE vet De veel gebruikte onderdelen zijn bij merc ,helemaal niet duur en er is genoeg namaak en dat is niet goedkoper dan orig. Succes.

w116 Benz (0), 14 jaar geleden

Hallo bedankt voor de reacties.

Heb de koppelings inmiddels ontlucht, maar helaas nog niet werkend. Ik vrees dat de drukgroep kapot is.
Ik kreeg hem 1x in zijn versnelling, plotseling schakelde hij prima in iedere versnelling (stilstaand, draaiende motor).

Ik rijd 2 meter achteruit en de bak maakt een slepend geluid, daarna pakt hij ineens weer geen enkele versnelling.

Dus klopt het dan dat drukgroep kapot is?

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Schakelstangen zitten nog op hun plaats aan de bak linker kant .? Duwstang beneden nog op zijn plaats.? De bak is er wel zo uit maar het is zonde als je het voor niets doet. Heeft de auto lang stil gestaan zodat de voering los van de klinknagels is Gescheurd ??? Groetjes.

w116 Benz (0), 14 jaar geleden

Het is exact hetzelfde probleem als voordat ik de pomp gereviseerd heb, ontlucht heb enz.

Zoals ik zei doet hij het de ene keer wel, andere keer niet. Het was wel zo dat toen ik de auto in zijn versnelling trok hij ineens wel goed kon schakelen. Toen ik een paar meter reed het ineens niet meer deed.

Duwstang zal ik even controleren morgen, dat is misschien ook nog een mogelijkheid, bedankt.

De auto werd tot voor kort dagelijks gebruikt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.