Mercedes-Benz C 200: Ontwaseming

Bouwjaar: 2001

Indien de buitentemperaturen onder nul komen en ik wil na het schrappen van de ruiten wegrijden dan komt er vanuit het airco systeem waterdamp dat tegen de vooruit slaat en tegelijk bevriest. Ik leg dan een badlaken op mijn dashbord en moet schrappen aan de binnenkant en droogwrijven met theedoeken. Dit wordt het derde winterseizoen met deze auto waar de dealer Wust in Hellevoetsluis geen raad mee weet? Alles is volgens de dealer nagekeken (afwatering gecontroleert,nieuwe filters gehele airco systeem inclusief dashbord is gedemonteerd, vervanging vooruit enz.) Ik kan met mijn gezin al 3 jaar niet op wintersportvakantie met deze auto en ik ben momenteel in staat de auto door de etalage naar binnen te rijden of de publiciteit te zoeken.

Wie heeft de oplossing?

Mercedes C 200 bj 2001

Geplaatst door Mercedes C 200 bj 2001 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

fons3098 (0), 20 jaar geleden

is je luchtdroger al een keer gecontroleerd of vervangen want een airco moet vocht onttrekken en niet aanvoeren

axelsh (0), 20 jaar geleden

Ik weet niet helemaal wat mijn voorganger met een luchtdroger bedoelt. Mijn eigen "oud" model C-klasse (bouwjaar 1999, dus een w202) kent echter ongeveer hetzelfde probleem, maar heeft geen luchtdroger.



Wanneer de buitentemperatuur onder de +/- 5 graden komt schakelt de airconditioning helemaal uit (beveiliging). Als je nu overdag een temperatuur hebt van boven de 5 graden doet de airco nog gezellig mee. Wanneer je de auto vervolgens wegzet "ontdooit" de verdamper en ontstaat er vocht in het ontwasemingssysteem. Als je de andere ochtend wegrijdt slaat dat vocht direct op de voorruit. Als de temperatuur die ochtend boven de 5 graden is dan wordt dat vocht direct verwijderd door de ingeschakelde airco. Als het die ochtend echter onder de 5 graden is dan schakeld de airco niet in en wordt het vocht niet direct van de voorruit verwijderd en slaat alles dicht!



Ik heb mijn airco in de winter eigenlijk niet echt nodig en heb dus al een paar weken het systeem op economy staan. Probleem opgelost en een andere oplossing is er mijnsinziens niet. Ik laat wel geregeld op langere ritten de airco even werken om te zorgen dat het systeem in goede conditie blijft. Let er wel op dat je het bijtijds weer uitzet, anders heb je de andere dag weer hetzelfde probleem.



Ik heb geen idee of dat bij U ook zo is, maar bij mijn auto is dat het geval.



Succes ermee!


mb-ster-driver (0) PRO, 20 jaar geleden

even een vraag: mijn kachelmotor van klimaatcontrol draait niet goed en piept weet niet hoe het hoort heb hem nog niet zo lang

ik denk stand 2 zachtjes maar dan hup gaatie zo nu en dan brullen is dit normaal??? of moet ik eerst maar even het motortje smeren?? wie weet raad

bvd piet

Edwin500sl (0), 19 jaar geleden

Hallo,

De verdamper is het koudste oppervlak in het interieur bij ingeschakelde airco, dus zal vocht zich daar verzamelen.

Als je dan 's ochtends weg wil moet dat vocht ergens heen, omdat de airco niet in schakelt onder de 5 graden.

Zoals ik het zie, is de oplossing simpel, voor het parkeren de airco uit en even de ventilator flink aan (evt. verwarming) tot de verdamper vrij is van vocht.

Dit geeft ook als voordeel dat je geen smerige luchten krijgt van schimmels e.d. en geen verstoppingen.



Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.