Beste Forum, ik ben de weg even kwijt.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Vito 116cdi uit 2013, 230Dkm gelopen met een Euro 5 motor.
Per jaar rij ik zo n 30d kmers. Maar wegens thuis werken de afgelopen maanden iets minder. En wanneer de Vito gebruikt werd, vooral kortere stukken.
Gelukkig gingen de grenzen open en ben ik naar de Franse alpen gereden. Onderweg (na 400km) is de Vito in noodloop gegaan. Gelukkig had ik mijn OBD lezer mee en dacht ik de foutcode snel te verwijderen. De foutdcode is P2463. Helaas ging de Vito steeds terug in noodloop, binnen secondes. Tevens had ik het icoontje op het dashboord branden.
Vorig jaar had ik zo'n zelfde probleem, toen was het de uitlaatgasdruk sensor. Deze is vervangen en probleem opgelost. Dus als eerst heb ik die wederom vervangen voor een nieuwe. Helaas zonder goed resultaat.
Nu heb ik een nieuwe uitlaat / roetfilter gekocht en gemonteerd. Overal op internet zie ik foutcode P2463 > roetfilter vol > vervangen.
Na montage eerst de foutcode verwijderen. Daarna starten > helaas > wederom foutcode P2463!
Nu ben ik de weg even kwijt. Als bijlage stuur ik 2 foto's mee; 1e van mijn OBD lezer incl de foutcode en als 2e, een foto van het oude roetfilter. Voor mij lijkt dit filter niet vol / verzadigd te zijn. Wat is jullie mening?
En de grote vraag natuurlijk, Whats next? Graag advies!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zitten er voor en achter het filter druksensoren ? Zijn daar de slangetjes van heel?
De- en montage van de sensoren en leidingen oke?
Het regeneratie proces kunnen ze volgens mij met de uitleesapparatuur activeren.
EGR is voor het verlagen van NOX deze ook goedschoon
Roetfilter is een tijdelijke opslag voor roet
Regenereren is het leegbranden van je roetfilter zodat er alleen as overblijft-Je heb nieuwe er ondergedaan.
Hij gaat zelf regenereren als het roetfilter vol zit met roet. Je kan het horen als je het een paar keer heb mogen ervaren. Het geluid wordt dan wat zwaarder. Je kan dan idd het beste even een rondje extra doen om het af te maken. Ik schat dat ze bij ons een tiental auto's hebben die er problemen mee hebben door te korte ritten.
Als je 15 km enkele reis maakt, zal het roetfilter geen kans krijgen om een regeneratieproces op te starten en af te maken. Dat zal in het begin nog niet direct een probleem worden. Ik denk alleen wel dat het verstandig is om 1 maal per week een snelwegrit te maken, ook met het oog op het EGR.
Als je nooit meer dan een paar km rijd dan is benzine vaak de slimmere optie. Maar met een wat langere rit zo nu en dan (voor iedere auto goed) moet het wel goedkomen denk ik.
4 jaar
Foutcode 2: P2463 – 1e fase roetvorming bereikt
Regeneratietemperatuur veel te laag
Uitlezen van het motormanagement toont foutcodes P244C (regeneratietemperatuur te laag) en P2463 (1e fase roetvorming bereikt). Dit zijn dezelfde storingen als vóór de reiniging van het roetfilter. De werkplaats vervangt een temperatuursensor van het roetfilter en constateert dat er voeding op de vijfde injector aanwezig is.
Hierna regenereert de werkplaats het roetfilter geforceerd met diagnoseapparatuur. Tijdens het regenereren met de tester wordt geconstateerd dat de regeneratietemperatuur ongeveer 200 graden is en dit is veel te laag. Na het regenereren zijn de hierboven genoemde storingen met foutcodes P244C en P2463 weer terug in het motormanagementsysteem.
Vijfde injector (DPF verstuiver)
Omschrijving, controle en oplossing foutmeldingen vijfde injector
De vijfde injector vernevelt op commando van het motormanagementsysteem brandstof voor de oxidatiekatalysator om het roetfilter achter de oxidatiekatalysator te regenereren (reinigen). Automotive Techline adviseert het autobedrijf om de foutcodes opnieuw te wissen en het roetfilter nogmaals geforceerd te regenereren met de diagnoseapparatuur. Controleer de temperatuur voor en na de oxidatiekatalysator.
De temperatuur vóór de katalysator moet rond de 200 graden zijn en achter de katalysator (en dus voor het roetfilter) hoger dan 600 graden. Als de temperatuur achter de oxidatiekatalysator te laag is, moet het volgende gecontroleerd worden.
Voor de vijfde injector is een pompje gemonteerd die een lichte brandstofdruk moet leveren. Controleer met een drukmeter of de injector brandstof krijgt. Meet of de injector elektronisch aangestuurd wordt, de spanning moet 12 Volt zijn. Controleer tevens of de injector niet dichtgekoekt is door vuil en roet.
Als alle bovengenoemde zaken in orde zijn en er komt voldoende brandstof in het katalysator/roetfilter systeem, is de oxidatiekatalysator defect. Als het katalysator/roetfilter systeem defect is, maar er is wel brandstofinspuiting, dan ontstaat er dikke vette witte rook.
In het geval van de Ford Transit in dit artikel is de conclusie dat de vijfde injector verstopt was geraakt. Na montage van een nieuwe injector was het probleem definitief opgelost.
P244C en P2463 Controle in negen stappen
Wis de foutcodes in het motormanagementsysteem;
Regenereer het katalysator/roetfilter systeem met de diagnoseapparatuur;
Controleer of het katalysator/roetfilter systeem werkt;
De temperatuur moet vóór het katalysator/roetfilter systeem rond de 200 graden en na het katalysator(en voor het roetfilter) systeem minimaal 600 graden zijn;
Controleer of er brandstof naar de vijfde injector aangevoerd wordt;
Meet de brandstofdruk van het pompje van de vijfde injector;
Inspecteer of de vijfde injector aangestuurd wordt (12 Volt);
Inspecteer of de vijfde injector massa krijgt;
Controleer of brandstof-verdamper en/of vijfde injector niet dichtgekoekt aangekoekt is.
4 jaar
https://issuu.com/bbvakmedianet/docs/amt...
Ook verder info.
4 jaar
Op blad zijde 60-61.
4 jaar
Beste kaleido, dank voor je reactie, ja voor en achter het roetfilter zitten buisjes, deze en de slangetjes incl klemmen zijn goed.
Beste Elblag, dank voor je uitgebreide reacties. Hier kunnen we wat mee.
Ik ga verder met mn onderzoek!
Tevens heb ik je link even gekopieerd naar afbeeldingen zodat ze hier in de toekomst zijn opgeslagen.
4 jaar
@Elblag, betreffende je stappenlijstje;
- P2463 code verwijderd uit Vito, gelukt.
- Regenereer het katalysator/roetfilter systeem met de diagnoseapparatuur -> Ik heb een iCarsoft MB V2.0 diagnose apparaat van iemand geleend. Hiermee kan ik de Vito in regeneratie modus zetten. Echter gaat dit steeds mis / fout. Ik denk dat de temperatuur niet hoog genoeg komt, deze blijft onder de 600 graden Celsius.
Vanmorgen ben ik gaan bellen voor een nieuwe temperatuur sensor, nergens op voorraad, komt na t weekend binnen.
Ander punt, als ik code P2463 verwijder, en de Vito weer start zit meteen de code er weer in. Dit duurt geen 10de seconde. Vito blijft ook in noodloop rijden dwz komt niet boven de 2800 rpm.
Nou heb ik de Vito ook uitgelezen met de iCarsoft tool. Nu krijg ik als foutmelding code P246309
De laatste 2 cijfers 09 kreeg ik niet in mijn eigen reader.
Wie kan er wat meer vertellen over P246309.
4 jaar
P246309 moet je lezen als P2463 met als toevoeging 09.
Die toevoeging wordt vaak gebruikt om een conditie aan te geven, zoals: kortsluiting, verkeerd signaal, etc.
Mischien is 09 hier gewoon ook roet vorming. Wat voor fouttekst gaf die iCarsoft scanner?
N.B.: Die toevoeging krijg je niet als je met een algemene EOBD/OBD2 scanner uitleest, maar alleen als je met een scanner uitleest die het fabrieks protocol gebruikt.
Hi Oldford, dank.
Hier een foto van de iCarsoft, fouttekst is:
Roetgehalte van het roetfilter is te hoog. Er is sprake van een defect in de componenten.
Vraag; hoeveel verder / dieper kan Mercedes met de STAR software of een Bosch Diesel Center de Vito uitlezen en de foutcode permanent verwijderen?
Ik was op weg naar Frankrijk toen de foutmelding in de Vito kwam. Ik ben daarna door gereden, en naar huis..
Is het mogelijk dat de foutcode dus enkel door specialistische software te verwijderen is of een reset uit te voeren is?
4 jaar
Vraag; hoeveel verder / dieper kan Mercedes met de STAR software of een Bosch Diesel Center de Vito uitlezen en de foutcode permanent verwijderen?
Geen idee. Dat ligt er maar net aan hoeveel iCarsoft wel of niet kan.
iCarsoft staat trouwens wel als aardig goed bekend.
Is het mogelijk dat de foutcode dus enkel door specialistische software te verwijderen is of een reset uit te voeren is?
Wederom, geen idee. Ik ben geen Mercedes specialist. Het ligt er maar net aan wat voor procedure Mercedes voorschrijft. Er zal wel een procedure zijn, waarin je kan aangeven of er een nieuw roetfilter is gemonteerd.
Op dat moment worden ook de berekende roet en as hoeveelheden in het filter weer op 0 gezet.
Even zoeken of iCarsoft ook zo iets heeft.
Het wordt tegenwoordig wel steeds moeilijker om een foutcode te verwijderen door wettelijke regels.
Sinds 2010/2011 is het in ieder geval in Amerika verplicht dat uiteindelijk de motorcomputer min of meer beslist of een foutcode na het verwijderen ook echt verwijderd is of weer gelijk dan wel snel terug komt.
De foutcode wordt pas definitief verwijderd als de motor-computer kan meten dat de foutconditie zich niet meer voordoet.
Hi Oldford, Dank voor het meedenken.
Als de ECU denkt dat het roetfilter vol zit > iCarsoft geeft aan 249.8% moet deze terug naar 0%.
Anders blijft de foutcode terug komen.
Door via iCarsoft de Vito te laten regenereren 'ziet' de ECU dat het roetfilter leeg is.
Ik denk dat hier een oplossing ligt.
Echter, via iCarsoft krijg ik de Vito niet door het regeneratie programma. De temperatuur zie ik in het scherm.
Deze komt niet boven de 600 graden Celsius uit.
Ik denk dat ik eerst de temperatuur sensor voor het nieuwe roetfilter moet vervangen. Deze leest de temp na de katalysator uit.
Hopelijk ligt hier dus de oplossing, temperatuur sensor vervangen, regenereren, ECU ziet een leeg roetfilter, foutcode vervangen, en opgelost?
Anders het lijstje van Elblag opvolgen.
4 jaar
Tja, is de temperatuur sensor defect of komt de temperatuur inderdaad niet boven de 600 graden?
249,8% vol is volgens mij wel heel erg veel.
Het zou wel eens te veel kunnen zijn om een geforceerde regeneratie uit te voeren (soort van veiligheid).
Ik zou eerst eens onderzoeken of er geen procedure is voor het aanmelden van een nieuw roetfilter.
Beste Forum,
Temperatuur sensor niet vervangen want verkeerde ontvangen.
Toch nog een keer proberen te regenereren met de iCarsoft. Nu lukte het uiteindelijk. Zie foto's.
Temp zat rondom de 530 graden Celsius.
Echter, helaas blijft de foutcode P246309 bestaan na verwijderen en blijft de Vito in noodloop.
Ik denk dat het tijd is voor een professional. Via via werd mij HARRY BANIS BV in Bussum aangeraden.
Ze zijn Bosch diesel centrum.
Indien iemand nog andere mogelijke opties heeft, please let me know.
4 jaar
Hallo die 535 graden is upstream, de temperatuur in het roetfilter is door oxideren tijdens regeneratie vaak hoger, zou wel eens rond de 600 graden kunnen zijn. Regenereren dus met een tool die alle temperaturen weergeeft. Groet Jan227
idd, en laat nou eerst dat nieuwe roetfilter eens correct programmeren. zo blijven regenereren is echt zinloos. (en slecht voor je auto als je statisch regenereerd)
Hallo Jan227 en Harry4203, dank voor jullie response.
@Harry, je heb gelijk, eerst programmeren. Dinsdag heb ik een afspraak bij Mercedes. Ik hou jullie op de hoogte.
4 jaar
Beste forum,
Vanmorgen had ik een afspraak bij Wensink Hardewijk.
Vito is uitgelezen en roetfilter data gereset in de ECU.
Geen noodloop meer, geen lampjes meer. Probleem is opgelost.
Kosten uitlezen en reset €85,- incl.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar