In maart 2018 werd bij ons een mercedes A160 Blueefficiency met start/stop uit 2011 aangeboden met een piepend/slepend geluid bij de motor.
Na onderzoek in de werkplaats bleek het de multiriem te zijn. deze riem was 1000km eerder al vervangen bij een andere garage door een niet originele riem.
Bij navraag bij een mercedes garage bleek dat de originele riem van een andere rubber samenstelling was. zodoende hebben wij er een originele riem opgelegd.
daarna kwam het geluid na 2 weken alsnog terug bij een koude motor.
In overleg met de klant en met mercedes hebben we toen de plaat met span/ en meelooprollen vervangen.
we hebben de auto toen enkele dagen laten staan en het geluid was weg.
Nadat de klant de auto weer 2 weken heeft gereden kwam het geluid echter toch weer terug
Omdat het geluid alleen met koude motor hoorbaar is hebben we de auto enkele dagen bij ons laten staan.Airco aan of uit heeft geen invloed, dus lijkt de aircocompressor of de koppeling daarvan uitgesloten.
het geluid is duidelijk waarneembaar bij de multiriem, maar omdat de werkruimte beperkt is kunnen we het geluid niet exact lokaliseren.
In overleg met de klant hebben we de waterpomp vervangen. maar wederom zonder resultaat en het geluid kwam na enkele dagen weer terug.
Na rondvraag en rondbellen met enkele dealers of iemand dit al eens eerder meegemaakt heeft en of er ideeen zijn wat dit geluid kan veroorzaken. Kon niemand ons echt een antwoord geven.
Doordat er niet echt veel meer overblijft om te vervangen of repareren hebben we de dynamo gedemonteerd om deze te laten testen en controleren.
Wat blijkt, er zit onbelast een piepend geluid in. na vervanging van de dynamo is het geluid er wederom enkele dagen uitgeweest. Maar helaas toch weer terug gekomen. Wel is het geluid minder geworden.
Omdat de ideeen bij ons nu echt op waren hebben we de auto bij mercedes neergezet om diagnose te stellen.
Deze kwamen tot de conclusie dat de multiriem piepte en hebben deze nogmaals vervangen. verder waren er geen mankementen waargenomen.
Maar toch kwam het geluid er naar enkele dagen terug in.
Al met al zitten we nu nog steeds met een piepende mercedes, en kunnen de oorzaak niet vinden.
Wie heeft er nog een idee of ervaring met dit lastige verhaal?
Vervangen: Multiriem, meeloopen spanrollen, waterpomp, dynamo (alles origineel Mercedes)
Foutcodes: Geen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo de meeste krukaspoelies zijn dubbel uitgevoerd tegenwoordig. zou daar weg kunnen komen? kan zie aan chassisnummer of hij er een op heeft. Verder nooit problemen bij deze motoren.
Als het een schakelbak is zou het 2 massavliegwiel nog kunnen, anders onverklaarbaar.
Suc6
Jarno,
-De krukas poelie vertoont geen vervorming of roest rond het rubberen gedeelte.
Kan dit dan alsnog de poelie zijn? Ik had in de poelie voor alle zekerheid ook kruipolie gespoten om te kijken of er verschil merkbaar was,
maar helaas
-Het geluid komt wel echt bij de Multiriem vandaan dus het 2 massavliegwiel kan ik daarom denk ik wel uitsluiten
Je zou denken, omdat de krukaspoulie nog niet vervangen is, dat die het probleem veroorzaakt. Zelf denk ik de riem niet in lijn ligt. Dat zou kunnen doordat de poulie scheef getrokken wordt bij gemonteerde riem. De riem gaat dan tegen de buitenkant van de poulies lopen. Dit kom je ook tegen als de spanrol scheef gaat staan doordat er ruimte op komt.
Heb je een stethoscope om plek beter te bepalen??? omgeving van de spanrol die riem op spant en heeft de dynamo een vrijloop poelie?
gr
Arjan,
Krukas poelie is idd nog een mogelijkheid.
Maar om deze te vervangen zou de motor eruit moeten.
Daarom dat ik eerst de ervaringen en ideeen van collega's wil horen voor ik aan de klus zou beginnen.
Het zou vervelend zijn als het NIET de poelie is en ik wederom een hoop tijd steek in een reparatie die misschien niets uithaalt.
Betreft het niet in lijn liggen van de riem:
ik snap je idee, maar is een klein beetje een krom trekkende poelie te controleren?
En doel je dan ook op de krukas poelie? aangezien de rest al vervangen is.
Willy9,
Ik heb helaas geen stethoscoop. En kun je dan geluiden vinden die vanuit een draaiend deel voort komen? En deze dan toch goed horen via een vast deel dat er in de buurt zit?
De dynamo heeft geen vrijloop poelie. Het is een motor met start/stop
Er blijft niets anders over dan de krukaspoulie. Kun je het subframe niet laten zakken zodat de motor lager komt, of is dat geen optie.
Volgens Gates......
Citaat:
Lawaai veroorzaakt door een verkeerde uitlijning
en/of onjuiste spanning kan opgespoord worden door
middel van de “waterspray-test”.
Vul een verstuiver met water en benevel de riem
lichtjes, terwijl de motor draait. Als het lawaai
begint na het benevelen, dan is er waarschijnlijk
een probleem met de spanning of loopt de riem
verkeerd. Als het lawaai gedurende enkele seconden
vermindert en daarna zelfs luider terugkeert, dan is
dit hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een verkeerde
uitlijning. Als het lawaai onmiddellijk optreedt na
het benevelen van de riem met water en nadien niet
luider wordt, dan is er een probleem met de spanning.
Zie: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&...
Succes
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar