close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 280: pingelen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: M104 - 6-cyl/2800cc

Sinds ik bij ons in de buurt geen benzine met octaangehalte 98 kan kopen heb ik regelmatig last van pingelen bij warme motor.
Eerst was het bij alle snelheden maar sinds ik de pingelsensors heb vervangen gebeurt dit tot een snelheid van ca. 115 km/uur
en daarboven niet meer. Ook als ik het gaspedaal diep intrap of de kickdown gebruik gebeurt het bijna niet.
Bougie's zijn vervangen voor een kouder type, maar zonder resultaat.
Weet iemand of ik met de verzegelde "abgleichstecker" (met standen 1 t/m 7) die bij de rembekrachtiger zit de ontsteking kan
verstellen zoals bij de oudere M103 motoren? Ook als iemand een ander idee heeft over wat de oorzaak zou kunnen zijn verneem
ik dat graag. Bij voorbaat dank voor uw reaktie's.
mvg. Arie

Geplaatst door

ahavelaar (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de pingel sensor wel op de juist manier vast gezet? Met een moment sleutel op het voor geschreven aantal Nm?

BjornSP 0
badge

13 jaar

Beste Arie zou niet te veel aan je onsteking draaien , hoelang rij je al met het andere octaangehalte?
Misschien eerst eens een toevoeging bij de benzine gooien verkrijgbaar bij de normale automat zaken.
Info even aan de balie vragen ik weet niet meer precies de naam maar werkt wel, voorheen had je deze problemen dus niet, succes.

De pingelsensors zijn niet met een momentsleutel vast gezet. Ik wist niet dat dit zo kritisch kwam.
Overigens vraag ik me af of er met een momentsleutel bij te komen is zonder de hele motor
uit de auto te takelen, maar ik ga natuurlijk wel proberen om ze met een momentsleutel vast te zetten.
Zouden de sensors beschadigd kunnen zijn als ze onverhoopt nu te vast zouden zitten?
Toevoeging bij de benzine in de vorm van octaanbooster heb ik ook al geprobeerd maar tot mijn
verbazing werd het probleem hiermee alleen maar erger.
mvg. Arie

ahavelaar 0

13 jaar

Indien de pingel sensor te vast heeft gezeten kun je er vanuit gaan dat hij beschadigd is. Te los levert geen beschadiging op, enkel een niet goede werking.

De pingelsensor meet aan de hand van trilling of de motor pingelt en past hier de ontsteking op aan. http://www.eurotaxonline.nl/adds/_egisse...
Te vast betekend dat de trillingen niet goed worden opgenomen en er dus ook geen ontstekings aanpassing plaats vindt om het pingelen op te heffen.

BjornSP 0
badge

13 jaar

Hartelijk dank voor de reaktie's. Ik ga proberen om er achter te komen wat het aanhaalmoment moet zijn en ga
dit binnenkort kontroleren. Ik hou u op de hoogte van het verdere verloop. mvg. Arie

ahavelaar 0

13 jaar

Volgens Autodata moet deze motor op 95RON draaien...
klopsensor vastzetten met 20Nm.

mvg,
Hans

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Iedereen hartelijk bedankt voor de info en het meedenken. Het klopt inderdaad dat deze motor op 95RON kan draaien
maar toen het nog verkrijgbaar was tankte ik uit gewoonte 98RON en had toen geen problemen. het pingelen is ontstaan
nadat ik 95RON ging tanken, maar dit kan ook veroorzaakt zijn doordat de oude pingelsensoren slecht waren.
Alleen het vervangen hiervan bracht niet het gewenste resultaat, maar dat heb ik dan misschien zelf veroorzaakt door
ze niet op de juiste wijze vast te zetten. Ik ga dit alsnog proberen en hou u op de hoogte. Dit kan echter misschien
even duren aangezien het pingelen alleen optreedt na langere ritten bij een door en door warme motor.
mvg. Arie

ahavelaar 0

13 jaar

Het heeft even geduurd maar inmiddels heb ik weer wat informatie. Het vastzetten van de pingelsensoren met een momentsleutel had geen
enkel resultaat. Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en het zegel van de "äbgleichstecker" los geknipt. Deze verzet van
stand 1 naar stand 4. Hiermee is het probleem voor minstens 90% opgelost. Nu hoor ik het pingelen nog heel af en toe en heel kort.
Wel heb ik het idee dat de motor wat minder vermogen (trekkracht) heeft. mvg. Arie

ahavelaar 0

13 jaar

Heb een tankstation gevonden ca. 10 kilometer hier vandaan die nog super 98 verkoopt. Na één maal tanken is het
probleem van pingelen volledig verdwenen. De äbgleichstecker" staat weer op de originele stand (1).
Het lijkt erop dat deze motor toch niet geschikt is voor normale benzine (octaangehalte 95).
Voorlopig neem ik maar de moeite om een eindje te rijden om te tanken.
mvg. Arie

ahavelaar 0

12 jaar

mooi...ook weer klaar;
bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.