close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz A klasse: probleem ESP/BAS diagnose

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 170 CDI aut

Heren professionals,

Bij mijn A brandt het ESP/BAS lampje. MB heeft de zaak een paar keer gereset maar het probleem komt terug. Onderweg heeft een andere MB dealer een diagnose bij lopende motor uitgevoerd en die leverde volgende meldingen op:

CDI- Common Rail Diesel Injection: Code P1221-032 (Can Fehler Die Can-Kommunikation mit dem Steuergerat AKS/FGS is gestört
ESP: Code 1024 (Die Can-Kommunikation mit dem Steuergerät Y3/7n2 (Steuergerät Front-Getriebe-Steuerung (FGS)) is gestört.
KIW-Kombiinstrument mit Wartungsintervallanzeige: ode B1039 (Die Can-Kommunikatio mit dem Steuergerät Getriebesteuerung is gestört
Opmerking: C1024 CAN; Sendung von ESP n47/5 gestört.

Na terugkeer thuis een afspraak gemaakt met mijn eigen MB dealer die alles nagemeten heeft maar niets gevonden. Rekening van de meting bedroeg Euro 250,-- en na de zoveelste reset (4 x) was het advies: "als het nou weer gebeurd moeten we maar verder kijken maar..! Tja en nu gebeurd het weer. Heeft iemand dit bij de hand gehad of een idee in welke hoek de storing zit? De auto heeft 74.000 km gelopen en de vraag is of ik er wel mee door moet rijden.

Bij voorbaat dank voor de moeite

Andre

Geplaatst door

andres (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt dus ergens een CANBUS storing, dit kan velerlei oorzaken hebben, zoals een apparaat wat verkeerde of teveel gegevens op de lijn zet, of slechte verbindingen, of ergens draadbreuk, kortsluiting tegen massa.

Dit is inderdaad een heel gepuzel voordat je hier uit bent.

hellbat 0
badge

18 jaar

Dank voor het bericht. Ik begrijp dat het dus echt van alles kan zijn ik bedoel van een verschil in bandendruk tot een kapotte stuureenheid. Waar moet ik beginnen of is er iemand die gespecialiseerd is in dit soort problemen bij de A-klasse?

andres 0

18 jaar

Ik weet niet wat er bij jou in de buurt aan garages en dealers zit, maar daar zou je toch naartoe moeten.

Als ik het hier aan de hand zou hebben, zou ik contact opnemen met MERCO, een garage gespecialiseert in mercedes en VW, die zou dan de gegevens uit kunnen lezen.

Zonder ( goede ) diagnoseapparatuur begin je aan deze storingen niets, dit is met een multimetertje niet op te lossen.

Als ik de storingen nog eens goed doorlees, zie ik dat ze alledrie trugslaan op een communicatieprobleem met de FGS( Frontgetriebesteurung), Wat dit precies inhoud weet ik niet, mijn beste gok is de ECU van een automatische versnellingsbak, die zou dan de problemen moeten geven.

Het kan dan wel kloppen, want de ESP heeft informatie nodig van de bak, en de bak kan bij over-of terugschakelen ook de motor aansturen om het juiste toerental te regelen, dus de inspuiting kan dan ook een foutmelding geven. De derde is de display, die weer slechte informatie van de ESP krijgt.

Succes Marcel

Hoe meer ik ernaar kijk, des te duidelijker wordt het dat het een automatenbakprobleem moet zijn.

succes

hellbat 0
badge

18 jaar

als je dit zo leest denk ik dat marcel wel eens gelyk kan hebben

mart-vervoort 0
badge

18 jaar

Dank voor jullie reactie. Wat ik mij afvraag is waarom de MB dealer dan niet tot deze laat staan uberhaupt een conclusie komt. De dealer hier in Hilversum heeft aan de hand van het diagnose rapport, dat door MB Veenendaal met lopende motor en brandende ESP/BAS lampjes (ik was daar toevallig toen het weer gebeurde) is uitgeprint, alles getest dus ik neem aan ook de ECU. Men heeft vlgs eigen zeggen in overleg met de importeur een aantal kabels verlegd die magnetische velden kunnen veroorzaken maar helaas dat was het dus niet. Ik heb er niet echt een goed gevoel bij. Ik bedoel als ik als ik richting een grote reparatie ga dan is dat erg genoeg maar om nu honderden zo niet meer euris uit te moeten geven voor een diagnose daar pas ik voor. Ik moet maar eens op zoek naar een A-klasse-specialist zo die er überhaupt zijn. Wie oh wie? Het ergste is nog dat de dealer in kwestie ook het aankoopkeuringsrapport heeft afgegeven zo'n 2 weken geleden toen ik de auto heb gekocht bij een onafhankelijke garage en in dat rapport stond dat de auto "goed is bevonden".

andres 0

18 jaar

Andre, even resumé, het is niet DE ECU. het zijn allemaal verschillende ecutjes, en als je die bij elkaar optelt kun je in jouw auto wel 40/50 ecu's tellen. Deze zijn allemaal verbonden, en "praten" met elkaar via de CANBUS, dit is een ringleiding die door je hele auto ligt. Verlichtingsschakelaar, koplampen,achterlichten,centr.vergr-unit, alarm/startonderbreker,motormanagement,schakel(automaten)bak,display......allemaal kleine ecutjes die met elkaar communiceren. Als je dus een storing hebt zoals de jouwe, waar 1 ecu het niet meer doet, en dus geen foutmeldingen geeft, maar drie andere zeggen dat de desbetreffende ecu een storing geeft, moet je dus niet blindelings afgaan op hetgeen de uitleesapparatuur zegt.

Het is dan een kwestie van elimineren, wat kan het zijn, wat is het zeker niet, waar slaan de foutcodes op terug om te achterhalen wat de boosdoener is.
Ik weet zeker, dat als je nu teruggaat naar de dealer, en hun deze conclusie voorlegt, dat ze na wat gemopper tegen elkaar je toch gelijk moeten geven.

Punt is dan, wie gaat dat betalen, en willen de desbetreffende heren een gedeelte aan coulance doen, omdat ze je bij eerdere onderzoeken wel hebben laten betalen, maar het probleem nog niet was opgelost.

Ik zou als eerste teruggaan naar de dealer, het verhaal voorleggen, je aankooprapport meenemen, en zeggen dat daar geen drol van deugt. Dan de heren laten beslissen wat ze met dit probleem aanwillen.
Mocht dit geen uitsluitsel geven, en zijn ze onwillig, het probleem bij de importeur neerleggen en vragen of die contact op willen nemen met de desbetreffende dealer. Dit wil nog wel eens voor wonderen zorgen.
Zorg dat je tijdens overleg alle nota's, computeruitdraaien, rapporten etc bij je hebt, EN KEN ZELF DE INHOUD HIERVAN, zodat ze je niet onder tafel kunnen lullen.

Ik ga niet beweren dat ze de schade gratis herstellen, maar een mooie tegemoetkoming in bijvoorbeeld het laten vervallen van de onderzoeksnota's zou ik zeer redelijk vinden.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes.
Met vriendelijke groeten.
Marcel van Helden.

hellbat 0
badge

18 jaar

Dank voor de duidelijke uitleg. Ik begin het te snappen. Morgen ochtend ga ik bij MB Hilversum op de thee. Eens kijken waar we op uit komen. Wordt vervolgd. Met vriendelijke groet

Andre

andres 0

18 jaar

Marcel,
Je diagnose op afstand was perfect. De auto staat bij MB en na heel wat metingen en proefritten is eind vorige week inderdaad gebleken dat de electronische/hydraulische regelaar van de bak de storing heeft veroorzaakt. De zaak wordt nu vervangen, de olie van de bak en de filter idem. Het is een dikke reparatie maar met ca 50 % coulance kan ik uiteindelijk niet anders zeggen dan dat de after sales service van MB top is. Dat top slaat trouwens ook op dit forum en jouw know how. Als ik in een straal van 70 km rond Berkel Enschot komt te wonen heb je een nieuwe klant. Met dank en vriendelijke groeten,
Andre

andres 0

18 jaar

dankjewel andré, en nog veel veilige kilometers.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.