close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz C-Klasse: Radiatorventilator

Bouwjaar: 1995

Gaat over een C220D / 1995.
Tijdens de zomermaanden, bij langer stationair draaien (5 minuten file) stijgt de koelwatertemperatuur tot net geen 115°C. Dan springt de ventilator van de radiator aan en koelt het water af tot 100°C, waarna de ventilator stopt.
Om te beletten dat de temperatuur zo hoog oploopt, moet ik de airco aanzetten, dan slaat de ventilator eerder aan. Zo kan ik de temperatuur van het koelwater onder de 100°C houden.
Daarom enkele vragen :
* Is dit een normaal verloop ?
* Heeft de ventilator 2 snelheden ?
* Wordt hij elektronisch gestuurd dmv. temperatuurssonde ?
* Waar gebeurt de meting ?
* Hoe oplossen (indien het een probleem zou zijn)

Reeds nagekeken :
* Waterniveau = OK
* Bij kouder weer, zoals nu, blijft de temperatuur rond 82°C hangen. Ook bij file. (= thermostaat werkt goed)


Bedankt.


Christian.

Geplaatst door

Christian1698 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit is zeker niet normaal. Voor 99% zeker is de viscokoppeling kapot. Deze gaat zwaarder draaien naar gelang de motortemperatuur oploopt. Bij 115 graden gaat de elektrische ventilator (voor de airco!) als noodoplossing meedraaien.

De viscokoppeling moet volledig sperren als de motortemp 100 graden is. Dus hij moet altijd onder de 100 graden blijven tenzij extreme omstandigheden.

Dus visco laten vernieuwen/controleren.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Paul,

Hoe kan je zelf testen of het ding nog voldoende werkt ?
Kan het helpen de koppeling op te kuisen ? De vinnen die erop zitten zijn aangeladen met een laag zwart stof/olie/... Dit heeft misschien een invloed op het doorlaten van de temperatuur ?


Christian

Christian1698 0

19 jaar

Testen kan je als volgt:

Doe de airco uit en laat de temperatuur oplopen tot 90 graden (thermostaat is dan open). Zet de kachel uit. Geef gas tot 2500 toeren en dan moet je bij 95 graden de ventilator flink horen loeien. Daarbij moet de temperatuur teruglopen. Hoor je dat niet dan is hij defect. De olie komt door lekkage van de viscokoppeling, dus eigenlijk geef ik je 100% garantie dat na vervanging van de visco de temp goed blijft.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Oppassen je kan ook een fan koppeling hebben die door een elektromagneet wordt bekrachtigd om zo met de motor mee te kunnen draaien.
Heb je er een die met een elektromagneet werkt dan is je temp. sensor defect dat hadden wij met onze 190 uit 1989.

Maar heb je er een die met een visco koppeling werkt zoals Paul zegd dan is hij kapot omdat de olie weg gelekt is of de schoentjes die in de visco zelf zit versleten.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Een OM604 motor heeft geen elektromagnetische koppeling. Had alleen de OM601 in de W201 en W124 en de M102 benzinemotor.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Dan weet ik dat ook weer.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Ja, Paul heeft 100% gelijk. Heb een 300CE '89 met het zelfde systeem. normale temp. moet zijn 90 graden en bij 95 graden moet de fan gaan loeien,als je gas geeft dan moet je een zwaar aangezogen-geluid horen,temp moet onder de 100 graden blijven. Er zit op de cilinderkop een temp.meter, die bij een temp van 110 of 115 graden een signaal stuurt naar de relais van de airco-fan, deze draait dan mee als een noodoplossing, Zoals Paul dat ook al zei.MVG.

mr-moh 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.