Mercedes-Benz Vito: Ratelend geluid tijdens het rijden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 108D

Sedert ongeveer twee maanden hoor ik tijdens het rijden vanuit het motorcompartiment rechts een ratelend geluid. Het geluid lijkt een beetje op het pingelen van een benzinemotor. Het geluid treedt op bij een bepaalde snelheid onafhankelijk in welke versnelling hij staat. Als ik even flink wat gas bijgeef stopt het ratelen onmiddellijk en als ik het gas plotseling loslaat ook. Als ik de motorkap open en handmatig gas geef hoor ik het geluid niet. Ik heb het idee dat het wat te maken heeft met de aandrijfriem + de diverse poelies + schokdempertje aan de rechterzijde van de motor. Ik heb het schokdempertje van de riem even losgehaald en het blijkt dat het induwen zeer zwaar gaat maar het uitelkaartrekken zeer licht. Hoort dat zo?
Wie kan mij een tip geven waar ik de oorzaak van het probleem moet zoeken?

Bij voorbaat heel erg bedankt.

Jo

Hundoendat

Geplaatst door Hundoendat (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

die demper hoort allebij de kanten op zwaar te gaan.
demper nummer is 604 200 02 14 kost 48.99 euro.

succes marc

Hundoendat (0), 13 jaar geleden

Hallo Marc,

Hartelijk dank voor je snelle bericht. Zou het kunnen dat de demper de oorzaak is?

Groeten,
Jo

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

dat zou goed kunnen.
ik weet niet of je er goed bij kan, maar als je alles los haald, dus snaar eraf en dan het spangedeelte even goed nakijken er kunnen nog wel eens meer delen stuk gaan.

als je mij ff een mail stuurt dan stuur ik je wel ff een tekening van alles.

marc

ps: doe er dan je chassis nummer bij, dan kan ik het 100% goed opzoeken.

Hundoendat (0), 13 jaar geleden

Hallo Marc,

Ik heb even naar de Mercedes-garage gebeld voor de prijs van het dempertje. Daar zei men dat het uittrekken van het asje licht moet gaan en het indrukken zwaar. Tevens zei de monteur dat de kans het grootste was dat de vrijloop van de dynamo niet goed meer was. Daarna heb ik naar een dynamorevisiebedrijf gebeld. Aldaar zei men dat een kapotte vrijloop een ratelend geluid kan veroorzaken. Volgens de experts
daar zou ik de vrijloop gemakkelijk kunnen controleren door de dynamo te verwijderen en vervolgens aan de poelie te draaien. In één richting zou hij moeten kunnen draaien en in de andere richting blokkeren.
Vrijdag a.s. heb ik een vrije dag. Ik hoop dat ik het dan kan oplossen.

Bedankt,
Jo

Hundoendat (0), 13 jaar geleden

Hallo Marc,

Bedankt voor het aanbod van de tekening, maar ik heb een vraagbaak van de Vito. Daar staat het ook in.

Groeten,
Jo

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

dan heb ik een nieuwtje voor hun, jou dynamo heeft geen vrijloop, dit is alleen bij cdi motoren en aangezien jij een 108D hebt en geen cdi zit dat er dus niet op.
van dat in en uittrekken hadden ze gelijk, mijn exuus daarvoor.

dat wordt dus nog even goed kijken en inspecteren.

groeten
marc

Hundoendat (0), 13 jaar geleden

Inmiddels heb ik de multiriem verwijderd en inderdaad, de dynamo heeft geen vrijloop. Ik voel geen speling in de lagers. Nu zou het kunnen zijn dat toch het trillingsdempertje versleten is. Ik heb eruitgehaald en ik voel een beetje speling als ik de as zijdelings beweeg.
Een nieuw dempertje plaatsen en dan constateren dat het dat niet was vind ik zonde.

Wie heeft ervaring met mijn probleem?

Hundoendat (0), 13 jaar geleden

Na het verwijderen van de multiriem heb ik alle lagers gecontroleerd en ook het trillingsdempertje. Volgens de Mercedes-garage was er niets mis met het trillingsdempertje. Dus maar weer alles in elkaar gezet en uiteraard: het ratelend geluid is er nog steeds.
Binnekort ga ik met de Vito naar Zweden en dan zou ik het graag het ratelprobleem opgelost hebben. In de Mercedes-garage kon men ook niet zeggen waar het precies aan lag. Ik ben bang dat zij dan onderdelen gaan uitwisselen en hierdoor de reparatie erg kostbaar wordt.

Wie kan mij helpen?

PeterK011 (10), 13 jaar geleden

Als je er dan toch de riem af hebt,start dan even de motor.Als het rateltje er dan niet meer is ligt het probleem toch ergens bij het riemwerk.Wel de motor niet te lang laten draaien omdat uw waterpomp dan niet meer draait.
Mvg

Hundoendat (0), 13 jaar geleden

Hallo Peter,

Indien ik de motor stationair laat draaien en onder de motorkap met de hand gas geeft treedt het euvel niet op; alleen tijdens het rijden. Ik durf niet te gaan rijden zonder de riem. In mijn allereerste vraag heb ik verteld wanneer precies het ratelende geluid te horen is. Omdat ik nog steeds met het probleem zit, ben ik gaan zoeken met trefwoord VITO en alle rubrieken waarin een soortgelijk probleem behandeld wordt. Vanmorgen stuitte ik op een soortgelijke vraag (probleem) als die van mij en de oplossing zou een trillende egr-klep zijn. Ik heb een Duitse vraagbaak van de Vito. Ik vrees dat de Duitsers een eigen naam hebben voor de egr-klep. Tot nu toe heb ik ze nog niet gevonden. Kun jij mij aangeven waar ik die EGT-klep kan vinden?

Bij voorbaat dank.

PeterK011 (10), 13 jaar geleden

Bent u zeker dat Uw voertuig een EGR klep heeft?Niet alle vito's 108d hebben die.In duitsland waarschijnlijk wel omdat er daar strengere milieu-normen zijn.Anders zit deze bovenaan op de inlaatcollector,op de buis die naar achteren loopt.En er zit een vacuumdarmpje op (indien klep aanwezig)
Mvg

Hundoendat (0), 13 jaar geleden

HET PROBLEEM IS OPGELOST !!!!!

Omdat ik met de zoekterm "ratelend geluid" niets kon vinden, heb ik als zoekterm "Vito" ingevoerd. Daarna ben ik alle problemen die enigszins leken op mijn probleem gaan bekijken. Op een gegeven moment vond ik iemand die ongeveer eenzelfde beschrijving van het probleem had als ik. Uiteindelijk gaf hij aan dat het ratelen zou liggen aan de zogenaamde EGR-klep. Deze klep zit gemonteerd op het inlaatspruitstuk. Aan de zijkant zit een vacuumslangetje en de achterkant zit aangesloten op het uitlaatspruitstuk. Nadat ik het slangetje van het vacuum losgetriokken had en het slangeje (uiteraard) dichtgemaakt was het ratelen verdwenen. Volgens deskundigen op dit forum zorgt de klep voor minder roet uitstoot, maar hij is niet noodzakelijk. Sterker nog; bij minder dan 100.000km werkt hij al niet meer.

Ik ben in ieder geval blij dat het probleem eindelijk zonder kosten is opgelost. Wel denk ik erover om een nieuwe klep te monteren.

Dank aan Peter en Marc voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.