Mercedes-Benz E-Klasse: rechtuitstabiliteit

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 250 automaat

Hallo,
Mercedes E250diesel automaat 1994

Jullie zijn mijn laatste hoop, rij al 2 jaar rond met deze wagen en nog steeds hetzelfde probleem...De voorwielen lijken constant te zoeken naar de goede lijn, iets wat zéér duidelijk tot uiting komt op de autostrade vanaf 90km/u en bovendien bijzonder vermoeiend. Ben dus begonnen om hem te laten uitlijnen, maar de parameters stonden perfect voor dit type. Nadien naar een MB dealer hier in Leuven en die hebben de rubbers nagekeken van de ophanging door met een of andere metalen staaf te staan wrikken aan de wielen. Niet perfect maar compleet normaal aldus de specialist. De banden eens verwisselen van plaats was zijn voorstel...ook geen verbetering! Bij elk onderhoud het probleem ter sprake gebracht zodanig dat je op den duur begint te denken dat het bij jezelf ligt..Bon, 2 weken geleden een andere dealer bezocht die er nieuwe rotulen (zo'n staafje met een balletje in een kom) heeft ingestoken, want dat ging het probleem zijn..opnieuw laten uitlijnen en klaar was Kees!
Voila, ondertussen opnieuw aan't bollen en het probleem lijkt wel manifester dan voorheen. Geen sprake van sturen met 1 hand of rustig cruisen, integendeel, kleffe handen en frustratie zijn mijn deel..Het laatste voorstel van de garage was 4 compleet nieuwe banden laten zetten...
Wat denken jullie ervan?

Alvast bedankt voor de reactie.

Mvg

Peter

pnol

Geplaatst door pnol (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

jean (0) PRO, 17 jaar geleden

je wagen voeld aan als een schip?aan de achterbrug zitten diverse stangen,waarbij er links en rechts een zit dat een conische kop heeft,indien daar speling opzit heb je het stuurgevoel dat jij noemd

Hans4040 (185) PRO, 17 jaar geleden

als je de wagen laat uitlijnen moeten ook de achterwielen meegenomen worden , het zogenaamde "vierkant uitlijnen".
als dat niet gebeurd , kan de auto nog zo "krom als een banaan" zijn en scheef over de weg gaan of , in jou geval , gaan zoeken.
Je kunt wel de voorwielen uitlijnen , maar daar ben je er niet mee.
En vraag om een uitlijn rapport als het gedaan is .
Op dit rapport staan de meetgegevens van vόόr en na de uitlijning.

mvg,
Hans.

pnol (0), 17 jaar geleden

Niet echt als een schip, dus niet traag zwalpend over de weg maar continu spoorzoekend waarbij ik soms het gevoel heb dat het stuur net een iets tragere reaktie heeft dan mezelf.
-Ivm die conische kop aan de achterbrug, heeft zoiets ook te maken met rubbers want die zijn (vml.) wel gecheckt bij die mb-dealer. Die heeft de schokbrekers getest, op de brug gezet en machinaal de banden langs alle kanten doen bewegen(? sorry niet bijzonder technisch) en nadien de rubbers van de draagarmen(?)zowel voor- als achteraan bekeken. Alles goed. Maar ga er alleszins eens achter horen,bedankt.
-De uitlijning was zo'n complete met van die spiegeltjes voor en achter met rapport, er moest niets gebeuren want alle parameters stonden perfect. De tweede garagist (aan wie ik het rapport toonde) wist mij wel te melden dat de voorwielen misschien wel iets te neutraal stonden, te recht op de weg of zoiets. Hij zou liever zien dat voorwielen lichtjes naar elkaar toewijzen. De wagen zou dan beter de weg aansnijden..?
Volgens dezelfde garagehouder zou - indien speling achteraan - je gemakkelijk kunnen zien of dit zo is. Hij had de wagen achteraan bekeken bij het wegrijden en zag slecht 2 wielen en geen 4, raak daar maar uit wijs...

groeten

Peter

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Spiegeltjes bij het uitlijnen, dat raakt ook stiekem uit de tijd.
Wat je garagist zegt kan wel kloppen, dit naar elkaar toestaan van de voorwielen wordt gedaan voornamelijk bij auto,s met voorwielaandrijving om de aandrijfkrachten te kompenseren.

Of het bij een MB ook nut heeft kan ik je niet zeggen, maar klinkt wel aannemelijk.

Dat 2 of 4 banden zien, wil zeggen dat hij achter je auto stond bij het wegrijden, en dus enkel de achterbanden zag, omdat de voorbanden in lijn stonden met de achterwielen.
Op deze manier controleerde Napoleon ook of zijn koets mooi recht stond, en is in de generatie na hem niet meer gebruikt omdat dit te onnauwkeurig zou zijn.

Succes Marcel

Hans4040 (185) PRO, 17 jaar geleden

Het is niet aan de garagist ,die liever ziet dat de wielen naar elkaar toe wijzen.
De afstelling van de wielen wordt bepaald door de fabriek en niet door "Napoleon".
Je hebt niet alleen te maken met toespoor , maar ook met camber en caster (fusee langshelling en wielvlucht).
En als je achter de auto staat en 2 wielen ziet?
Larie ! Probeer het maar eens .
We kunnen hier eindeloos over discusieren , maar laat het beter aan een specialist over.
Je moet geen keuze maken tussen de meningen van 2 garagisten.


mvg,
Hans.

pnol (0), 17 jaar geleden

Nou, grootmoeder stond er niet naast met de spiegel hoor, was echt wel een modern apparaat -computer etc- en spiegelachtige dingen en rode lichtjes enz..duurde ook even.
In ieder geval binnen 2 weken opnieuw een afspraak en zal hem lastigvallen met die achterbrug. Kan je dat probleem ook voelen in bochten ofzo?
Zal alvast beginnen sparen! Gemaakt of niet betalen moet ik..

groeten
P

Hans4040 (185) PRO, 17 jaar geleden

Het apparaat kan dan wel modern zijn , maar je moet wel weten hoe het werkt.
En misschien is het handig als je de afstelgegevens van de auto erbij hebt, zo dat je weet wat je moet afstellen.
succes.

mvg,
Hans.

pnol (0), 17 jaar geleden

Afstelgegevens zitten in die pc (per merk, jaar, type..) en worden vergeleken met de testresultaten en desnoods aangepast.

Gr

P

Hans4040 (185) PRO, 17 jaar geleden

Oke , we wachten af .
Laat wel even weten hoe het afgelopen is?

mvg,
Hans.

jogr63 (0), 17 jaar geleden

Fuseekogels zijn op speling gecontroleerd neem ik aan ( met die metalen staaf wrikken ) maar draaien ze ook licht, heb wel eens meegemaakt dat een fuseekogel zich nogal zwaar liet draaien met de zelfde verschijnselen.

jean (0) PRO, 17 jaar geleden

de stangen die ik bedoel van de achteras dragen op hun zijkant momenteel het nummer a2103502153 even goed nazien

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

die zijn vervangen Jogr63, dat zijn die ROTULEN, die hij in zijn eerste bericht aangaf.

Toch makkelijk als je kort op de grens woont.

Groeten Marcel

jogr63 (0), 17 jaar geleden

Ja bij mij ging het lichtje niet branden ( ik woon te ver van de grens denk ik ).

pnol (0), 17 jaar geleden

Neen de rotulen aan de voorwielen zijn vervangen..dat zijn die fuseekogels denk ik. In ieder geval gisteren eens onder de auto wezen kijken, maar met mijn technisch vernuft kom ik helaas niet ver. Wanneer ik vOOr het achterwiel kijk zie ik een dikke stang die naar het midden van de wagen toe lijkt verbonden met 2 dikke rubbers, is dat die conische kop? Ook blijkt er een olielek te zitten nog iets meer centraal van die rubbers, aan een metalen blok. Is dat de distributie? Zal straks een foto posten..

Mvg

Peter

Hans4040 (185) PRO, 17 jaar geleden

Nog een idee :
Krik de wagen op met beide voorwielen van de grond .
Draai aan het stuur , gaat dit zwaar?
Als je vind dat het zwaar draaid , maak dan aan 1 kant de spoorstangkogel los van de fusee ( dat is de kogel die aan de stuurstang zit).
Als deze los is van de fusee draai dan het wiel heen en weer met de hand.
Als dit zwaar gaat zal waarschijnlijk 1 van beide fuseekogels droog lopen (de bovenste of de onderste)
Draaid het nu NIET zwaar, doe dit dan ook met de andere kant.
Als beide spoostangkogels los zijn en de beide fusee`s draaien niet zwaar , ligt het aan het stuurhuis.
Draai in dit geval aan het stuurwiel met de beide spoorstangkogels nog los van de fusee`s en voel of DIT zwaar draaid.
Op deze manier kun je diverse delen uitsluiten.
Succes.

mvg,
Hans.

pnol (0), 17 jaar geleden

Beste,
Het loopt hier compleet uit de hand, de wagen is vanaf 90km/u compleet niet meer te besturen!! Dit is geen spoorzoeken meer maar zwabberen over de weg en soms zwaar tegensturen om hem erop te houden...damn

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

kyk eens naar je stuurdemper

pnol (0), 17 jaar geleden

Stuurdemper ok, laten nakijken.

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

Stuurdemper echt goed?? heeft ie ernaar gekeken of daadwerkelijk gedemonteerd??

pnol (0), 17 jaar geleden

Hij heeft ernaar gekeken, gedemonteerd en vergeleken met een nieuw exemplaar..was net hetzelfde, er was wel een kleine lek..momenteel staat hij opnieuw id garage. Volgens de garagist kan het niets anders zijn dan de uitlijning want iets anders vind hij niet.
De bandenspanning stond volgens hem ook te hoog 2.7 bar, hij is er zelf vorige week mee naar een bandencentrale geweest!! Staat nu op 2.0 bar en ligt dus iets zwaarder op de weg..morgen weet ik hopelijk meer. Zoniet gaat hij weg!

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

was net hetzelde zeg je al maar er was een klein lek, zon stuurdemper kost naar mijn weten zon 20 euri en doet zoveel onder zon auto echt ik zou je auto niet verkopen als je de stuurdemper niet geprobeer hebt echt geloof me. . Als zon auto rondom uitgelijnd is op de juiste manier kan ik me echt niks anders voorstellen en geloof me heb r vele door de vingers gehad en ze sturen zo strak als een snaar echt. Heb echt al vaak een metamorfose in rijgedrag meegemaakt puur na het vervagen van de stuurdemper.

pnol (0), 17 jaar geleden

Heb 'm van gisteren terug..is ietsje beter. Maar van strakheid geen sprake. Is nu al de derde complete uitlijning en de voorwielen zijn een tikkeltje naar elkaar toegezet. Die demper is idd het grote geld niet, maar was volgens diene garagist nog even dempend als een nieuw exemplaar....tja wie ben ik? Dus ik kan nog 2 dingen doen want de rest is nagekeken. Banden wisselen en daarmee bedoel ik compleet nieuwe of andere en die stuurdemper. Nadien is de trukendoos leeg........zonde want hij heeft slechts 90.000km! Ik zou infeite eens willen bollen met een strak exemplaar, moet een verademing zijn.
Kent er iemand hier in België een specialist op W124 of E-klasse tot bouwjaar 1995?

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat voor banden heb je erom? merk/maat? en afwijken van de door mercedes opgegeven getallen mbt uitlijning zou ik zowiezo niet doen, heeft je auto nivoregeling trouwens?? En als je stuurdemper lek is dempt ie nooit en te nimmer even goed als een nieuw exemplaar echt niet.

pnol (0), 17 jaar geleden

Zijn Good Year Eagle NCT5 195/65R15 91H in goede staat. De afwijking zou net binnen de grenzen van MB zijn. Geen niveauregeling trouwens..

GravenTim (0), 17 jaar geleden

Misschien kan je met je probleem eens te rade gaan bij Garage Special in Wechelderzande. Deze garage is min of meer gespecialiseerd in oudere types van Mercedes. Let wel: de komende 2 weken heeft hij het erg druk...

telefoonnummer is: 03/312.04.99

Hopelijk kan hij je verder helpen.

Groetjes
Tim

bertjah (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit zelfde soort zwalkend probleem heb ik met mijn c-klasse van 99 ook gehad, eerst uit laten lijnen, waardoor het zwevend gedrag toch nog bleef. ik heb mijn banden, 2 verschillende merken, vervangen voor nieuwe michelins, en het probleem was opgelost.

pnol (0), 17 jaar geleden

Woensdag zal ik de stuurdemper dan toch laten wisselen, is blijkbaar een werkje van 5 minuten..en vervolgens 4 andere velgen met andere banden. Curieus wat dat geeft! Maar geloof er niet meer in infeite.

sgm (0), 17 jaar geleden

Hoe vinden de garagisten de wagen rijden? Verder zou ik eens rondrijden en kijken of je bij een garage een proefrit mag maken met eenzelfde auto. Dan heb je tenminste vergelijk.

Veel succes!

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

Goed idee toch even die demper vervangen is idd een 5 minuten werk en de kosten zijn het niet, haal die goodyears eraf en zet m gewoon even op 4 goeie michelins en moet jij es opletten wat er dan gebeurt

pnol (0), 17 jaar geleden

Nieuwe demper sinds gisteren en toch een kleine verbetering al is het nog niet lekker. Staan nu ook andere velgen met andere banden op om eens te testen. Maakt niets uit..Deze voormiddag terug mijn banden erop laten zetten en meer kan ik echter niet meer doen. Tenzij andere schokbrekers ofzo, want dat was mij eerste idee.

GravenTim (0), 17 jaar geleden

Hey,

Zou het kunnen dat je mercedes ooit schade gehad heeft??
En dat ie vervolgens misschien niet naar behoren is hersteld?

Een vriend van me had iets soortgelijks met zijn Citroën ZX (ook een schadegeval geweest...)

Misschien toch eens laten nakijken door een specialist ter zake?

Ik zou anders ook niet weten hoe het kan dat een mercedes met zo weinig km
zo'n slecht weggedrag vertoont??

(Ik denk nu ff luidop...)

Groetjes
Tim

Xilinx (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar dat meetrapport. Ik werk namelijk als service engineer voor een firma die uitlijn-banken (Para-banken) maakt voor de auto industrie. We hebben er in Bremen-Duitsland ook enkel staan en alleen de constructeurs van auto's kunnen het zich permiteren zo'n machines te installeren...

Ik ben benieuwd naar de Individuele Toe van elk wiel tov de centerlijn.

Wat gebeurt er bij de constructeur : We gaan de totale hoek (Toe) van de achterste wielen gaan meten al draaiend (omdat die mechanish vastligt) en op die manier de voorste wielen (Toe) gaan afregelen (stilstaand). Gebeurt dit ook bij een uitlijning? Ik ben eigenlijk super benieuwd hoe een garagist zoiets probeert op te lossen zonder de mogelijkheid om correct te meten tot op de 1/1000 van een graad...



De Camber laten we buiten beschouwing omdat die vooral op bandenslijtage terug te vinden zou zijn.

Hoe zien je banden er eigenlijk uit? perfect afgesleten?

Tip: Je kan je voorste wielen ietwat te veel naar binnen afregelen TOE-in, dit zou je stabiliteit moeten verhogen maar probeer links en rechts evenveel te draaien aan de spoorstang! [ Meer tech info op : tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=4

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.