Mercedes-Benz 300 Oldtimer: rembekrachter probleem

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Diesel, Motorcode: 300 D

Hallo,

Ik heb een w123 300 diesel Automaat van 1984.

Als ik mijn rem 1 maal intrap remt de auto goed, maar als ik de rem meerdere malen achter elkaar intrap wordt het rempendaal hard.

Duid dit erop dat de rembekrachter kapot is ??

Bij voorbaat dank!

MB 300

Geplaatst door MB 300 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 300 Oldtimer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Denk eerder dat de vacuumpomp niet voldoende vacuum levert. Volgens mij waren daar vroeger vaker problemen mee.

MB 300 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je meedenken, is dit eenvoudig te testen?

Ik heb al wel rechtstreeks de vacuum slang op de rembekrachter gezet zonder resultaat, ik dacht namelijk dat er ergens een lek in het vacuum systeem zat.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Eenvoudig te testen? Met een vacuummeter... Meten = weten.

MB 300 (0), 14 jaar geleden

weet je toevallig ook hoeveel dit moet zijn?

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

+/- 0,8 bar -- bij verschillende malen kort na mekaar rempedaal in te duwen is het rem gedraag van de pedaal (gevoel hard normaal ) daar de vacuumpomp op zo korte tijd nog niet voldoende vacum kan opbouwen --met vacuum meter zien u op en af bouw vacuum dan direcht

MB 300 (0), 14 jaar geleden

Maar denkt u dat mijn probleem de vacuumpomp is of de rembekrachter.

En moet ik de vacuum meten zonder op het rempedaal te trappen?

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

eerst zonder- dan zult u zien dat als u het rempedaal indruk de vacuum zakt als u dan medere keren indruk achter elkaar ziet u dat de pomp op die tijd de vacuum niet genoeg kan opbouwen (gevolg hard rempedaal) indien remtangen en remblokken goed zijn is dit zogezegd probleem door u zelf veroorzaak --volgens u vraag is hier niets alnormaal aan de orde -- voor mij afgehandeld

MB 300 (0), 14 jaar geleden

Oke bedankt voor uw uitleg.

Ik moet namelijk voor de keuring met de auto en dacht dat ze hem daar op af zouden keuren, maar dan doe ik er eerst niets aan.

Ik laat het uiteraard nog weten.

Roger10 (0), 14 jaar geleden

Dit is heel waarschijnlijk de vacuumpomp,er zijn revisiesetjes verkrijgbaar of je kan er een op de sloop halen uit bepaalde types bestelwagen passen ook ,als de vacuumpomp niet voldoende onderdruk opbouwt dan heb je ook problemen met de centrale vergrendeling en met het uitzetten van de motor indien dit perfect funktioneerd is er niets aan de hand succes

MB 300 (0), 14 jaar geleden

Ik heb de vacuumpomp eraf gehad, er zit in deze pomp geen membraam maar een soort zuiger.
ik heb nu een vacuum meter besteld kijken wat die aangeeft.
maar ik weet zeker dat het remmen niet is zoals het hoort, het is een automaat en ik stond in de file en dan ga je ook vaak achter elkaar remmen, nou na 2a3 keer remmen is de rem echt bikkel hard.
centrale vergrendeling werkt goed maar als ik pompend rem gaat inderdaad de motor niet uit.

Heino4267 (230), 14 jaar geleden

En u rijdt hiermee gewoon door alsof het niets is?
Levensgevaarlijk, u rijdt regelmatig helemaal zonder remmen (zonder fatsoenlijke bekrachtiging kan je niet voluit remmen bij noodsituaties) !

MB 300 (0), 14 jaar geleden

Nee ik rijdt hier juist niet mee door, ik heb de auto pas gekocht en ben alleen nog maar aan het uitzoeken en proberen hoe het zit met de rem en of dit normaal is.
Maar volgens mij is dit dus ook niet normaal.

Graag hoor ik dan ook waar ik dit nog verder in zoeken kan.

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

in de praktijk word er eerst gezocht en gemeten en DAN EERST GEVEZEN we geven u inlichtingen maar u gaat eerst schroeven voor alleer u weet wat ge aan doen bent

MB 300 (0), 14 jaar geleden

Sorry als u dat zo begrepen hebt maar ik ben niet zomaar aan het schroeven gegaan.
heb hier eerst gevraagd of mijn stuurbekrachter kapot is omdat mijn rem hard is bij meerdere keren achter elkaar de rem in te trappen.
en toen ben ik aan het sleutelen gegaan nadat er meerdere keren aan de vacuumpomp gedacht wordt

Maar helaas heeft mij vacuumpomp geen membraam maar een soort zuiger.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

een 84er heeft toch zo'n ronde deksel op de pomp met 6 of 8 schroeven met daarachter een zwarte ronde membraam

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

vacuumpomp met een zuiger is een verbeterde versie van een met een membraam ( geen scheuren met olie opzuiging als gevolg)
gelieve berichten 6 augustus nogmaals te lezen
als u die meting had gedaan met de vacuummeter wist u waar het het probleem zich bevond en tot herstelling kunnen over gaan-nu bent u na 12 dagen nog steeds aan het begin

MB 300 (0), 14 jaar geleden

Ik heb de vacuum meter aangesloten en meet 20 INCHES.
Maar zodra ik de rem intrap zakt de meter vrijwel direct naar de 0.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dan zal er wel een lek zitten in je rembekrachtiger

MB 300 (0), 14 jaar geleden

Hallo,

ik heb mijn rem weer in orde.
ik keek er raar van op maar ik heb alleen de remvloeistof vervangen en de remmen goed ontlucht en het probleem is opgelost.

Bedankt nog voor jullie meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.