Dag iedereen,
Wij hebben het volgende voor: onderweg, zonder enig lawaai gaf de versnellingspook het op. Hij wou niet van 1e naar 2e gaan, en weigerde ook de 3de. De pook zwaaide wel rond, maar schakelen ging niet. We hebben de wagen in 1e versnelling nog aan de kant gekregen, dan nog wat achteruit gemanoeuvreerd, en toen was het gedaan.
Nu had ik al gehoord dat de verbinding van pook naar motor bij de T1 serie een zwak punt is, en dat was ook snel duidelijk. De schakelstangen waren bevestigd met een rubber en een circlips. De rubber was (na 31 jaar?) verduurd en afgevallen. De foto geeft een zijaanzicht van de versnellingsbak. De bovenste 2 stangen zijn losgekomen. Met trkbandjes proberen aan mekaar te houden om terug thuis te geraken (5km), maar niks: hij wou noch stilstaand, noch met draaiende motor in versnelling gaan. Ook de achteruit werkte plots niet meer.
We hebben hem eens in neutraal proberen starten zonder de koppeling in te duwen, en toen schoot hioj vooruit en viel meteen stil, alsof we in 4e of 5e probeerden te starten, ook al stond de pook uit versnelling. Nu is de vraag: kan het zijn dat de tandwielen vanbinnen in de bak zijn verschoven nu ze niet meer door de positie van de pook werden tegengehouden? En dat de wagen dus bij wijze van spreken in 2 versnellingen tegelijk staat? gezien de onderste stang nog vastzit, zou je verwachten dat deze zijn werk nog doet en dus 1e en achteruit laat werken. Ik dacht dat we gewoon de rubbertjes en circlipsen (borging) moesten vervangen en weer zouden kunnen verder rijden (ze zijn besteld, pas dinsdag binnen). Of is dit een typevoorbeeld van een klus die moeilijker en gevaarlijker is dan ze lijkt? Hoe weten we of de bak echt in neutraal staat wanneer we langs onder de stangen bewegen?
Veel dank voor jullie meningen! Groeten,
Anton
Ps: het type versnellingsbak is 712.112
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als die rubbers versleten zijn komt er teveel speling in het stangenstelsel met als resultaat dat je hem niet meer lekker in de versnelling krijgt, en dus ook niet lekker terug naar neutral kunt.
Ik zou gewoon eerst even alle rubbers vervangen en dan nogmaals proberen, die dingen kosten zowat niets maar ze zorgen wel vaak voor problemen als ze versleten zijn.
Deze versnellingsbakken zijn trouwens zo goed als onverwoestbaar, zolang er olie in zit blijft het draaien .
Het klinkt trouwens vreemd, maar er moet automatische transmissie olie in deze handgeschakelde bakken. ATF dexron2.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 409 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar