Ik heb een vraagje over een vreemd geluidje die optreedt in onze auto. Wellicht dat jullie mij hierbij kunt helpen wat de oorzaak daarvan is.
De situatie zit zo:
De auto heeft last van een soort schurend/schavend/zuigend geluid die blijkbaar uit de voorkant van de auto vandaan blijkt te komen. Dat geluid is het best te omschrijven als de ademhaling van Darth Vader van de film Star Wars maar dan is het constant en op dezelfde toonhoogte. Dus: "gggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg".
Dat vervelend geluid treedt alleen op wanneer de auto niet accelereert. Dus wanneer je van je gas af gaat en de auto laat rollen of gaat remmen dan hoor je dat geluidje maar wanneer je accelereert of als de auto stil staat dan weer niet. Wanneer je op constante snelheid rijdt hoor je het een beetje maar minder dan wanneer de auto rolt of remt.
Wat ik sinds kort heb gemerkt is wanneer je de auto laat rollen en de koppeling vervolgens intrapt dat het geluid een fractie minder is geworden. Maar dat verschil is moeilijk te onderscheiden en ik weet het ook niet zeker of het wel zo is.
In ieder geval ik ben naar de garage geweest om de euvel proberen te achter halen. Ik heb de monteur even de auto laten testrijden.
Ik dacht eerst dat de remblokjes zijn die aan de schijf blijft schaven maar dat blijkt niet zo te zijn want dan zou je deze constant horen ook tijdens het accelereren en remmen.
De automonteur zei dat het aan de voorwiellagers zouden liggen, deze zouden waarschijnlijk versleten zijn. Wanneer je accelereert dan is de gewicht aan de voorkant van de auto wat lichter en is dus minder wrijving en dus ook geen "gggggg" geluid. Maar zodra je constant rijdt of je remt of je laat de auto rollen dan rust er meer gewicht aan de voorkant van de auto dus dan hoor je de "ggggg" geluid weer wel.
Auto op de brug gezet en de voorwielen gecontroleerd en er zat blijkbaar wat speling aan beide kanten van de voorwielen wat indicatie geeft dat de wiellagers versleten zijn.
Afspraak gemaakt om deze beide lagers te vervangen en in goede hoop dat de vervelende geluid dan wel verdwijnt.
De wiellagers zijn sindsdien vervangen maar wat blijkt, het geluid is nog steeds aanwezig en weer precies op dezelfde momenten wanneer je rijdt. Alsof er niks is gerepareerd aan de auto wat het wel het geval is. En daarmee ben ik natuurlijk teleurgesteld, eigenlijk geld uitgegeven om een probleem waar ik mijn aandacht niet op had bevestigd.
Het kan in ieder geval niet aan de motor liggen, want ik heb de koppeling tijdens het rollen ingetrapt en gas gegeven en gas losgelaten maar de rollende geluid blijkt echter steeds aanwezig en het lijkt ergens vanuit de voorkant (de wielen) van de auto vandaan te komen. En verder heb ik ook tijdens het rollen de auto in z'n vrij gezet zodat de versnellingsbak niet belast zou zijn maar dat geluid is echter nog steeds aanwezig.
Waar kan het liggen? Voorwiellagers niet gesmeerd? Dynamo? Ik heb geen idee. Aandrijfas wellicht?
Waar kan het aan liggen? Misschien dat jullie auto experts wat kunnen inbrengen op deze probleemsituatie?
Ik zal het zeer op prijs stellen.
Met vriendelijke groet,
Andrew
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je niet te weinig olie in de stuurbekrachtiging? zou toch ook effe t niveau van de bakolie laten controlleren. altijd beginnen met de simpele dingen te checken,grt mark
Alwing,
Ik heb nog geen oplossing,
Maar heb hetzelfde probleem met mijn ALFA 145. Ook in de neutraalstand hoor je dit geluid. Zelf denk ik (met gezond verstand als leek) dat het aan de aandrijving of aan de wiellagers bij mij ligt. Ik ben nog niet naar de dealer geweest.
Is het probleem bij jou al opgelost???
Groet en succes Dan
19 jaar
Hallo Dan Smith,
Het probleem is nog niet opgelost, dit vanwege de gebrek aan tijd.
Echter heb ik wel een aantal mensen geraadpleegd.
Het kan goed zijn dat het aan de tussenlagers/hanglagers van de aandrijfas zou liggen. Ik hoop inderdaad dat dit het is.
Ik stel jullie wel op de hoogte wanneer de dag van de reparatie aanbreekt.
Met vriendelijke groet,
Andrew
19 jaar
Hoi Andrew,
Ik ben inmiddels bij de dealer geweest en daar is geconstateerd dat bij het indrukken van de koppeling het geluid ook te horen is (een zelfde reactie kreeg ik hier op de site van iemand). Volgens de dealer is het dus de versnellingsbak. Het kostenplaatje ¤ 2.000. Aangezien mijn auto van 1996 is overweeg ik hem van de hand te doen of no eerst eens te informeren bij een andere garage of het goedkoper kan.
Groet Dan
19 jaar
Hallo Dan,
Bedankt voor je reactie.
Wat jij mij vertelt belooft niet veel goeds voor mijn auto.
Ik zal ook eens rondvragen.
Nogmaals bedankt!
Met vriendelijke groet,
Andrew
19 jaar
Hallo Dan,
Ik heb je bericht gelezen bij de Alfa Romeo sectie.
Ik zie dat het geluid die bij jou auto optreedt ook aanwezig is tijdens stilstand in z'n neutraal.
Dat is bij mij niet het geval.
Het treedt op wanneer de auto niet belast wordt bijv. rollen, koppeling ingetrapt remmen etc.
Bij hard optrekken merk ik het niet echt.
Ik wens je veel succes met je auto!
Met vriendelijke groet,
Andrew
19 jaar
UPDATE:
Hallo iedereen,
Het was inderdaad de tussenlager/hanglager van de aandrijfas.
De auto was op de brug gezet, een brug waarbij alle 4 de wielen vrij in de lucht vrij konden draaien. We hebben aan het achterwiel gedraaid en hoorde een schurende geluid vanuit het midden van de auto, de tussenlager/hanglager van de aandrijfas dus.
Het hitteschild er afgehaald en er werd aan het lager gevoeld terwijl er aan het wiel werd gedraaid en deze was inderdaad erg versleten. Je kon het goed voelen.
Ben blij dat we de oorzaak gevonden hebben. :)
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar