Mercedes-Benz 230: slecht starten mercedes 230ce

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 230

hallo allemaal

ik zit met het volgende probleem bij mijn mercedes 230ce(coupe) uit 88:

als hij koud is start hij meestal wel maar slaat vaak af en moeilijk. als hiij na gelopen te hebben afslaat wil die niet gelijk weer starten pas na een poos, als hij warm is heeft hij dit probleem niet.

het is gewoon gokken de ene keer doet hij het wel smorgens de andere keer niet, het is gewoon zeer vervelend
er is mij ook verteld dat dit de lcuhtmassameter kan zijn klopt dit?

wat kan dit zijn?

groeten john

sjonnie10968

Geplaatst door sjonnie10968 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 230? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

50 Reacties

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik heb het nog even nader bestudeerd, als ik het luchtfilter eraf haal zit er een schijf onder als ik deze schijf een beetje naar beneden druk met miijn vinger start de auto wel in 1 keer :s als hij warm is geen problemen.

wat is dit voor schijf(luchtmassameter?) en hoe is dit te verhelpen?

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

laat het co-gehalte afstellen door iemand die er verstand van heeft.niet zelf aan prutsen.

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

maar wat heeft de co met die klep te maken? hoe word deze klep bewogen? vacuum? zou hier het probleem kunnen zitten?
en ik ben absoluut geen prutser ofzo maar heb hier geen ervaring mee, maar wil wel graag weten wat het zou kunnen zijn voor ik begin?

en wie zou de co af kunnen stellen? groeten

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik neem aan dat hier K-Jettronic op zit. De benzinetoevoer is afhankelijk van de stand van de luchtweger.
Door het indrukken van de weger verander je dus de hoeveelheid benzinetoevoer.
Met het afstellen van het CO-gehalte wordt de stand van de luchtweger ingeregeld. Echter, dit moet je wel met een CO-meter doen, anders heb je kans dat de hele afstelling de mist in gaat.
Verder is het van groot belang dat er geen luchtlekkage is. Bij de minste luchtlekkage loopt de motor dus ook niet goed, terwijl de afstelling opzich best wel juist kan zijn.
Laat er dus iemand aan werken die weet hoe het werkt.

Gr.

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ja ik snap waar je heen wil, maar het is niet echt dat hij slecht loopt ofzo alleen als hij koud is als ik de klep indruk met de hand hem dan start en hem 2 min met +- 1500 toeren laat draaien is het goed en loopt hij perfect.
maar moet hem toch wel steeds met wat gas erop starten, ik wil dit probleem echt graag oplossen wie helpt me?

wie zou deze co stand/luchtweger in kunnen regelen en wat zou dit kosten?

groeten

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik ben nog even op onderzoek uit geweest en kwam erachter dat de pakking van inlaatspruitstuk lekt bij de cilinder.

kan dit het probleem zijn? dat hij b.v. niet genoeg vacuum trekt bij het starten om de klep een beetje te openen?

groeten

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

" Bij de minste luchtlekkage loopt de motor dus ook niet goed, terwijl de afstelling opzich best wel juist kan zijn. "...........

Dat schreef ik al.........

Gr.

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ok bedankt ik zal morgen het spruitsuk eraf halen en opnieuw monteren met siliconen pakking(nieuwe pakking niet te krijgen), hoop dat het dan opgelost is want ben erg blij met de auto

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

goedenavond.
ik heb het spruitsyuk opnieuw gemonteerd maar het probleem is niet verholpen, ik heb het gevoel dat de klep gewoon niet ver genoeg opengaat tijdens het starten, kan ik dit verhelpen door de co af te stellen?
of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

groeten

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vervang eventueel de bougies door nieuwe, als dat nog niet is gedaan. Laat vervolgens het CO-gehalte controleren cq. afstellen.
In principe zijn dit redelijk probleemloze auto's qua starten.

Gr.

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik heb tegen je advies in zelf een beetje aan de schroef gedraait:P het is nu wel iets beter geworden dus ik zal een afspraak maken bij wensink om het af te laten stellen.
en zal vanmiddag even 4 nieuwe bougies halen kost de kop ook niet en dan kunnen we dat weer uitsluiten

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Er zitten 2 schroeven aan. 1 voor stationair toerental en 1 voor CO. De laatste zit in het klepelhuis.

Gr.

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ja die laatste heb ik iets aan gedraaid maar het is nog niet je van het hoor bougies zijn inmiddels vervangen maakte ook geen verschil.
hij start nu wel vol gas geven flnk doorstarten dan gas dicht en starten dan valt hij een paar keer weg en als je dan net op het juiste moment gaas geeft doet hij het even warm worden daarna geen problemen meer als hij eenmal paar minuten met +- 2000 omw draait maar soms duurt het veel langer

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

Even een sugestie,

bij mijn oude 190E 2.0 kreeg ook last van slecht starten bij een koude start.
Als hij aansloeg moest ik ook blijven spelen met mijn gas pendaal bij stationaire toerental bij koude motor.
Bij mij bleek toen een draadbreuk in de kabel te zitten van het zwarteblokje dat op je gasklephuis zit.
Dat blokje geeft aan de KE-Jetronic ECU door of de motor stationaire loopt of vollast.
bij mij gaf hij dus geen nullast door dus de ECU dacht dat de motor hoger liep en zo doende kreeg de motor te veel benzine.
ik heb dus het gasklephuis vervangen en de motor liep toen netjes zijn stationaire regeling af bij koude en warme start.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes
Benz Rijder

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik zal hem morgen eens doormeten maar volgens mij is er helemaal ngeen zwart blokje op het gasklephuis.
wat mij vanmorgen ook opviel is dat hij gewoon stationair liep een paar seconden en dan gewoon wegviel dit een paar keer achter elkaar..... vol gas geven en even houden was de oplosiing.

gr

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

Dat was bij mij ook het geval.
Loopt 2 a 3 sec. goed en begint dan hij met afslaan tenzij je zelf met het gaspendaal de warmloopregeling na bootst.
Doormiddel van even hoger toeren te laten lopen.

Groetjes
Benz Rijder

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

dit klinkt mij bekend in de oren..... alleen als ik dan gas geef geeft hij een paar knallen en komt moeizaam op toeren dit duurt maar even en dan loopt hij normaal

welke stekker meot ik controleren en hoe moet ik dit doen?
ik weet zo uit het hoofd dat er een blauwe stekker op die losse injector zit(acceleratie injector??) en voor de rest zou ik het zo 123 niet weten waar nog meer stekkers op het injectiegedeelte zitten.
maar hoe kan ik de goede werking controleren?

tevens viel het mij op dat waneer ik de stekker van de stappenmotor af haalde hij precies hetzelfde bleef lopen.

groetjes

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

Je zoekt je gasklephuis op die zit onder je luchtweger op het inlaatspruikstuk gemonteerd.
Ald het goed is zit er een zwarteblokje aan.
Die draad die er vanaf komt volgje.
Als het goed is kom je dan uit aan de voorkant van je blok uit.
Daar trekje de stekker er van af.
Als het goed is heb je een stekker met 3 pinnen maar het kan ook met 2 pinnen zijn.
Daar zet je dan je multi-meter op in de weerstand stand.
Als je 3 pinnen heb dan zet je je pennen van je multi-meter op de middelste en de rechtse.
als je gasklephuis in zijn rust stand staat dan moet er 0 Ohm op je meter staan.
Is je meteing op die 2 pinnen oneindig dan is het blokje kapot of er zit een draadbreuk in je kabel.
En als je de middelste en de linker pin neem dan moet je weerstand oneindig zijn in rust stand.
Is je meting 0 Ohm dan is het zwarteblokje kapot en krijft je motor te veel benzine.

Wat je ook kan doen is op de vrouwlijkekant van die stekker even pin 1 en pin 2 doorverbinden.
Start je motor dan wel goed en loopt hij netjes zijn stationaire regeling af dan heb je de oorzaak ook gevonden want dan zit er een draadbreuk in de kabel of het zwarteblokje is kapot.

Het is een tekst maar hopelijk begrijp je het een beetje.
Ik was namelijk ook een paar dagen zoet met wat de oorzaak was van mijn probleem.

Groetjes
Benz rijder

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik begrijp je ik zal het morgen doormeten dan vertel ik morgenavond wel of ik wat gevonden heb

groetjes

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik heb gekeken maar snap niet helemaal wat je bedoelt.
er lopen verschillende kabeltjes en stekkers.
er zit een stekker op het gasklephuis die loopt met een draad naar een connctorblokje op het spruitstuk van cyl.1 en dan de draadboom in er zit een zwart blokje op de spinnekop loopt de draadboom in en verder een stekker op de stappenmotor(hoe kan ik deze testen???????) en deze loopt ook de draadboom in.

help!!

groetjes

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

Ik zal even een foto plaatsen wat ik bedoel.

[url=http://img214.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img214.imageshack.us/img214/8881/...[/img][/url]

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ok dit komt mij wel bekend voor en dan moet ik hem bij de pijl loshalen? ik geloof dat hij daar met 2 boutjes vastzit en dan een andere stekker erbovenop op de spruitstukbuis van cil. 1.

en je hebt het over de linker en rechter pennetje maar vanaf welke kant gezien?

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

Het einigste wat je moet doen is de stekker er vanaf trekken.
Je kan het voetstuk gewoon laten zitten op het inlaatspruitstuk.
De pin volgorde is vanaf de voorkant van het blok (cilinder 1).
En dan is de pin volgorde: 3-2-1..
En in ruststand moet de waarde zijn:
pin 2-1 0 Ohm
pin 3-2 oneindig hoog

En als de klep volledig open is moet de waarde zijn:
pin 2-1 oneindig hoog
pin 3-2 0 Ohm.

Groetjes
Benz Rijder

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

hey

ik heb nog niet niet gekeken hierna maar het vermoeden bestaat nu bij mijn dat het in de electrische brandstofpomp zit. soms hoor ik hem wel zoemen als ik de sleutel omdraai en soms niet.
als ik hem start valt hij na een paar tellen weer uit en als ik mijn contactsluetel een aantal malen in en uitschakel en dan gelijk start blijft hij meestal wel lopen. zou dit een mogelijke oorzaak voor alle problemen zijn? hoe is die te testen en kan het ook een relais wezen?

groetjes

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

Dan kan het best je brandstofpomprelais zijn of je overspanningsrelais.
Als je de benzine pomp de ene keer wel hoort en de andere keer niet.
Maar het kan dan ook aan je contactslot liggen die niet meer zo goed is.

groetjes
Benz rijder

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ok en waar kan ik de relais vinden?
wat wel apart is is dat als de motor eenmaal loopt hij gewoon blijft lopen dan hoor je de brandstofpomp dus wel...

gr

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=sjonnie10968]hey

ik heb nog niet niet gekeken hierna maar het vermoeden bestaat nu bij mijn dat het in de electrische brandstofpomp zit. soms hoor ik hem wel zoemen als ik de sleutel omdraai en soms niet.
als ik hem start valt hij na een paar tellen weer uit en als ik mijn contactsluetel een aantal malen in en uitschakel en dan gelijk start blijft hij meestal wel lopen. zou dit een mogelijke oorzaak voor alle problemen zijn? hoe is die te testen en kan het ook een relais wezen?

groetjes[/quote]
En zo hoort het ook te werken. Als de motor niet gestart wordt cq. niet aanslaat, stopt de pomp er mee. Deze wordt inderdaad aangestuurd door het pomprelais, die op zijn beurt weer de informatie krijgt van de ontsteking.
Zodra er spanning komt op de ontsteking, schakelt het relais in en gaat de pomp even lopen totdat het relais deze weer uitschakeld, TENZIJ de motor aanslaat en het relais het signaal krijgt dat deze de pomp moet laten lopen. Zo werkt dat. Gezien je verhaal klopt het dus helemaal.
Als je dus een paar keer de auto vlot op- en af contact zet, werkt het relais waarschijnlijk maar 1 x . Dit is dus geen goede "testmanier" .

Gr.

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

bij mij werk het relais altijd als je hem wilt starten .
ook als je vlot op en af het contact zet.

klopt wel dat het brandstofpomp relais het van de onsteking (EZL-ECU of TSZ(bij oudere modellen) zijn signaal krijgt.
En de EZL-ECU of TSR krijgt weer zijn signaal weer van de krukas-sensor.
en als er geen signaal van de krukas-sensor komt dan geeft de EZL-ECU of TSZ geen signaal naar het brandstofpomp relais toe.

* EZL-ECU heeft 3 aansluitingen plus een vacuum slang en zit op het linker wielkast.
* TSZ- is een simpele onstekingsmodule en die heeft maar 2 aansluitingen en zit op de linker wielkast.

groetjes
Quint

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

wat zou dan wel een goede testmanier zijn om te kijken of het probleem in de brandstofpomp/relais zit?? het is wel gewoon zo dat als ik de auto een aantal maal op contact zet hij meestal wel wil starten MAAR de motor moet wel een seconde of 4 rondgaan voor hij aanslaat
ik heb denk ik trouwens degene met een vacuumslang eraan denk ik.

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

dat is heel normaal dat hij er 4 seconden over doet om aan te slaan
vergeet niet het is geen nieuwe motor meer.
alles heeft iets van slijtage op gelopen in loop van de jaren.

Groetjes
Benz rijder

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

290k op de klok inderdaad.
maar wat kan ik eraan doen dat ie steeds wegvalt?

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik heb trouwens even opgelet en als hij warm is elke keer als ik de sleutel omdraai hoor ik de brandstofpomp duidelijk even zoemen en start hij in een keer en als je koud de sleutel een paar keer omdraai doet de pomp het gewoon niet hij zoemt niet.

spanbandje (0) PRO, 16 jaar geleden

als ik jullie verhaal zo lees werkt de motor warm probleemloos en koud niet, dan zoek ik het toch in de koudstart verrijking, de extra verstuiver en de tempsensor controleren en ook de vacuumleiding die de cv en de rembekrachtiger controleren op valse lucht desnoods even afpluggen.

start de wagen goed als deze koud is als je de gasklep iets indrukt tot de brandstofpomp gaat lopen even met 2

spanbandje (0) PRO, 16 jaar geleden

even met twee man testen want er zit volgens mij ook nog een schakelaar in het gasklephuis die de pomp schakeld als de gasklep iets naar beneden word gedrukt.

succes Marcel

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ja maar het probleem is dat als de motor loopt en je zet hem uit en draait vervolgens de sleutel op contact de pomp WEL gaat draaien ook als je een paar keer achter mekaar op het contact zet gaat hij elke keer weer zoemen, heb vandaag even in een 230 e gereden en deze deed ook koud elke keer de pomp even draaien zo gauw je de sleutel op contact zette.
en mijn vorige auto(peugeot) deed ook elke keer de pomp even draaien zo gauw je het contact aanzette.

he ik heb het gevoel dat ik er dichtbij ben en dat het iets kleins is maar wist ik maar wat dat kleine was:(

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

Ik zit nu te denken dat jouw motor de warmloop regeling mist.
Waardoor als je motor koud is zo slecht loopt en afslaat.

Heb jij op je onstekingshuis een soort van paddestoel erop zitten?
Zo ja die zorgt dat je onsteking vervroegt wordt bij koude start als ik het goed hebt.
En die paddestoel wordt vacuum aangestuurt door 2 termoschakelaar die op verschillende graden werken.

Groetjes
Benz Rijder

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ja maar heeft dit ook iets met de brandstofpomp te maken? omdat die wel hoort te draaien als je hem op contact zet om het systeem op druk te brengen maar dit dus niet doet

vraagje (0), 16 jaar geleden

relais zit achter de accu groot zwart blok ik heb een 190 2.3 4 cil
die had daar printbreuk ziten de ene keer liep de auto wel ander keer niet.....
co afstellen zelf is drama....

je kan door middel rechtstreeks stroom op de benzine pomp te zeten testen of die dan wel aanslaat als die koud is haal wel eerst de draaden met 12 volt er af die orgineel er aan bevestigt ziiten beste met 2 man kan je dit doen.. en tape de draad die je er af haalt even voor nood af dat die geen kortsluiting kan maken...

suc 6

mocht die dan wel aan slaan naar behorne dan weet je dat je relais naar de eeuwige jachtvelden is

ahavelaar (0), 16 jaar geleden

printbreuk in brandstofpomprelais is simpel te controleren en te repareren. Heb ik al vaak gedaan.
Je mag het relais eventueel naar me opsturen. mvg. Arie

vraagje (0), 16 jaar geleden

heb hem zelf ook gemaakt...

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik ga dit donderdag proberen rechtstreeks stroom erop zetten gewoon een paar seconden en dan stekker er weer aan en gelijk starten.

wat valt er te repareren aan het brandstofpomp relais? en wat kost een nieuwe?

groeten

vraagje (0), 16 jaar geleden

duszz rechtstreeks stroom er op iemand anders laten starten.....

relais na kijken op print breuk (soldeers puntjes) die kunne geknapt zijn
suc 6

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

welk relais is het eigenlijk? als je voor de accu staat zit er een kleine rechts van de accu en een grotere erachter
groeten

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ik lees hierboven dat het de grote is maar is die alleen voor de brandstofpomp dan??

vraagje (0), 16 jaar geleden

grote zwarte met mercedes nummer er boven op + - 8 bij 2,5 cm

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

ok ik zal morgen even bij de sloop kijken.

wat me vandaag trouwens ook opviel is dat als de brandstofpomp niet draait voor het starten hij na het starten zeg maar de paar seconden loopt die die voor het starten zou moeten doen en vervolgens uit gaat waardoor de motor dus ook bijna gelijk uit gaat, en dan steeds weer proberen te starten tot de brandstofpomp wel blijft draaien en de motor ook en dan blijft hij ook draaien.

dit lijkt mij het probleem is dit het relais?

Benz rijder (0), 16 jaar geleden

Groote kans van wel.

vraagje (0), 16 jaar geleden

90% relais

sjonnie10968 (0), 16 jaar geleden

oke goed nieuws

vandaag op de sloop een ander relais gehaald (was wel een rib uit mijn lijf haha) deze erin gezet en het was gelijk starten toen de auto paar uur laten staan en geprobeerd te starten en ja hoor in 1 keer aanslaan en niet weer uit vallen dus ik denk dat het probleem nu verleden tijd is.

iedereen bedankt voor het advies!!

vraagje (0), 16 jaar geleden

nou laten we dat dan maar hopen..... suc 6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 230 of stel zelf een nieuwe vraag.