Mercedes-Benz Sprinter: Soms Geen Respons Op Gaspedaal ( Duurt Max 10 Sec )

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 4 CYL

ALS DE STORING ZICH VOORDOET DAN WORD DE LOCK-UP OOK UITGESCHAKELD . Uit laten lezen ; te veel koppelafname gemeten waardoor de lock-up word uitgeschakeld, advies schakeleenheid en koppelomvormer vervangen ( door dealer ) Er is al een gaspedaal/raildruksensor/en een koppelomvormer vervangen door de dealer . Mijn idee is dat de motor te weinig vermogen levert zodat er een te groot koppel verschil word gemeten .de storing doet zich meestal voor na het uitlopen ( als je op een rotonde afrijdt ) maar ook onder het rijden .
Op het moment dat de storing begint duurt het exact 10 tellen dat je geen reactie op het gaspedaal krijgt en daarna is het vermogen weer volop aanwezig .

hhms

Geplaatst door hhms (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Adviseert de dealer om de koppelomvormer en de schakeleenheid van de bak te vernieuwen, maar dat is nog niet gebeurt begrijp ik? De koppelomvormer is al eens vernieuwd, hoe lang is dat geleden?

Een defecte koppelomvormer kan er uitgepikt worden door mbv de diagnosetester de toerentallen te vergelijken.

Maar jouw probleem is dat hoeveel gas je ook geeft, de motor reageert er niet op. Wat gebeurt op dat moment met het motortoerental?

hhms (0), 10 jaar geleden

de koppelomvormer is denk ik al bij 50000 km vervangen ( huidige km 100000)het elektronich brein is ook al vervangen echter het hydaulische gedeelte van de schakel unit niet , op het moment dat de motor niet op het gas reageert dan blijft het toerental onveranderd . Soms bij een lichte klim blijft de motor keurig in de lock up en als je op het vlakke gedeelte bent dan wordt de lock up uitgeschakeld ( lichte toeren verhoging bij een constante snelheid )

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

BLijft de foutcode mbt de vermogensafname ook terug komen na het wissen/rijden/opnieuw de storing?

hhms (0), 10 jaar geleden

ja dit is twee maal uitgevoerd en de storing komt daarna gewoon terug.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Dan toch eens mbv een uitleescomputer het toerentalverschil bekijken tussen motor en bak. Dan weet je of er teveel slip optreed in de koppelomvormer.

hhms (0), 9 jaar geleden

Mercedes heeft de koppelomvormer en het brein vervangen . Echter blijft de storing exact hetzelfde nl.10sec geen response op het gaspedaal .De storing die daarna weer word uitgelezen is "koppelafname " te groot . Ik denk dat de motorinput te laag is waardoor de storingsweergave ( koppelafname te groot ) word geregistreerd. Volgens mij komt de storing voort uit het feit dat de meting van het uitlaatgas een verkeerde waarde geeft waardoor de motor te weinig vermogen aflevert en dus registreerd dat de lock-up niet mag worden ingeschakeld.Bij het uitlezen met draaiende motor geeft de verschildruk sensor van de katalisator geen verschil aan !!!!!!. Mijn idee is dat de storing gezocht moet worden in de uitlaat gas regeling . De mercedes dealer kan mij nog steeds geen oplossing bieden voor dit probleem. Wie kan dit wel?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Welke foutcodes staan er in het CDI?

hhms (0), 9 jaar geleden

de foutcode weet ik niet . Na het resetten van de foutcode komt de zelfde code opnieuw terug. Ze hebben de foutcode ook uitgelezen toen deze actueel was .

hhms (0), 9 jaar geleden

eindelijk de storing gevonden m.b.t. geen response op gaspedaal .Na een dynamische test te hebben gedaan bij Peter Thomassen in lunteren kwam naar voren dat de druk in de koppel omvormer niet goed /te laag was .Versnellingsbak gedemonteerd en de drie afdichtingsringen goed bekeken .oorzaak van de drie ringen was er een verkeerde type gemonteerd die de koppelomvormer dus niet goed op druk kon houden . versnellingsbak verder nagekeken /pomp bekeken , alles zag er goed uit. Versnellingsbak van nieuwe afdicht set voorzien en gemonteerd. Daarna getest en storing nooit meer terug gekomen .TIP als je ooit een koppelomvormer vervangt neem dan ook de 3 afdichtringen mee die op de as zitten die door de koppelomvormer heen gaat . Bij Mercedes is dit niet het protocol want dat hoort bij de versnellings bak

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.