Sinds kort bemerkt dat er een behoorlijke speling op het stuur zit wanneer er ver wordt ingestuurd (parkeren, parkeergarage). Controle heeft geleerd dat bij het sturen het binnenste wiel een speling heeft van 1cm of meer.
Stuur ik naar links dan betreft dit dus het linkerwiel, stuur ik naar rechts dan het rechterwiel. In de rechtuit stand voel je alleen een heel klein tikje. Samen met een monteur naar gekeken maar we kunnen niet duidelijk vaststellen waar het in zit. De bedoeling is om de stuurstang te verwijderen en alle punten te controleren (stuurstang, pitman en demper). We vervangen dan wat kapot is en zetten de rest terug.
Het zou alleen jammer zijn als dit onnodig blijkt te zijn, wat goed is en vast zit kun je meestal maar beter vast laten zitten ;-)
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doordat in de uiterste standen de hoek welke de spoorstang maakt met de pitmanarm maar klein is lijkt de speling veel groter dan hij werkelijk is.
Cor, bedankt voor je reactie.
Klinkt logisch. Betekent dit dat jij de problemen vooral in de pitman verwacht?
Ik heb nog niet in detail naar de aansluiting van de Pitman op de stuurinrichting gekeken. Kan daar ook een probleem zitten, en als dat zo is, is dan vervanging van de pitman voldoende?
Alvast bedankt.
12 jaar
Nee, naar mijn mening hoeft er niets vervangen te worden.
Stel je voor een gewone passer uit een passerdoos? als je die helemaal strekt is er maar heel weig kracht nodig om hem te laten scharnieren door tegen het scharnier te drukken. Als hij bijna dichtgevouwen is, is dat bijna niet te doen.
Een pitmanarm is de arm welke 1 geheel uitmaakt met de fusee. Van boven of onderaf af gezien loopt hij van de buitenste spoorstangkogel naar het hart van de fusee.
Hij staat al schuin tov de spoorstang. (akkermanprincipe) Door de spoorstang te bewegen in de richting van het midden van de auto (uitsturen) wordt de hoek steeds kleiner. Door de spoorstang de andere kant op te bewegen wordt de hoek eerst haaks en daarna weer kleiner (insturen)
Hierdoor is het door jouw geconstateerde effect bij het insturen veel kleiner dan bij het uitsturen in de uiterste standen.
Kijk eens op de volgende site? dan kun je eenvoudiger begrijpen wat ik bedoel.
De pitmanarmen zijn de donkerbruine armen.
Het voorbeeld is uit het jaar 0, maar het principe is nog steeds nagenoeg hetzelfde.
Je kunt er goed zien waarom dat principe toegepast wordt.
http://www.bloggen.be/wiel_geometrie/
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar