Heb geen probleem maar een vraag over de standkachel.
Klopt het als ik het schakelaartje op de midden console indruk (met de 3 slingertjes en rode lampje) dat ik dan ook nog het restwarmte knopje in moet drukken om de standkachel te laten draaien?
Kan de kachel niet gewoon aan zonder dat de motor loopt?
Het staat niet in het instructie boekje
Hopelijk wil iemand mij een antwoord geven.
Vriendelijke groeten Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Marcel.
Normaal gesproken is de kachel een motor bijverwarming, deze dient om in de winter de motor op temp te houden tijdens stationair gebruik in de file, of in deellast, omdat dan de motor niet voldoende warmte produceerdt, minder dan de vraag van de kachel, dit is wel in temp ver onder nul dus geen hollandse temp.
de kachel werkt normaal alleen als de motor loopt ( vult de warmtevraag aan) als je de motor uitzet kan je met de schakelaar Restwarmte de resterende warmte in het motorblok benutten om het interieur tijdelijk warm te houden, dus de motor moet lopen, als optie is een set te koop die van de kachel een standkachel maakt, dan brandt de kachel ook als de motor niet loopt, deze is dan met een appart klokje gestuurd, er moeten div dingen ingeschakeld worden, omlooppompje kachel ventilateur en de standkachel.ik heb wel een schema voor ombouw voor een vito maar voor jouw 200 niet misschien is dit wel bijna het zelfde, als je me je chassis nr stuurt dan wil ik wel even kijken in Wis
M.v.g. Marcel
Hallo Marcel,
Bedankt voor je reactie.
Leuk dat je voor me wilt kijken.
Nummer is WDB2021341A676310
Ik heb er niet zo veel verstand van, dus als het heel moeilijk is dan hoef je alle moeite niet te doen hoor.
In ieder geval vast bedankt
Groeten Marcel
16 jaar
Het is wel voor en leek een ingrijpende reactie, als je geen monteur bent moet je er niet aan begginnen.
M.v.g. Marcel.
@spanbandje
Hallo, ik heb zelf ook een W202 200 CDI. Met de bewuste kachel der in.
Nu heb ik in het boekje gekeken. En als de buiten temp onder de 8 graden zou zijn. Dan zou de kachel zelf in moeten schakelen.
Nou ik ben deze winter in duitsland geweest. maar mooi koude voeten. de kachel schakeld niet in ook onder 0 niet.
Bestaat er een mogelijk heid dat je hem kan testen? Of zoals de eerste vraag steling was. je hem even hand matig aan kan sturen?
Weet iemand misschien of er veel problem met die stand/bij verwarmers zijn???
16 jaar
Hallo, ik heb ook W202 200 cdi met de zelfde kachel. ik had veel storingen, en heb daarom een bijna nieuwe
webasto gekocht uit een E .Nu het het probleem,
15 jaar
Hallo, ik heb ook W202 200 cdi met de zelfde kachel. ik had veel storingen, en heb daarom een bijna nieuwe
webasto gekocht uit een E .Nu het het probleem, wanneer de kachel door MB dealer is gereset, brandt hij onmiddelijk. Bij volgende koude gelegendheid,moet hij opnieuw gereset worden. Dealer weet het niet.
De E kachel heeft wel een ander nummer.
15 jaar
Als ze de kachel uitlezen weten ze ook gelijk de foutcode`s,dan zie je gelijk wat er aan de hand is, en waarom de kachel niet aanslaat, misschien zuigt de kachelpomp lucht aan.
Succes Marcel.
Ik heb zelf geen last meer. Ik heb ook een nieuwe kachel uit een E gemonteerd. Werkte prima. Moest alleen een waterslang aan opassen en een ander beugeltje maken voor de uitlaat.
Maar de kachel deed het als een Jecco.
Auto is ook inmiddels verkocht.
15 jaar
Aan spanbandje: vandaag bij MB geweest en uit gelezen.De storing was na verschildende keren starten
heeft zich geen vlam op gebouwd. Bij het manupileren van de kachel starte de kachel onmiddelijk.
Dit doet hij altijd in de test. Wanneer ik de volgende keer b.v. na een koude nacht geeft hij niet thuis.
Groet Kuik
15 jaar
Als de kachel div keren niet opstart kan dit verschillende oorzaken hebben, wat ik al zij lucht in de dieselleiding, kachelfan motor heeft misschien versleten koolborstels, koolaanslag in de brander,
bij sommige kachels is de electronika geokcideerd door vochtintrede langs de gell vulling
als je de dieselleiding loskoppeld en de kachel probeerd te starten gaat de pomp tikken dan moet er gelijk diesel uit de leiding komen zo niet is het terugslagklepje in de pomp defect, gezien de leeftijd kan het zinvol zijn om de kachel te demonteren en vanbinnen schoon te maken, dit kost je alleen een pakkingset van iets meer dan 10,- en verder alleen tijd.
succes Marcel.
Hoi
Ik had een vraagje over de standkachel die in mijn vito zit.
Ik weet dat de motor moet lopen voordat hij het gaat doen is dit ook te maken
dat ik hem aan kan zetten zonder dat ik de motor start?
wijnand
14 jaar
Hallo Wijnand, de motorbijverwarming is om te bouwen als standkachel, maar dan heb je 2 mogenlijkheden om dit te doen, een orgineel ombouwsetje kopen ( kabelboom,klokje ) dit is een duur setje, of als je zelf monteur bent en goed met elctro dit zelf maken, grofweg komt het er op neer dat je de volgende spanningen moet aansturen cq simuleren, +15, D+, kachelmotor aansturen, electrische waterpomp tegen het schutbordt, 1 relais 4xom kost met voet bij conrad ongeveer 20,- de rest kost een klokje om de kachel aan te sturen orgineel is dat duur, dus als je creatief bent op electro is dit geen probleem, en het kost de eerste keer veel tijd om de boel aan de gang te krijgen. ik zal wel een schema sturen voor ombouw naar je E-mail adres.
succes Marcel.
hey marcel wil je mij dat schema ook even mailen alvast bedankt groet bas
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar