Bij onze ambulancedienst hebben wij een 318cdi in gebruik.
Tijdens spoedritten begint het in de cabine ontzettend te stinken naar uitlaatgassen, het klinkt dan ook alsof de auto een lekke uitlaat heeft, de uitlaatbrom is veel dieper.
De auto blijft stinken, ook als hij na de rit stilstaat.
Als de auto even stil heeft gestaan is het over, bij rustig rijden is er ook niets aan de hand, maar als we haast hebben begint het weer na ongeveer tien minuten.
Een suggestie van diverse garages was dat het roetfilter dan gaat regenereren, maar dat wordt bij uitlezen niet teruggevonden in de bestanden, en het lijkt me sterk dat dat meerdere keren op een dag gebeurt.
graag een oplossing hiervoor B.v.d.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een roetfilter regenereerd pas als de motor warm is en zeker niet bij spoetritten.
Het lijkt meer op uitlaatlekkage bij het kantelen van de motor.
Laat hier eens naar kijken.
Ook een verstopte filter kan ervoor zorgen dat de uitlaat gaat lekken.
Niet lekkage bij de injectoren?
Kan ook zijn dat 1 van de injectoren lekken.
Kortom even verder kijken dan de neus van deze sprinter lang is.
Dit is al een OM642, daar zijn geen problemen over bekend vwb het lekken langs de brandplaatjes zoals bij de oudere CDI-motoren.
Als er geregenereerd wordt krijg je ook niet echt een specifieke uitlaatgasgeur. Loopt de motor verder goed? Zijn er nergens sporen van lekkage te zien? Is ook al het AGR-syteem gecontroleerd, met daarbij ook de AGR-koeler?
De motor loopt goed, als de motor begint te stinken kun je onder de motorkap geen lekkage waarnemen, je ziet ook geen sporen van lekkage.
Het lijkt soms wel dat de de stank begint als je een keer flink hebt geremd.
Als de auto in de hal van het ziekenhuis staat met uitgeschakelde motor blijft hij stinken.
Maar ik heb al een aantal suggesties gezien die we kunnen natrekken. bedankt hiervoor
Je ziet geen sporen van lekkage, maar er loopt nog een gedeelte van de AGR tussen de cilinderbanken in. Komt het probleem niet daar vandaan. Is de auto niet uitgerust met een standverwarming die het probleem kan veroorzaken?
De standkachel was bij mij meteen de hoofdverdachte, maar bij raadpleging van de voertuiggegevens bij Mercedes zit ie er niet op, hij heeft wel elektrische blokverwarming.
Bij de oude E klasse modellen stonken de standkachels inderdaad ook regelmatig.
Als het uitlaatgassen zijn blijft de auto volgens mij niet lang stinken het kleine beetje restgas dat uit de pijp komt is zo weg. dat hebben we in de wpl ook, regenereren stinkt erg en de auto gaat anders klinken, als dit voor komt trekt de auto dan nog goed ? wij hebben wagens gehad waarbij de turbo/interkoelerslangen intern defect waren en de boel blokkerde of smoorden, dat gebeurd alleen bij volgas/snel optrekken dan blaast de turbo slang zich zelf op van binnen, en sluit zo de inlaat half af alsof de drosselklep half dicht staat ( zoals tijdens regenereren) dit geeft geen foutcode.maar wel een slechte verbranding.
dit is te controleren door als het zich voordoet de slangen te controleren op vacuum zuigen, knijp ook even in de slangen of er geen zachte plekken in zitten. als je de waarden uitleest tijdens de storing is de inlaatspruitstuk luchtdruk lager dan de buitenluchtdruk, als dit zich voordoet heb je geen foutcode, en heb je geheid een inlaatblokkering. misschien help dit je een beetje in de juiste richting.
succes Marcel
Ik neem aan een automatische versnellingsbak? Ververs de olie maar, die ruik je. We hebben hetzelfde gehad bij een ambulance van de AZRR in Rotterdam. Ik hoop dat de versnellingsbak inmiddels niet is overleden?
13 jaar
Hallo controleer de uitlaatgas treugvoerpijpjes die achter de turbo zitten dat zijn die haaks gebogen buisjes, heb dit vorige week ook mee gemaakt dat deze gescheurd zijn ....
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Maar is dit geen garantie of coulance verhaal voor de dealer??????
Gr Maarten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar