Het probleem betreft een 230E (M102.980) automaat op LPG uit 1982.
Na het kleppen stellen doet de startmotor helemaal niets meer.
Bij het stellen is de krukas op een gegeven moment een stukje in tegengestelde richting gedraait.
Nooit problemen of iets dergelijks met het starten gehad, dus ik vraag me af of dit probleem misschien afkomstig kan zijn door deze actie, omdat een krukas natuurlijk normaal gesproken altijd dezelfde richting in draait.
Ik weet dat de auto in P of N moet staan om te kunnen starten en dat hier een beveiliging voor is ingebouwd.
Op zoek gegaan naar de startmotor en gezien/ gevoelt dat ie wel op een erg lastige plaats zit om hem er zomaar ff uit te pakken. Ook kan ik nergens een startrelais ontdekken.
Wat gedaan
- Hand op startmotor gehouden, maar voel niets gebeuren tijdens omdraaien sleutel.
- Doorverbinding gemaakt boven op startmotor dikke rode draad aansluiting 30 en dunne paarse aansluiting 50. Daarbij de 1e keer iets horen bewegen. Bij nogmaals deze actie geen reactie meer.
Iemand wat info of een oplossing?
Groet, Ewi
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Accu leeg?
Ewald branden de koplampen nog wel of zijn het nachtkaarsjes. Zet er anders een tweede accu bij. Motor draait altijd bij het stil zetten ook de andere kant op ,da's niets bijzonders. Succes.
Heren,
Sorry, vergeten te melden dat de accu toppie is.
Koplampen branden goed.
Hoor alleen bij sleutel omdraaien wat relais tikken en hoor dan bij het naar de werkelijke startpositie draaien gas stromen naar de brandstofverdeler.
Bij de startmotor gebeurt alleen helemaal niets!
Ook zijn er wat tikken op de magneetschakelaar en de starter zelf gegeven met geen enkel resultaat als gevolg...
Ik begrijp niet dat ie er van de ene op andere seconde zomaar mee ophoudt.
Groet,
Ewald
13 jaar
kun je de motor nog wel handmatig verdraaien?
13 jaar
Controleer de bedrading eens...misschien ergens een draadje los?
Niet een massadraadje bij het kleppendeksel vergeten. Start met een hulpdraadje en loop de zware + en - kabels na. Tikje tegen de startmotor (dik gedeelte). Start blokkering nog in werking ???????? Succes.
Als je op de kleine aansluiting van het relais spanning zet dan moet de startmotor meteen inslaan en gaan draaien.
Zelfde geld als je met een dikke kabel stroom zet op de starter zelf ( wel de goede van de twee ! )
Zoniet en je accu is vol dan haal hem er maar achterweg dan is ie stuk.
Dat heeft dan niks meer te maken met de beveiliging want hierbij omzeil je alles.
Vandaag spanning gemeten op de kleine aansluiting bij omdraaien sleutel ==> 11.4 V.
Daarna rechtstreeks spanning op de kleine aansluiting ==> 11.7 V.
Eventuele lekspanning op behuizing starter gemeten met/ zonder start ==> 0 V, betekent massa OK.
Dan tikjes op relais/ startmotor ==> Hoor/ voel nu iets bewegen, enkele keren achtereen telkens bij opnieuw starten, echter niet het rondgaan van de startmotor.
Dan de krukas verdraait ==> Nu ratelend geluid (van de startmotor) tijdens starten , maar de motor draait niet mee, leek alsof hij niet goed aangreep, dit ratelen stopte na een paar seconden. Daarna weer niets!
Denk dus dat het gedaan is met hem.
Ik herinner me nu weer dat de laatste keer dat ik hem startte, voor het kleppen stellen, hij vrij lang duurde voordat de wagen aansloeg, heb toen nogal lang gestart........
13 jaar
[quote=Hans4040]Accu leeg?[/quote]
Nee Hans, net als gister is ie nog steeds niet leeg.
Heb tevens een extra accu gebruikt.
Groet, Ewald
13 jaar
Je bent vast iets vergeten.
een massadraadje of zo...
Doe een startkabel van -pool accu naar de motor. Spanning meten kan al door een dun koperdraadje maar starten kan alleen door een cm dikke kabel . Je bent vast iets vergeten vast te zetten. Je hebt vast alle verbindigen na gelopen . !!! Op een na. Groeten.
Heel lang gestart zeg je? is de startmotor even blijven hangen en door de motor aangedreven? een goed plus een goede min en het relais goed aansluiten 1 x massa 1 x stuurdraad, als je dat goed hebt gedaan dan is toch echt de starter stuk...
Beste Problemcar members,
Allereerst hartelijk dank voor de geboden steun & hulp, want alleen met hulp kan ik iets uitproberen.
Tijdens het lange starten niet opgemerkt dat de startmotor mee ging draaien toen ie aansloeg.
Heb het relais goed aangesloten dus denk inderdaad dat de starter stuk is.
Ga hem er van de week onder uit halen om de oorzaak te achterhalen, misschien beweegt het rondsel niet lekker soepel over het schroefdraad en is het een mechanisch probleem. Dit omdat ik het relais niet terug hoor komen en op een gegeven moment vast lijkt te zitten (Hoor/ voel niets bewegen).
Mijn dank en wordt vervolgd,
Ewald
13 jaar
Mocht je een nieuwe/gebruikte startmotor nodig hebben, hier wat adressen:
http://www.mercedesonderdelen.com/
http://www.vandenbrand.com/
http://www.autodemontage.net/
allemaal sturen ze onderdelen op.
gr.
Ludolf
13 jaar
Nou, het kreng is er uit.
Heb een ringsleutel 17-19 moeten doorslijpen om de onderste bout van de V-vormige inlaatspruitstuk ondersteuning los te kunnen draaien.
Er is daar bijna geen vrije ruimte en een dop of andere sleutel past er niet recht op, maar ja, het is gelukt.
Het lijkt aan het relais te liggen.
Het relais van de startmotor gehaald en als ik nu op aansluiting 30 (accuaanlsuiting) en 50 (stuurspanning) spanning zet en op de behuizing de - pool houdt gebeurt er niets.
Ik zou verwachten dat dan de schakel-as door de veerdruk heen naar binnen zou trekken en daardoor normaal gesproken de vorkhefboom zou bedienen.
Doe ik dit goed of moet/ kan ik het relais anders testen op werking?
Ook wil ik dadelijk de startmotor zelf testen door spanning op de aansluiting te zetten en de -pool op de behuizing houden.
Hij zou dan moeten gaan draaien denk ik....
Zijn dit de goede testmethodes of ben ik verkeerd bezig en hoe kan ik het beste meten of de overige onderdelen van startmotor cq -relais nog in orde zijn?
Groetjes,
Ewald
13 jaar
Ewald je gaat lekker . Maar wat er ook aan mankeert Zelf kan je er weinig mee. Anker moet ook afgedraaid worden.De prijzen van een ruil vallen echt wel mee. Of kijk in Veldhoven uit naar een dynamo/startmotor -revisie- bedrijf. Groeten.
De twee "dikke" aansluitmoeren op de starter zelf zijn gewoon plus en min, dus twee startkabels erop en een accu en hij moet ronddraaien.
Maar idd een ruilstarter is het beste, de meeste grotere automaterialenzaken kunnen dit regelen, gewoon even zoeken op het net naar ruilstarters.
Onderdelelenlijnen leveren ook vaak ruilstarters met garantie en anders zijn er (klassieke) mercedes specialisten genoeg in nederland.
De twee dikke moeren zijn beslist niet plus en min. Dit zijn de aansluitingen van het startrelais.
De min ligt aan massa. mvg. Arie
13 jaar
Om de starter te testen is dat voor het gemak plus en min ! het gaat hier om testen niet over hoe het aangesloten dient te worden.
Heb vanmiddag een andere startmotor gehaald bij Ivo in Hapert voor 60 euro en daarna er in geplaatst.
Het is nu gelukkig weer goed.
Bij de oude starter waren slijtagesporen te zien aan de zijkant van het ankerpakket.
De koolborstelhouders waren hier tegen aan gaan lopen, dus de isolerende laag was er af gesleten???
Luitjes,
bedankt voor de hulp en tot een volgende keer,
Ewald
13 jaar
Ik denk dat het kleppenstellen hier part noch deel aan had . Groetjes.
Ook voor testen van de startmotor is dit geen plus en min. Min van de startmotor zit bij personenauto's ten alle tijde
aan massa. Op een andere manier aansluiten is ook nog eens een keer uitermate gevaarlijk, aangezien de kans
op kortsluiting van de akku met alle mogelijke gevolgen van dien zeer groot is. (Als je wel eens een accu hebt zien
exploderen weet je wat ik bedoel) mvg. Arie
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 230 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar