close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz E 220 CDI 2000: Startmotor slaat niet aan, MM denkt dat motor loopt, E klasse w2

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 611 961, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 105

Nu voor de tweede keer hetzelde probleem:
Auto gaat met de afstandsbediening open, elektrisch stuurslot ontgrendeld bij plaatsen sleutel. Contact eerste stand en het airbaglampje gaat aan en even later ook uit. Sleutel naar tweede stand en alle lampjes gaan heel even aan (0,5 seconden) om daarna uit te gaan. Brandstofmeter blijft wel aan staan. Heb een storing op de ABS etc maar dat is omdat de accu net vervangen is voor een nieuwe. Sleutel doordraaien naar startposistie en er gebeurt niks. Geen klik, geen kick helemaal niks.

In het dashboard zit een olieniveaumeter (digitaal) welke aangeeft hoe het met de olie staat. Eerste stand en de meter slecteren in de boordcomputer en de meter geeft aan dat de auto op contact moet worden gezet om meting te starten. Als ik de auto op contact zet gaan dus even alle lampjes aan en geeft het dashboard aan "olieniveau wordt gemeten" om vervolgens zodra alle lampjes ook uit gaan over te gaan in "olieniveaumeting niet mogelijk met lopende motor". Ergens denk het motormanagement dus dat de motor loopt en schakelt hij hierin over binnen 0,5 seconden na het contact aanzetten. Ik heb ook een filmpje van deze lampjes.

Ik denk dat de auto niet start omdat er een soort beveiliging in zit dat de startmotor niet geactiveerd kan worden als de motor loopt en daarom slaat deze dus niet aan. Ik heb wat gelezen over een paarse draad maar kan deze niet vinden.

Hoe het is begonnen:
Eerste keer, accu vervangen voor een andere en de auto wilde niet meer starten. Na veel uitzoeken niks kunnen vinden. De auto even op contact laten staan en onder de kap gaan kijken. Ik hoorde toen een relais tikken en probeerde de auto te starten en dat werkte super. Zo een week zonder problemen gereden.
Tweede keer was dus een week later. Voor de zekerheir (ik rij veel kleine stukjes) wilde ik de accu even op de lader leggen en heb dus een druppellader op de accu aangesloten (met de accu in de auto). Accu was vol en heb de lader afgekoppeld. Gevolg, weer bovenstaande probleem maar nu niet op te lossen met even op contact laten staan.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor mij!

Het filmpje:
[yt]https://youtu.be/3ekxiKKtSjM[/yt]

En de foto van de meting welke aangeeft dat de motor loopt, maar zie de toerenteller

Geplaatst door

Jeroen_Sp (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

relais k40 rechts in motorruimte vervangen

willy9 0
badge

7 jaar

en bent u wat verder en de alternator ook op lading gecotroleerd

willy9 0
badge

7 jaar

Vergeet niet om de oplossing ook te vermelden. Degene die helpt bij het oplossen van een probleem hoort graag hoe het is afgelopen!

willy9 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.