Mercedes-Benz Viano: Steeds later schakelen automaat

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 CDI

Wanneer de temperatuur van de bak door normaal gebruik oploopt (dit gaat natuurlijk het snelst bij stadsverkeer) verlaat het schakelmoment van alle versnellingen. Het begint bij blijven hangen in 4 en pas bij hoge toeren doorschakelen. Niet lang daarna volgt hetzelfde in 3, dan 2 en later zelfs met moeite van 1 naar 2.
Het verschijnsel wordt vooraf gegaan door steeds voelbaarder de 3e "pakken" bij uitrollen naar bijvoorbeeld een stoplicht.
Op basis van dit probleem, dat zich zomaar ineens op een dag voordeed, is de bak al gereviseerd incl. nieuwe uitgaande as. Ook het electronisch- en het mechanisch brein zijn vervangen.
Bij uitlezen geen foutmeldingen. Bij Mercedes-Benz is de bak rijdend gereset. Ik ben wanhopig, want de auto is mijn primaire inkomstenbron.
Toen het vroor, wilden de problemen nog wel eens tot het einde van de middag wegblijven evenals bij rijden op de snelweg, maar nu (+5C) begint de ellende na ongeveer 2,5 uur rijden.
Kortom: het probleem is er nog steeds!

beertjuh

Geplaatst door beertjuh (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Viano? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

rickhoorn (0) PRO, 14 jaar geleden

De meeste dealers gooien Dexron 2 in de bak maar er hoort dexron 3 in .
ik zo dit proberen.

beertjuh (0), 14 jaar geleden

Goedendag aan degene(n) die zich over mijn probleem hebben gebogen.

Na de eerste reviseur, xxxxx uit xxxxx, twee maanden te hebben laten gokken wat er nou allemaal aan de hand zou kunnen zijn, is het probleem uiteindelijk opgelost.
Na een revisie, die als oplossing door hem werd bedacht en het plaatsen van een nieuwe solenoide en later een nieuw mechanisch brein (bij elkaar een kleine €3700, waar ook nog een uitgaande as bijkwam a €700) was mijn probleem nog steeds niet verholpen. Hij had dit "nog nooit meegmaakt".
Maar voorlopig weer twee maanden doorgestuurd met een bak die aan het eind van de dag oververhit raakte.

Op basis van een hint van een collega taxi-ondernemer naar het revisiebedrijf xxxxxxx gegaan.
Probleem verteld aan een zeer goed luisterend oor.

Deze man telde 1+1 bij elkaar op en bedacht dat iets wat te heet wordt, niet voldoende gekoeld werd.
Op zoek naar de oliekoeler,die kon op wtee plaatsen zitten. Hij vond hem, liet mij de in- en uitgaande kanalen voelen en: een waanzinnig temperatuurverschil! De bak had overigens in storingssituatie een temperatuur van 120 C.
Nieuwe oliekoeler geplaatst en probleem opgelost.
Mercedes-Benz bouwt ook hier weer een soort "veiligheid" in. Wanneer een automatische bak te heet wordt, is de 3e versnelling de gewenste. De auto gaat dus dan heel moeilijk naar 4 en 5. De 3 is bedoeld om met een maximum snelheid van 80 naar een reparateur te kunnen rijden.

Dus het probleem had, indien de eerste reviseur het had onderkend, met iets minder centen opgelost kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Ruud Verhagen

[b]Gelieve geen namen van bedrijven te vermelden[/b]

Moderator Problemcar

vwfan (5) PRO, 14 jaar geleden

deel van de kosten proberen te verhalen bij de eerste reparateur. verkeerde diagnose.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Viano of stel zelf een nieuwe vraag.